Evelyn Glennie & Fred Frith - Touch the Sound (2004)

Score

21. In the Womb
  22. Hell's Kitchen
  23. Way, The
avatar van Saldek
Fantastische muzikante die beyond letterlijk speelt vanuit haar gevoel. Hoe letterlijk? De dame is doof! Als ze een instrument, vooral slagwerk als cymbalen, pauken, resonators etc, bespeelt, dan speelt ze op de vibraties die voortkomen uit de klank van waaruit ze het geluid weet te interpreteren. Die vibraties is alles waar ze het mee doet en de keuze voor de klank bepaalt. Een 'A-mineur' kan ze dus niet horen maar ze voelt dus hoe het klinkt. En dat doet ze perfect! Ik denk dat ik niet eerder, ooit, zulk een op 't gevoel gebaseerde muziek heb gehoord.
Ik heb ook bewondering voor Fred Frith, hij als vooral experimenteel genie zijnde. Maar hier weet hij zich verdomde goed aan te passen met zijn experiment waardoor de combinatie een uiterst genuanceerd en in balance zijnde geheel vormt: er staan hier werkelijk práchtige dingen op!
Moeilijk om objectief te zijn omdat de bewondering meespeelt voor vooral Evelyn als niet-horende vrouw. Maar misschien mág het gewoon, bewondering om het ongelooflijke talent in combinatie met de kwaliteit van muziek.......ik zeg dus schroomloos 5*

avatar van Don Cappuccino
De documentaire Touch the Sound is recentelijk op Netflix geplaatst, een aanrader.