T. Rex - The Very Best Of (1997)

Label: Crimson

20. I Love to Boogie
tondeman
marc bolan rocks

avatar van ronnievb
Dat doet ie zeker, wat een heerlijke muziek!

avatar van LeRoi
Kwaliteits Glam Rock (what that ever may be.... ) van de Bovenste plank! Let's Get It On, Hot Love, kan er niet genoeg van krijgen...

EVANSHEWSON
Voor wie nog niets van deze leuke band in huis heeft zou ik zeggen : aarzel niet, binnenhalen die handel !

Get it On, Hot Love, Telegram Sam, Metal Guru, Children of the Revolution, te veel moois om op te noemen.

Marc Bolan stierf op een domme manier in een verkeersongeluk. We zullen nooit weten wat hij nog meer moois had kunnen maken...

Helaas : JEEPSTER ontbreekt, schande aan de samenstellers !
Daarom geen 5, maar :

* * * *

avatar van Gert P
Mis hier life's a gas op en Jeepster,.
Heb the greatest hits verzamelaar met alleen maar mooie tracks en ook bovenstaande nummers..
Staat nog niet op MuMe.

thebyrds69
Lang leve Bolan!! En zijn T Rex, heerlijk om naar die gelikte stem van Bolan te luisteren, de nummers als Get It On, Hot Love, Cosmic Dancer enz. zijn zo goed, musikaal, doeltreffend en zo kan je nog wel even doorgaan.

Ik vind trouwens eigenlijk alle glamrock groepen uit begin van de jaren 70 goed David Bowie, Roxy Music en uiteraard T Rex

Ik moet nog toevoegen dat de nummers als Life's A Gas, Cosmic Dancer en Jeepster niet op de plaat staan, maar die heb weer van een andere best of plaat, de nummers verschillen nogal van de Best of cd's.

avatar van Lexicon Devil
Vreemd dat Jeepster hiet niet opstaat....iemand die weet waarom?

avatar van TerryA
Lexicon Devil schreef:
Vreemd dat Jeepster hiet niet opstaat....iemand die weet waarom?

het komt best vaak voor met compilatie achtige albums dat niet alle bekende tracks of singles op een album staan - zeker met al die T.Rex albums over de jaren ... en al heet deze "The Very Best of" wie bepaald dat aangezien Marc er al lang niet meer is?

T. Rex waren natuurlijk over de jaren dat ze muziek uitbrachte op verschilende record labels en het kan te maken zijn dat de label achter deze CD niet de licence (Licentie?) hadden voor Jeepster?
Het is ook niet dat alle singles hierop staan.

T.Rex begon zoals de meeste hun kennen op indie label Fly Records maar tekende toen met EMI, terwijl in Duitsland en de Benelux brachten ze toen (jaren 70) platen uit op de Ariola label

maar in recente jaren zijn er ook re-releases geweest op o.a. Polygram en A&M Records

ik ken deze compilatie album niet, maar vermoed (weet niet zeker maar is wel beetje toevalig) dat Jeepster niet op deze album is terecht gekomen vanwege wensen toendertijd van Marc Bolan zelf - in dat Jeepster was uitgbracht als single in begin jaren 70 tegen de wensen van Bolan nadat ze deal met EMI hadden gedaan n Fly Records wilde met Jeepster nog een single uit brengen. maar dat vermoed ik alleen maar ...

avatar van LucM
"Jeepster" ontbreekt hier inderdaad maar hij staat wel op mijn compilatie "The essential collection" (24 tracks) waar zowat alle bovenstaande nummers ook opstaan. Kijk eerst de tracklist van een compilatie-CD na alvorens hem te kopen.
Alles wat hier opstaat van deze glamrocker uit de eerste helft van de jaren '70 vind ik wel prima, vooral "Get It On", "Metal Guru", "Children of the Revolution" en "20th Century Boy".

avatar van TerryA
trouwens, voor T.Rex fans ... net op Forum gepost, maar voor degene die alleen naar de album updates kijken:

