Nits - Nest (1995)

Label: Columbia

1. Broken Wing (2:38)
  2. J.O.S. Days (3:12)
  3. Adieu Sweet Bahnhof (4:49)
  4. Bike in Head (3:33)
  5. Nescio (4:47)
  6. The Dream (4:20)
  7. A Touch of Henry Moore (4:06)
  8. Mask (5:39)
  9. In the Dutch Mountains (3:27)
  10. Bauhaus Chair (2:44)
  11. Soap Bubble Box (3:25)
  12. Radio Shoes (3:09)
  13. Sketches of Spain (4:22)
  14. Red Tape (2:29)
  15. The Train (4:07)
  16. Da Da Da (4:02)
  17. Giant Normal Dwarf (2:29)
  18. Cars & Cars (3:53)
  19. Home Before Dark (3:14)
  20. Road Not Taken (4:47)
avatar van nevyn
Sketches of Spain raakt me elke keer weer. Echt een klassiek album.

Marcel²
Op deze verzamelaar staan zo beetje hun bekendste platen. Sketches of Spain, Nescio en In The Dutch Mountains waren aardige grote hits. Deze Amsterdamse band moet je niet onderschatten, ze hebben zeker mooie albums gemaakt.

avatar van dynamo d
Wat staan hier toch geweldig mooie nummers op. Even een lijstje:
- Nescio
- In the Dutch Mountains
- Sketches of Spain
- Red Tape
- Cars & Cars.
The Nits zijn met hun unieke stijl toch wel één van de aller grootste Nederlandse bands (ooit)!

avatar van Droid
Bijna volledige verzamelaar (ik mis Tutti Ragazzi) van de beste band van Nederland.

Ik heb wel veel met de singles, maar de gewone albums vind ik vaak te kunstig, wat in mijn ogen ten koste gaat aan de kwaliteit van de liedjes.
Misschien daarom te onderschat.

EVANSHEWSON
Nits Nest is een formidable verzamelaar,
point final.

**** 1/2

De laatste tijd wat vaker naar Nits aan het luisteren, en ik vond dit vroeger altijd te kunstzinnig. Maar nu moet ik toch wel tot de conclusie komen dat ze wel een aantal klassiekers op hun naam hebben staan. Mijn top 3 is toch wel; Nescio, Red Tape, en Sketches Of Spain.

avatar van bertus99
Prachtige collectie songs van een van de meest originele en bijzondere nederlandse bands. Dit is een greatest hits met zeker het beste van ze tot 1995.
Maar daarna zijn ze al lang weer verder gegaan en hebben ze nog heel wat mooie albums gemaakt hoor. Met name Wool en Alankomat , van eind jaren 90, zijn mooi,
De laatste cd's lijkt het net alsof de inspiratie toch wat opdroogt, wat niet verwonderlijk is na zo veel jaren en zoveel wonderlijke prima platen met liedjes en klanken die eigenlijk nergens anders te vinden zijn in de internationale popmuziek.

avatar van FunkStar
Goed overzicht van deze Nederlandse band. Alleen mis ik 'Yes Or No' en 'Tutti Ragazzi'.

avatar van dennisversteeg
Mooi overzicht, maar het negeert de allervroegste periode (o.a. Tutti Ragazzi).

bikkel
Heel aardig overzicht van 1 van Neerlands beste bands aller tijden.
Het betere bekende werk staat er natuurlijk op en nog 1 nieuw nummer het alleraardigste Broken Wing.
Tutti Ragazzi ontbreekt inderdaad, en die had er voor de volledigheid natuurlijk wel opgemogen. Het nummer wijkt echter wel af van de latere periode, maar goed, het was wel de 1e kennismaking met The Nits.
Voor de echte Nitsfan is dit geen echte must, want daarvoor heeft de groep kwalitatief een behoorlijk stel albums achter de naam staan.
Ik vind overigens wel dat de albums na 1995 wat wisselender van kwaliteit werden.

