Reks - Grey Hairs (2008)

2. The One (4:01)
  3. Say Goodnight (3:38)
  4. How Can It Be (4:16)
  5. Stages (4:16)
  6. All in One (5 Mics) (3:54)

met Lil' Fame

7. Next 2 Me (3:42)
  8. Money on the Ave (3:58)

met Skyzoo

9. Black Cream (4:00)

met Big Shug

10. Love Sweet Misery (3:35)
  11. Rise (2:54)

15. My Life (3:07)

met Paula Cambell

16. Cry Baby (3:56)
  17. Long While (4:06)
  18. Big Dreamers [Laytown Remix] (3:35)

met Termanology en Krumb Snatcha

19. Isiah (4:00)
  20. Pray for Me (2:14)
avatar van Sjoerd_
Ik denk dat ie wel dope wordt.

Say goodnight is echt een dikke vette track, vind ik.. http://www.youtube.com/watch?v=910cImgm4og&feature=related

avatar van MJ_DA_MAN
Wel aardig inderdaad, eindelijk weer eens een Primo-track die overtuigd.

avatar van Biemo
Say Goodnight vind ik moddertjevet. Verder ook nog producties van Large Professor, ik kan niet wachten...

|Joël|
Say Goodnight is erg vet en dit album bevat producties van DJ Premier en Large Professor. Ik kijk in ieder geval uit naar deze.

avatar van Rhythm & Poetry
Ik kan toch weinig anders zeggen dan dat ik dit album middelmaat vind. Reks is een MC die mij zelden kan boeien daarvoor vind ik zijn flow te mager en tekstueel zijn er dezer dagen veel betere MC's. Productioneel is het leuk maar weet het mij, op het uitzonderingen na, niet op het puntje van mijn stoel te krijgen.

C.J. Slob
Gewoon lekker dit hoor. Krijgt minstens een 3.5 van me omdat het lekker warm klinkt en de producties echt dik in orde zijn. Erg nice dit.

doodgewoon
hij is opzich wel vet.. maar sommige nummers zijn gewoon.. iets te.. corny, hij krijgt van mij een 3.5

avatar van Biemo
Ik had er op basis van de eerste single toch iets meer van verwacht. De premier-track is wel de uitschieter, maar Stages (Large Professor op de beat) en Pray for me zijn ook wel tof.
3.5 sterren ga ik 'm geven, want de rest is toch een beetje saai zo op het eerste gehoor.

Eerste keer geluisterd, klinkt lekker maar idd geen echte uitschieters...

Zal waarschijnlijk ook een 3,5* worden; effe wachten nog met het definitieve cijfer

Relax
Die beat van Large Professor klinkt wel leuk en aardig enzo... maar omdat nou een uitschieter te noemen ? alleen omdat Large achter de knoppen daarvoor zat ? nee...

Ik ervaar dit album net als die van Percee P, een soort toekomstige classic.
Tekstueel is Reks echt wel bovenmaat, ik weet niet hoe je dit "corny en saai" kan noemen.

Dit mag wel wat hoger zijn dan 3,5 sterren. Minimaal 4-4,5. Het komt me niet vaak voor dat ik een rapalbum luister en denk, dit is hip-hop. Ik beoordeel dit album en deze rapper niet ter vergelijking met andere artiesten en andere albums, maar juist door het gevoel dat in me opspeelt terwijl ik het album beluister. En dan ook nog de andere albums die rond dezelfde tijd uitkomen. Daarom, wat betreft 2008, vind ik dit een van de beste albums die ik tot nu toe gehoord heb. Reks brengt iets verfrissends, en zijn uitstekende woordspelingen en goede producties maakt dit album een en al top. Geen één track is in de steek gelaten, alles klinkt goed. Dat niet elke track een topper is wilt niet zeggen dat het slecht is. Het moet gewoon vaker gehoord worden. Reks rapt met grote passie. Dat hoor je in zijn stem. Zo krachtig.

Ik kom tot de conclusie dat hij met dit album nu behoort tot een van de beste (opkomende) rappers van dit moment. Heerlijk album.

