Tyga - No Introduction (2008)

Label: Decaydance

1. Diamond Life (3:26)

met Patti Cash

2. Coconut Juice (3:29)

met Travis McCoy

3. Supersize Me (3:33)
  4. Don't Regret It Now (3:59)

met Patrick Stump

9. Summertime (3:01)
  10. Press 7 (3:45)
  11. Woww (2:38)
  12. 2 AM (3:55)
  13. Est. (80's Baby) (2:34)
avatar van thomzi50
Wat een artiest. Geloof ik de protégé van Lil Wayne.

avatar van Capo Regime
1,0
De achttienjarige Tyga kiest op arrogante wijze voor de titel No Introduction, terwijl een introductie juist wel op zijn plaats zou zijn geweest. Bekend is de rapper uit Compton namelijk niet. Tyga is het neefje van Travis Mccoy van de Gym Class Heroes en staat onder contract bij twee labels: Young Money Entertainment, het label van Lil Wayne en Decaydance Records, het label van Pete Wentz (bassist van Fall Out Boy). Tyga’s muziekstijl past precies in dit plaatje: commerciële hiphop met hier en daar emo-rock invloeden en hooks. Mocht Tyga nu klinken als een vernieuwende rapper, dan is dat onterecht. De jonge rapper klinkt als een standaard commerciële rapper en zijn debuut is ook nog eens niet om aan te horen.

De eerste single Coconut Juice is al een dieptepunt. De titel is nog het beste van het liedje, want verder valt er niets te beleven. Zo laat de jonge rapper het woord club vier keer rijmen op het woord…club. Voor de rest hoor je in Coconut Juice eigenlijk weinig rap, maar meer een soort dancehall-gezang van de half Jamaicaanse rapper. Naast de gebrekkige “raps”, gaat de tekst van het liedje helemaal nergens over. Het liedje bestaat alleen maar uit lines als: “Put the lime in the coconut and twist it all up//Twist it all up//Twist it all up//I'm back, DJ - can I get a replay?// Ay, ay, ay HEY//Ay, ay, ay HEY”. Een kind van vijf had ze geschreven kunnen hebben.

Gelukkig worden de teksten iets beter in andere liedjes, maar ze bereiken nog lang niet het gewenste niveau. Een van de minder slechte tracks is Don’t Regret It Now met Patrick Stump (zanger van Fall Out Boy). Wat al heel snel blijkt, is dat Tyga op de achtergrond raakt en dat de leadsinger van Fall Out Boy de hoofdrol opeist in de track. Het was niet eens erg geweest als Tyga zijn vocalen had weggelaten, zo erg wordt hij overschaduwd door de zanger.

Een ander redelijk liedje is Diamond Life, waar Tyga rapt over onder meer zijn vroege verslaving aan tatoeages en de faam waarover hij droomt. Voor de rest is er niets speciaals aan het liedje en de lyrics halen hoogstens een modaal niveau. De track valt alleen op omdat de rest van de cd van een bedroevend laag niveau is.

Om dit nog maar eens aan te geven, kijken we naar wat Tyga rapt op Supersize Me: “Jet lag//Louis Vuitton bags//Under the I.C.//They don’t recognize me?//So are, you following me?”. Voor het overige heeft Tyga voor zijn plaat kinderrijmpjes gebruikt als: “She know I spend c-notes on all my people//Well done//Ain’t nothing like that pool party fun//I got plenty drink//Give the pool party some.” (-Summertime)

Een rode draad in het album is het American High School gevoel. In elk nummer komt er wel iets kinderlijks en jeugdigs naar voren. Een titel als Cartoonz helpt ook niet echt om de man te zien in Tyga. Hoe tof hij ook wil overkomen met de Z op het eind van Cartoon, regels als “Meet me//the Looney Tune 17 from the CPT//Ed, Edd, and Eddy couldn’t beat me in more D’s//Roll 22’s on the whip//they call them Fantastic Four’s//Whoa I’m sick” zijn niet indrukwekkend en helpen hem zeker niet om hard over te komen. De beste man rapt hier immers op een kinderlijk eenvoudige manier over tekenfilms, niets meer dan dat.

Het thema tienerliefde komt verder meerdere keren voor op No Introduction, wat de toch wel misselijkmakende commerciële factor maar weer eens onderstreept. In liedjes als Pillow Talkin zegt Tyga zoetsappige en afgezaagde dingen als “Thinking, you was my golden token//Now I’m feeling frozen //Looking like my life is hopeless.”

De meest ironische track op dit album moet wel Woww zijn. In deze track durft Tyga te beweren dat hij vernieuwend is en dat niemand als hem klinkt. Grappig, omdat het meest opvallende aan de cd de non-originaliteit van Tyga is. Het enige wat hem onderscheidt van de basis commerciële rapper is de hoge stem die hij heeft - maar dat is nou niet iets om over op te scheppen.

Het is overduidelijk dat No Introduction snel is samengesteld om snel wat geld te verdienen. Het gevolg: een non-origineel album waarbij de X-factor ver te zoeken is. De zogenaamd aanstekelijke hooks zullen de luisteraar eerder een oorinfectie bezorgen, dan dat ze hem zullen bekoren. Als ik iets positiefs wil halen uit de luisterervaring kan ik zeggen dat Tyga nog maar achttien is en heeft dus genoeg tijd om zich te ontwikkelen en te beslissen of hij zulke troep aan mensen wil gaan voorschotelen. Maar duidelijk is dat Tyga op zijn eerste album zich op geen wijze heeft weten te onderscheiden van zijn concurrenten en een ongeïnspireerde plaat heeft uitgebracht. No Introduction van Tyga is het beste te vergelijken met de zoveelste High School-movie: het is uitgekauwd, uitgemolken en bovendien zit er een kinderachtig sausje overheen.

Bron:www.hiphopleeft.nl

Ik vind "Diamond Life" eigenlijk vrij aardig. Dat is dan ook het enige nummer van de cd dat ik heb gehoord. Hij doet me denken aan een andere rapper, ik kan me niet herinneren wie.

tuktak
wat een flapdrol. wat een meuk.

Dit is best een lekker album hoor.
Zoiezo het enigste rap album waar geen enkel scheldwoord in zit!