Fleetwood fan
Ik heb hier thuis al jaren een iets andere versie van Nest met een grijze hoes. Dit is trouwens ook alles wat ik het van Nits. Ik vind het heerlijke muziek, aangenaam om naar te luisteren. Natuurlijk vind ik In the Dutch Mountains 1 van de beste nummers maar zeker ook Giant Normal Dwarf , The Train, Soap Bubble Box .
Je hoort aan de muziek dat het een band is met plezier in hun vak.

avatar van dazzler
Tijd om aan de albums te beginnen zou ik zeggen, Fleetwood fan.

avatar van dazzler
NEST 1995

Het was lang wachten op de eerste Nits verzamelaar.
12 albums samenvatten op een schijfje met 20 tracks is onmogelijk.

Toch doet Nest een heel verdienstelijke poging.
De ruimte is beperkt door het toevoegen van twee nieuwe nummers.
Het Beatlesesque Broken Wing en het de zelfreflectie van de band
in Road Not Taken werden beiden zonder veel succes op single gezet.

Daarnaast zien we opvallend weinig nummers
uit de allereerste new wave periode van de band.

Geen nummers van Tent (waar is Tutti Ragazzi?) of New Flat.
Wel het heel sterke Red Tape (hun eerste hitparadesucces) van Work.

Omsk levert met het onvermijdelijke Nescio en het nooit op single verschenen,
maar wel lang in de live set bewaarde A Touch of Henry Moore.

Sketches of Spain vertegenwoordigt het mini-album Kilo.
En Mask en Adieu Sweet Bahnhof het daarop volgende album.

Henk levert twee titels. Beide waren eerder geen singles.
Bike in Head (wordt nav deze verzamelaar toch een single)
en Home Before Dark (wel ooit een single in zijn Urk live versie).

Natuurlijk kunnen In the Dutch Mountains en J.O.S. Days niet ontbreken.
Net als The Dream en The Train van het mini album Hat.
En zelfs een derde Hat track (The Bauhaus Chair) haalt de selectie.

Komen we bij de drie laatste, meer volwassen
en tegelijk ook meer experimentele albums.

Giant Normal Dwarf van het gelijknamige album
en zowel Soap Bubble Box als Cars and Cars van Ting.
Da Da Da levert zijn eigen titeltrack.

Maar het perfecte kennismakingspaket met The Nits blijft deze box.
Nits - Hits (2000)

- Red Tape
- Cars & Cars.

Dat ben ik met u eens.

avatar van bertus99
Ik zag The Nits onlangs op TV bij het Nederlands Popgala (of zo iets).
Ze speelden J.O.S. en In the Dutch Mountains. Oudere jongens onderhand maar met het vuur was nog niets mis.

avatar van chevy93
Fijne band, fijn overzicht. Erg fijn mag ik wel zeggen.

Toch zeker de helft is van uitmuntende kwaliteit en dan bedoel ik niet audiotechnisch, hoewel deze plaat sowieso klinkt als een klok. Wat vooral naar voren komt is het diverse muzikale pallet dat deze heren bestreken hebben over de jaren.

Fijn dus.

P.S. Nescio blijft één van de beste nummers aller tijden.

avatar van Twinpeaks
Meegepikt voor een hele euro . Ik heb alle albums al maar wilde nog wel de twee niet uitgebrachte nummers hebben . Die zijn meer dan prima. Ting komt er wat bekaaid vanaf , maar goed dan zetten we die gewoon op. Mijn versie heeft ook nog een extra cd single met 4 uitvoeringen van Bike in Head . Wel grappig Nits met een beat . 4 en halve ster

Heb deze vandaag nog opgezet . Zalig plaatje. Wat een band. Heb ze ooit een keer live gezien en ja dat was wel straf. Dit is een verzamelalbum ( niet mijn gewoonte ) ,... en hier staan allemaal parels van nummers op.