MARC BOLAN: THE FINAL WORD - For those lucky enough to have the Digital + cable service in The Netherlands, there is a unique documentary being shown tonight (Friday 1st August at 22:00hrs NL time) on BBC4 about the legendary singer. The story of Marc Bolan and his band T.REX is told through previously lost TV and radio interviews, rediscovered Top of the Pops recordings for the BBC, unseen concert footage and unique home movies. The documentary also includes contributions from his companion Gloria Jones, and producer Tony Visconti talking about the hit single 'Ride a White Swan'.

avatar van LeRoi
Eindelijk het kwartet kompleet: na Slade, Sweet en Mud ook deze Glamrockers op schijf.......tijd om eens een leuke eigen compilatie van dit 'Gouden Kwartet Glamrock of the Seventies' te gaan samenstellen!

Rock?: zekah!
Glam?: heb ik nooit in de beste man kennuh ontdekkuh (behalve de intellectuele uitstraling, daar zal wellicht enige overeenkomst / gelijkenis kunnen bestaan).

Anderszijds vind ik 'Paranioid' ook wel errug veel weg hebben van 'Hot Love' (of anderszins uit het repertoire van het genoemde Golden Kwartet)....

avatar van Lexicon Devil
Alice Cooper is toch de grondlegger van Glamrock?

En Paranoid is van Black Sabbath.

Lexicon Devil schreef:
...en Paranoid is van Black Sabbath....

MC, haal Ozzy en Alice nog wel eens door elkaar...
Ben niet afgestudeerd op het genre Glam (was ook nog vrij jong destijds), maar ik verbind het, mede gezien de bands van de 'Golden Four', met 'The Union Jack' (Slade, Sweet, Mud en T.REX) en niet zozeer met 'The Stars & Stripes' (Alice C.) van overseas....
Maar als u een kennert ben, dan zal het ongetwijfelt zo zijn.

N.b. Ken slechts een enkel nummer van Cooper, en ik geloof dat ik dat graag zo wil houden...

Ik dacht juist dat Alice Cooper dé Glamrocker was.

Als we Glam-rock al willen gaan identificeren (verbeelden) richting 1 beeld-/gezichtbepalend persoon uit de jaren '70 kom ik persoonlijk uit bij Mr. Bowie....
Die had midden jaren '70 ook zijn Glam-periode met bijv. nrs. als 'Rebel Rebel', 'Suffragete City', 'Daimond Dogs', 'Jean Genie', enz...

Overigens waren David en Marc goede vrienden (en was het een hard gelag voor Bowie dat Marc Bolan op 16 september 1977 verongelukte.....). Een bijzonder, en hardnekkig, 'Glam-talent' (en founding father of tha 'T-Rextasy') ging daarmee voor de popmuziek verloren....

Ik dacht juist dat Alice Cooper dé Glamrocker was.

Ga eens muziek geschiedenis studeren. Marc Bolan was de grondlegger van de Glam rock.

Glamrock die nog steeds gehoord mag worden . T-Rex veroorzaakte begin jaren 70 opwinding door hun pakkende sexy songs waar altijd sterke melodielijnen in te vinden waren .
T-Rex draaide natuurlijk om Marc Bolan , een frontman met de juiste looks en charisma en een goed ontwikkelt schrijverstalent .
Bolan kon in die periode wedijveren met een grootheid als Bowie , al zullen we nooit te weten komen hoe het hem vergaan zou zijn na de glamrockperiode ( die rond 1976 zijn beste tijd wel gehad had .)
Ondanks dat het zo lang is geleden , valt op hoe smaakvol de meeste liedjes nog altijd zijn . Veel Glambandjes van toen hadden een beperke houdbaarheid . T-Rex kan van mij moeiteloos in het rijtje Alice Cooper , Bowie , Slade en Roxy Music .

tangmaster schreef:

Ken je feite voordat je met je vingertje gaat wijzen.

