The Tallest Man on Earth - Shallow Grave (2008)

Zweden
Folk
Label: Gravitation

1. I Won't Be Found (2:47)
  2. Pistol Dreams (3:34)
  3. Honey Won't You Let Me In (2:56)
  4. Shallow Grave (2:37)
  5. Where Do My Bluebird Fly (3:17)
  6. The Gardener (3:56)
  7. The Blizzard's Never Seen the Desert Sands (2:01)
  8. The Sparrow and the Medicine (3:06)
  9. Into the Stream (2:47)
  10. This Wind (3:25)
avatar van McSavah
Zag dit album een paar dagen geleden er nog niet op staan, wou 'm zelf even toevoegen, maar dat hoeft dus niet meer Heerlijk album dit, maar paar zwakke momentjes. De vergelijkingen met Bob Dylan zijn al gemaakt...

McSavah schreef:

De vergelijking met Dylan is inderdaad onmiskenbaar. Schitterende plaat, zanger Kristian Mattson heeft een mooie, haast ondefinieerbare stem en in combinatie met zijn tevens prachtige gitaarspel creëert hij tien aangename, intieme nummers. Zwakke momentjes heb ik nog niet kunnen ontdekken, elk nummer betovert. 4,5*

Het mooiste album van het tot nu toe teleurstellende muziekjaar 2008! Fantastische stem die soms aan Finn Andrews van The Veils doet denken, in combinatie met heerlijk gitaarspel. Top.

Vergelijkingen met Bob Dylan?! Hier moet ik, als jongen in een bescheiden Bob Dylan-fase, toch maar eens achteraan gaan dan

avatar van Jochempie
Veruit het beste album van 2008, pure emotie en pure muziek zijn de 2 begrippen die ik hier het meeste mee associeer. Into the Stream is 1 van de mooiste nummers die ik ooit heb gehoord. Just say goodbye, to the weathergirl, just let her diiee. Brok in mijn keel, elke keer weer.

Ik heb mijn stem maar met een halfje verhoogd aangezien ik dit album al zo vaak heb opgezet en toch keer op keer weer geraakt wordt. Maar waarom krijgt deze man nog niet het publiek dat ie verdient?

Onder andere doordat ik 'm nog nergens hier in de winkels heb zien liggen, gok ik zo

Een dikke 8.3 op Pitchfork, en artikelen op hippe weblogs als Cokemachineglow en Obscuresound zouden het balletje toch wel enigszins aan rollen moeten brengen. Maar inderdaad, in Nederland heeft de beste man volgens mij nog 0 aan publiciteit gescoord.

Komt vanzelf.

avatar van Reint
Wat is dit prachtig. Nergens verzandt deze plaat in eentonigheid, en dat terwijl er duidelijk een stijl één stijl wordt aangehouden. Knap hoor.

avatar van MysteryWhiteBoy
In één woord: Briljant! 5+!

modernvideo
ik zet hoog in voor een album die ik pas 4 keer.
Wát is dit mooi. Puur en eerlijk.

De teksten zijn ook zo lekker misterieus, vooral voor een Zweed.

4.5* chapeau

Nihilisme
Waanzinnig mooie plaat. Waar Portishead, Beach House, TV on the Radio en Deerhunter stevig in duel waren voor mijn album van (het tot nog toe matige) 2008, is daar opeens deze muziek van een Zweed. Vrij Dylanesque (de stem is onmiskenbaar), maar tegelijkertijd ook zo heerlijk bescheiden en vol van emotie op een prettige manier, waardoor ik al snel aan een Pink Moon van wijlen heer Drake denk. In ieder geval, dat gevoel roept het een beetje op hier. Prijsnummer is Into The Stream, zelfde mening als Jochempie. Wat een tekst! Verdorie, ik wilde dat ík die geschreven had.

avatar van dix
dix
Vandaag blind gekocht, in Stockholm. oa vanwege de Pitchfork-notering. Als ik dit zo lees is dat dus geen miskoop

khonnor
prachtplaat

enne, degenen die deze, nick drake en bon iver kunnen smaken, probeer zeker laura van benjamin wetherill ne keer uit. zachter, zoeter, en een beetje folkier met jazz en klezmer invloeden.

en hop, ik merk net dat die nog niet op musicmeter te vinden is...

avatar van dix
dix
Leuke plaat, sterke songs ... maar je hoort enigszins dat ie een accent, een stemmetje opzet. Daardoor is het resultaat iets méér Devandra Banhart en iets mínder Bob Dylan.

avatar van Kronos
Het klinkt als Dylan maar het is geen Dylan.

Wat maakt dat ik op mijn honger blijf zitten.

avatar van sydbarrett
Ik vind het misschien wel beter klinken dan de eerste albums van Dylan. Of moet ik me nu schamen?

avatar van Reint
Nee, ik denk dat dit betere liedjes zijn, minder traditioneel ook wel.

avatar van De Daniël
Die stem is best wel apart te noemen, maar vooral ook erg mooi.
Het argument dat het op Dylan lijkt, maar het niet is vind ik slap. Het heeft er iets van weg, maar dat hebben zo veel artiesten. Ik vind dat dit erg goed op zichzelf kan staan.

avatar van Reint
Laten we het zo stellen: deze plaat was er ook geweest als Dylan er niet was geweest. Ik vind het gitaarspel trouwens veel meer Bert Jansch, dan Dylan.

Nihilisme
Beter dan Dylan's eerste plaat, allicht, maar dit is echt geen The Freewheelin' Bob Dylan of The Times They Are A-Changin' materiaal. Geeft niet, ik blijf bij mijn mening dat dit één van de sterkste albums van vorig jaar is. Ook op Lowlands (als het goed is)!

avatar van De Daniël
Aargh, dat meen je niet? Moet ik hem ook al missen!

Dat kraken in die stem. Lijkt Finn Andrews van The Veils wel. Prachtige stem. Gevalletje van less is more...

avatar van Chronos85
Oke, nu ook officieel op Lowlands bevestigd. Ben erg benieuwd wat deze meneer in petto voor ons heeft. Even pindakazen...

avatar van blonde redhead
Erg mooie cd.De vergelijking met Bob Dylan hoor ik niet (lol) maar verder wel een heerlijk geluid en vooral goed gitaarspel. Alleen niet echt een artiest voor op Lowlands vrees ik daar gaat teveel doorheen gepraat worden. Maarja je kan ook niet alles hebben,

avatar van twelve
The Tallest Man on Earth - The Tallest Man on Earth - LA BLOGOTHEQUE , twee schitterende filmpjes door La Blogotheque.

avatar van Petterson
Dope snor. En leuke liedjes, hele leuke.

avatar van Omsk
Kijk aan, het veganistische bladderverffront Blogotheque heeft weer een zingende houthakker gevonden met 131 banjolinolalalaika's en 16 Bulgaarse trekzakken. Wederom een talentvolle gast, maar ik zal dat sfeertje wel nooit begrijpen. Ga gewoon toffe muziek maken en probeer niet zo cool te doen met je verzameling droeftoeters.

avatar van twelve
Wellicht moet je eerst even lezen hoe het precies zit, alvorens je zo uit te laten.

avatar van De Daniël
Kritiek leveren op Blogotheque, jammer. "Ga gewoon toffe muziek maken", dat doet deze man toch of zie ik dat verkeerd? En je kan hem van veel beschuldigen (eigenlijk niet, maar oke) maar een artiest die "cool" probeert te doen? Nou nee.