Armonio schreef:

Idd. Heb het nu wat meer geluisterd en het is echt een groeier. 4*

Relax
Pfff Reks is zowat mijn favoriete rapper... 4.0*.
Wat een album heeft hij gedropped.. niet normaal goed, alle beats heerlijk soulfull, behalve die van DJ Premier.
Echt een heerlijk geheel gewoon, kan er moeilijk iets over zeggen.

Op mijn eerste gehoren is dit 'gewoon een lekker album'.
Niet heel bijzonder, maar wel fijn om te luisteren.
Dat betekent dat ik dit album de komende tijd nog wel regelmatig ga luisteren, benieuwd of het een topper gaat worden.

avatar van j.b.b.l
Een aardig album maar 20 nummers zijn gewoon teveel.Het begin is gewoon een 4,5 waard met fijne producties en Reks zelf is een fijne rapper maar het laatste deel zit vol met fillers,laatste deel kon hij wel weg laten.Ik geef het nog een paar luisterbeurten voordat ik mijn cijfer geef.

avatar van jelmer19
Ik ga deze ook maar eens proberen binnenkort!!

Baltasound
Inzpired schreef:

Vette samples

JET_JAGUAR
Paar slappe nummers, maar Stages, Big Dreamers en Say Goodnight zijn 3 van de dopeste tracks van dit jaar.

avatar van Biemo
De plaat verdient een ster minder door het nummer How Can It Be. Jezelf een beetje de redder van die goeie ouwe hiphop noemen en dan zo'n zeikbeat met cliché versnelde-stemmetjes (chipmunk-style) gebruiken. Ik heb een nieuwe versie gebrand zonder die track, want ik trok elke keer als ik het hoorde wit weg...

Een erg grote naam heeft Reks niet in de hiphopwereld, maar dankzij zijn debuutalbum Along Came The Chosen (2001) heeft hij wel mogen toeren met onder anderen Ghostface Killah, Rakim, Big Daddy Kane en zijn idool KRS-One. In de tijd tussen zijn debuut en de opvolger, Grey Hairs, heeft Reks een aardig netwerk van contacten opgebouwd. Zo leveren DJ Premier en Large Professor beiden een beat en komen gastoptredens van onder meer Lil’ Fame, Big Shug en Termanology. De producer Statik Selektah, die op Reks debuut ook al een beat leverde, is het prominentst aanwezig.

De stempel die Statik Selektah op het album Grey Hairs drukt, weegt echter niet al te zwaar. Dat hij de helft van de producties op zijn naam zet, zorgt voor een eensgezind geluid, omdat Statik vooral bedreven is in het authentiek laten klinken van beats. Tel daarbij de beats van veteranen die graag trouw blijven aan het oude hiphopgevoel op en je hebt een vers en ouderwets klinkend album in handen.

Want ook Reks lijkt graag een beetje in het verleden te leven. Neem bijvoorbeeld All In One (5 Mics), waar hij met behulp van de immer onbeholpen schreeuwende Lil’ Fame (die van M.O.P.) een aantal legendes laat herleven. Zo rapt hij stukjes in de stijl van Big Pun, Big L, The Notorious B.I.G. en 2pac. De ode aan de overleden grootmachten is aardig bedoeld, maar kan toch niet echt imponeren, omdat Reks duidelijk het charisma en de swagger van zijn idolen mist.

Hij komt beter uit de verf als hij zichzelf begint te prijzen, vertelt over zijn leven, of af en toe een kritische noot over de maatschappij of politiek laat vallen. Dat brengt hij in de praktijk op Say Goodnight, met een fijne en vervaarlijk klinkende beat van DJ Premier. Dit is samen met de fanatiek gerapte titeltrack, waar het album mee geopend wordt, een van de betere nummers.

Dat Grey Hairs oude tijden op een overwegend positieve manier doet herleven, is mede te danken aan het frisse scratchwerk en de leuke stemsamples van belangrijke figuren uit de laatste hiphopjaren. Het grappige is dat de meeste hergebruikte zinsnedes van redelijk recente tracks zijn genomen, in plaats van dat de quotes uit lang vervlogen tijden dateren. Dat zorgt, in samenwerking met de wat ouderswetse – op de juiste manier: dus niet té kaal en simpel, maar vooral ook niet te ‘gemaakt’ en overdreven – beats, voor een portie hiphop die lekker op de maag ligt.