Hoewel men in Engeland Marc Bolan ziet als eerste glamrocker, was vrijwel zeker Alice Cooper de aanstichter van deze stroming. Behalve door het dragen van een meisjesnaam viel Alice Cooper eind jaren zestig op door de bijbehorende outfits en make-up tijdens zijn theatrale acts. Op de hoes van de eerste LP uit 1969, "Pretties For You", staat Alice afgebeeld in een glitterjurkje. Op de hoezen van de twee opvolgers: "Easy Action"(1970) en "Love it to death"(1971) is de groep eveneens afgebeeld in glitter en "drag". Begin 1971 had Alice Cooper een wereldhit met het nummer "I'm Eighteen". Een optreden in Engeland werd naar verluidt bezocht door David Bowie en Elton John, die ongetwijfeld beïnvloed zijn door wat ze zagen.

1-0 voor de Devil.....

Als je wat muziekgeschiedenis boeken wil lenen ben ik je graag van dienst!

Lexicon Devil schreef:

Ken je feite voordat je met je vingertje gaat wijzen.

1-0 voor de Devil.....

Als je wat muziekgeschiedenis boeken wil lenen ben ik je graag van dienst!

Glam rock (also known as glitter rock) is a style of rock and pop music that developed in the United Kingdom in the early 1970s

Its origins are associated with Marc Bolan, who had renamed his folk duo T. Rex and taken up electric instruments by the end of the 1960s.

1-2 voor de tang.

De motivatie van Lexicon Devil is zeker interessant, en misschien heeft Alice Cooper (onbewust ?)
De glamrock wel op de kaart gezet.
Wat T-Rex en Bowie betreft aangaat, gebeurde het wel nadat Alice Cooper Pretties For You uitbracht.
Ik vind het een lastige deze. In Engeland was de Glamrock stroming verreweg het succesvolst en kreeg veel navolging van interessante en minder interessante acts. Maar in ieder geval heel veel succesvolle.
Amerika deed na Alice nog een duit in het zakje met The New York Dolls (wat muzikaal een prille voorloper was van punk ) en Kiss.
Overigens heeft Jim Morisson ook wel invloed gehad op zeker Iggy, maar ook Alice Cooper.
Het theatrale begon bij hem.

tangmaster
De term ontstond duidelijk in Engeland toen Marc Bolan zich begon uit te dossen. Glam rock, is ook geen genre maar gewoon een term verzonnen door die maffe Britten, vergelijkbaar met Krautrock, alles wat uit toenmalig West-Duitlsand kwam kreeg die term mee.

De britten wisten er wel raad mee, neemt niet weg dat Alice Cooper (lees onbewust) er toch wat eerder bij was. Zonder dat de term bestond.
Het ligt er wel dik bovenop, meisjesnaam, make-up, veel glitterpakken en een jurk.
Maar ik weet ook dat Engeland en met name Bolan de eer toegewezen heeft gekregen.

avatar van LucM
Glamrock is inderdaad een door de pers bedachte stroming en slaat op een bizarre vorm van rock met veel visuele zeggingskracht. In Groot-Brittannië waar deze stroming het populairst was waren T-Rex en Bowie de eerste glamrockers maar de aartsvader was inderdaad Alice Cooper.

Dat bizzare valttoch wel mee Luc ? Als je de stroming bekijkt hebben de meeste glamacts makkelijk in het gehoor, niet al te ingewikkelde dingen gemaakt.
T-Rex behoort ook tot die catagorie, maar Bolan schreef best heel goede songs.
Dat Queen, Bowie en bijv. Roxy Music zich in het glitter staken, had meer met uiterlijk vertoon en het tijdsbeeld te maken. Kon nooit geen kwaad om daar op mee te liften. De muziek echter ging een stuk dieper.
De visuele zeggingskracht is absoluut een kenmerk van de glamrock. In die zin kun je dat beter onder bizar verstaan. Kon vaak niet gek genoeg.