Sungrazer - Sungrazer (2010)

Label: Elektrohasch

1. If (7:42)
  2. Intermezzo (3:49)
  3. Somo (7:07)
  4. Common Believer (7:44)
  5. Zero Zero (5:23)
  6. Mountain Dusk * (7:17)
avatar van Cygnus
Dat bands muziek maken in de traditie van de stonerrockbands Kyuss, Sleep en Queens of the Stone Age, dat is niet bijzonder. Sungrazer slaagt er op zijn titelloze debuutplaat in de grondleggers van het stonergenre naar de kroon te steken.

Sungrazer won onlangs de bandcontest Nu Of Nooit en mag daarom Pinkpop openen. Sungrazer, met zanger/gitarist Rutger Smeets (Valkenburg), bassist Sander Haagmans (Maastricht) en drummer Hans Mulders (Puth) in de gelederen laat meteen op het openingsnummer Zero Zero horen wat het in huis heeft: diepe en slepende gitaarriffs en lage baslijnen omzoomd met fraaie melodieën. Drummer Hans Mulders geeft de muziek met zijn door cymbals doorspekt drumwerk extra cachet en geeft het donkere geluid wat luchtigs.

Hoewel de nummers bijna allemaal boven de zeven minuten klokken en lange instrumentale stukken hebben, blijven de nummers van Sungrazer toch goed te behappen liedjes.
De vergelijking met Kyuss is natuurlijk al eerder gemaakt en ligt bij beluistering de volle 35 minuten op de loer. De originaliteitsprijs zullen de Zuid-Limburgse rockers dan ook niet verdienen met hun debuut. But who cares?

avatar van trebremmit
Vandaag kreeg ik de cd binnen van deze talentvolle band.
Gelukkig lijken ze meer op Kyuss dan op Queens of the stone age want daar hebben wel al genoeg bandjes van in Nederland.
Deze mannen weten wat rocken is, heerlijk fuzzy en zwaar.

avatar van philtuper
Dead Meadow, Endless Boogie en Sungrazer (winnaar Nu of Nooit 2010) geven een optreden in Perron 55 te Venlo, vrijdag 21 mei as.
Drie topacts op één avond, niet te missen zou ik zeggen, tenminste als je niet in Achtkarspelen woont!

Enne, puik debuut!

ik heb ze gisteren (vrijdag) op pinkpop horen spelen. ze waren erg goed, ik vond hun de grootste verrassing van de bands die kwamen!

iemand trouwens enig idee of hun cd ook gewoon in de winkels komt?

avatar van BB King
Cygnus schreef:

en dat is meteen de rede dat deze band niet door zal breken naar "het grote rockpubliek", wellicht is dit ook niet de intentie van deze band en doen ze gewoon wat ze leuk vinden.

Heb de band live mogen zijn, ze maken er geen show van maar ze hebben plezier en spelen scherp, lijkt niet op repetitie van de vorige avond (wat misschien wel zo is), eerder op een jam, dat doen ze leuk.

cd is trouwens bij de betere platenzaak te krijgen.

avatar van scabiosa
vet plaatje!!
net zoals het meeste van elektrohasch records!
gisteren op de elektrohasch label night ware ze super
al was colour haze wel nog superder!!

avatar van Chimpz
Wanneer je als Nederlandse band te zien bent in 'De Wereld Draait Door' en je Pinkpop mag openen, is een kleine hype niet veraf. Toch opmerkelijk, want hoewel we het succes van pakweg Dewolff nog wel kunnen begrijpen, is Sungrazer minder toegankelijke muziek. Niet dat deze met keyboards overladen bluesrock waar onze Noorderburen zo bezeten door zijn meteen in hun top 40 zal belanden, maar het vraagt toch net wat minder gewenning dan de stonerrock die Sungrazer eruit perst. En wees gerust: wanneer wij stoner zeggen bedoelen we ook échte stoner, niet opnieuw zo'n versimpelde, artificiële Queens of the Stone Age-band zoals we ze tegenwoordig wel vaker zien.

Sungrazer doet vooral sterk denken aan die andere stonerband die onder het dak van Elektrohasch Records leeft: Colour Haze. Verwacht daarbij de typische ruige uitbarstingen die synoniem staan voor het genre, maar ook fijnere, psychedelische trips die het album een zekere dynamiek geven. Het varieert tussen pure adrenalinerock en heerlijke wegdroommuziek; we zouden bijna de vergelijking met Kyuss' ‘Welcome to Sky Valley' durven maken. Dat is geen oppervlakkig gegeven compliment als u weet dat dit in onze oren nog steeds het beste stoneralbum aller tijden is.

Tijdens de rustigere momenten hoor je het vakmanschap van dit trio nog het best. 'Somo' is een heerlijk opgebouwd stukje bluesrock waar subtiele psychedelische effecten aan toegevoegd werden. Het doet denken aan 'Space Cadet' op ‘Welcome to Sky Valley': deze kant van het genre klinkt altijd alsof het geschreven werd met behulp van allerhande verdovende middelen (en face it: het zijn nu eenmaal Hollanders), maar zelden werd dat effect zo sterk op de luisteraar geprojecteerd. Na vijf minuten opbouw wordt die rust echter vakkundig van tafel geveegd om plaats te maken voor heerlijk rauwe desert rock.

En tijdens die wildere escapades ontbindt Sungrazer al zijn duivels om de luisteraar volledig weg te blazen. De gitaren worden heerlijk laag gestemd, terwijl de ene na de andere typische stonerriff voorbij vliegt. Inventief? Mwa, dat is wel het laatste dat je kan zeggen. Maar wanneer clichés zo heerlijk gehanteerd worden als hier het geval is, kan het ons in feite maar weinig schelen of we het al eens eerder gehoord hebben. Verder is de bas heerlijk fuzzy en worden de cimbalen hevig mishandeld, al ware het een reporter op een drukbevolkt Tahrirplein. Als het losgaat, gaat het écht los en liefhebbers van stevige rock zullen hun luchtgitaar niet kunnen stilhouden.

En de combinatie van die ingrediënten zorgt voor een sound die authenticiteit uitstraalt. Stonerrock is hoe langer hoe extremer aan het worden, waar de bas dan wel luid, maar ook overgeproduceerd klinkt. Sungrazer klinkt daarentegen exact zoals stoner in de jaren ‘90 klonk, en alleen daarom al is dit een sterk debuut. Maar ook onder die nostalgische klanken blijkt ook talent bij deze muzikanten te schuilen; de uitgesponnen jams blijven interessant en de heren spelen zelfs een korte jazz-intermezzo zonder dat het ook maar een beetje geforceerd klinkt. Het is geen overweldigend originele muziek, maar weet de conventies van het genre wel perfect in haar voordeel te gebruiken om een portie pure, authentieke en zéér genietbare stonerrock af te leveren.

Geschreven voor Digg.be

avatar van trebremmit
Lees net dat ze er mee ophouden.

Zonde van zo'n goede band.

avatar van RuudC
Wie heeft bedacht dat dit een EP is?

avatar van trebremmit
Is inderdaad geen ep, heb het aangepast. Dit kun je zelf trouwens ook doen, rechtsboven zit de corrigeren knop.

avatar van RuudC
hehe, voor hetzelfde geld zat ik ernaast.

avatar van philtuper
Ouch! Dan lees je vandaag dat Rutger Smeets een eind aan zijn leven heeft gemaakt... Daar wordt een mens stil van... RIP Rutger