Maar Reks is geen persoon die exclusieve hapjes serveert, hij houdt zijn hiphop het liefst zo dicht mogelijk bij de basis. Zo heeft hij het meestal over het leven op de straat, zijn eigen muzikale kwaliteiten of zijn levensopvattingen. Dat heeft als resultaat dat hij geloofwaardig overkomt en zichzelf ook niet voorbij streeft. Je krabt jezelf dan ook maar zelden achter de oren bij het luisteren naar Grey Hairs.

Maar die soort gereserveerdheid, het achterwege houden van al te gewaagde dingen, heeft ook als resultaat dat de plaat weinig hoogtepunten kent. Er zijn gelukkig ook geen noemenswaardige dalen, maar een lange reis over vlak landschap gaat op den duur toch vervelen. En zo is een twintigtal Reks-tracks op een plaat toch wel een erg grote dosis.

Natuurlijk, zijn stem klinkt op een fijne manier venijnig, de beatkeuze is prettig, het ligt allemaal lekker in het gehoor én de teksten mogen er wezen, maar toch weet Reks niet voortdurend te boeien. Het is pijnlijk te constateren, maar Reks heeft zich simpelweg teveel in het zweet gewerkt om deze plaat tot een echt succes te maken. Had hij iets beter gefilterd, dan had hij wellicht met een neo-klassieker kunnen komen. Nu blijft het voor Reks helaas bij ‘slechts’ een welkome onderbreking tussen alle platen die iets nieuws zouden toevoegen aan de hiphop die al bestond.

Of lees de review hier

tuktak
een paar goede beats, de meesten vrij matig. vocaal is het allemaal ook vrij matig. dus al met al niet boeiend genoeg. het klinkt allemaal wel heel 2008. maar of dat nou een mooi streven is...

avatar van jelmer19
Eindelijk maar eens een luisterbeurt gegeven en ik vond het erg lekker klinken. Goeie soulvolle producties op deze plaat en Reks zelf vind ik ook fijn om naar te luisteren. Stem niet bijzonder maar wel goed in het gehoor liggend!

RedLightCityBoy
Ik ben zeer verrast door dit album van Reks.
Zijn stem en flow spreekt mij wel aan.
En de productie, tja, genieten...
Mooie samples, soms iets te makkelijk gedaan.
Maar het blijft heel erg nice

RedLightCityBoy
Toch maar verhoogt, Reks blijft mij vermaken, geweldige rapper met een aantal beats die echt mijn stijl zijn.

avatar van Game
Wat een pareltje is dit album. Toen ik die Primo track hoorde was ik nieuwsgierig geworden naar de rest en dat stelde mij niet teleur. Reks flowt lekker over de heerlijke (gesampelde) beats. Hij heeft ook echt iets te melden, in de tracks zitten goede boodschappen en het feit dat hij erg veel aandacht besteedt aan de old school maakt dit album voor mij al af. Heerlijk ook hoe hij zich in 2Pac verplaatst in All In One (5 Mics). The Game deed dat ook op zijn album (LAX) maar Reks doet het hier toch beter vind ik. De flow van Biggie doet dan The Game dan weer wel beter, maar goed. Leuke track is dat.

Voor de rest staat er teveel leuks op om eruit te pikken. Ik kan zeer makkelijk naar dit album zonder te skippen, en dat is bij tegenwoordige hiphop albums best moeilijk voor mij. Petje af voor Reks. Het schijnt dat hij in de toekomst weer met Primo gaat samenwerken aan een nieuw album. Van mij mag ie.

Ik heb liever dat Primo zijn beats aan bijvoorbeeld Royce Da 5'9" geeft, die doet er veel betere dingen mee.

avatar van Kill_illuminati
All In One is echt een geweldig nummer. Tupac die hij neerzet is echt geweldig. Biggie vind ik minder. En Big Pun en Big L zijn ook goede impressies.

avatar van Shelter
ook maar eens geluisterd naar aanleiding van hoge cijfer hier maar ik begrijp de euforie niet.
Rapper is weinig bijzonders, klinkt een beetje als een mindere versie van Lupe Fiasco.
Beats zijn her en der wel tof, maar ik vind dit niet een gemiddeld 3.6 waard.