MusicMeter logo menu
MusicMeter logo
poster

Rush - All the World's a Stage (1976)

Alternatieve titel: Recorded Live

mijn stem
3,87 (139)
139 stemmen

Canada
Rock
Label: Mercury

  1. Bastille Day (4:53)
  2. Anthem (5:04)
  3. Fly by Night / In the Mood (5:05)
  4. Something for Nothing (4:04)
  5. Lakeside Park (5:05)
  6. 2112 (15:41)
  7. By-Tor and the Snow Dog (12:01)
  8. In the End (7:14)
  9. Working Man / Finding My Way (14:20)
  10. What You're Doing * (5:39)
toon 1 bonustrack
totale tijdsduur: 1:13:27 (1:19:06)
zoeken in:
avatar van Bush Beast
4,0
Eerste live album van Rush. Veel van dit werk hebben zij ook gespeeld tijdens Pinkpop in 1979 toen nog in Geleen. De KRO heeft hier destijds nog opname van gemaakt.

avatar
2,0
Wat ik mij van deze plaat herinner - het is heel lang geleden - is dat Rush noot voor noot de studio versies naspeelt. Omdat ze de studiotrucs op het podium niet kunnen herhalen, klinken de liveversies slechter.

avatar van rushanne
5,0
Zucht......

avatar van Rockfan
4,0
Dit ontgaat mij ook een beetje......

avatar
2,0
De zucht of mijn redenering? In het laatste geval stel ik voor je te verdiepen in de werkwijze van een band als Rush in de studio; overdubs, extra instrumentale partijen op een aparte track inspelen, allerlei toeters en bellen. Je kunt ook een grondige studie maken van alle instrumenten, die op de LP-hoezen staan vermeld. Vraag je dan eens af hoe drie man dat op een podium moeten reproduceren.

avatar van rushanne
5,0
Ik heb wel eens iemand horen fluisteren dat er iemand onder het podium zit mee te spelen?

Zucht......................

avatar van notsub
4,5
Echt een jaren 70 live dubbel LP, karakteristiek voor die tijd. Rush was al flink op dreef en de energieke uitvoeringen van de nummers komen sfeervol over. Het geluid met bas/gitaar/drums klinkt nog wat primitief, maar erg effectief. De drumsolo is hier ook al op aanwezig. De derde CD van Different Stages is van wat later, maar bevat een aantal dezelfde songs in wat fellere uitvoeringen (vooral Anthem en Something For Nothing). Het kan dus nog beter dan wat hier is neergezet, maar dit schetst een uitstekend tijdbeeld.

avatar van Sir Spamalot
4,0
Sir Spamalot (crew)
Een late reactie, maar toch moet ik dit even kwijt: de meeste groepen kunnen live niet 100% naspelen wat ze in de studio hebben opgenomen, en ik vind dit totaal niet erg: de basis van (de meeste) muziek blijft toch hetzelfde. Je hebt bass, gitaar, drums, zang en eventueel keyboards. Rush "faze 1", dus tot en met "All the World's a Stage", had noch bijlange niet zoveel apparatuur als de latere Rush, toen diverse computers hun intrede deden. Toch een prima album!

avatar
Joy
in het egeval van rush's exit stage left gaat die vlieger niet op

de muur van geluid op die plaat overtreft alle studioversies

avatar van Sir Spamalot
4,0
Sir Spamalot (crew)
Ik heb mijn post hierboven nog eens nagelezen en ik was - denk ik - niet duidelijk genoeg: ik hou op dit album juist van die muur van geluid. Dit is een mooi album om eens je buren de muren te doen oplopen.
Hier heb je de enorme energie van deze drie geniale muzikanten. Die toeters en bellen, waarover M. Nieuweboer sprak, waren hier nog niet zo aanwezig en toen hadden ze dat zeker niet nodig. Voor mij hoeven die live-versie niet zo nodig identiek zijn aan de studio-versies. Rush is altijd een groep in beweging geweest en live stellen ze ook nooit teleur.

avatar
Joy
M.Nieuweboer schreef:
Wat ik mij van deze plaat herinner - het is heel lang geleden - is dat Rush noot voor noot de studio versies naspeelt. Omdat ze de studiotrucs op het podium niet kunnen herhalen, klinken de liveversies slechter.


wat een onzin

dergelijke composities in de studio kunnen spelen en dat live niet waarmaken?

verdiep je eerst eens in de band, verdiep je eens in de kwaliteiten
we hebben hier niet te maken met 3 trukenmuzikanten die met knip en plakwerk nne album in elkaar flansen

la villa strangiato, van exit stage left is het bewijs van het tegendeel van je posting, die versie is vele malen beter en voller dan de studioversie

avatar
4,5
Mijn eerste kennismaking met Rush, was niet veel gewend qua hardheid. Dus dit kwam behoorlijk aan. Maar overdonderend. 2112 blijft een klassieker, is geen muziek meer, maar KUNST!

avatar van BenZet
3,0
Erg goed live album. Naast 2112 was dit ook mijn kennismaking. Getipt door een vriend. Was gelijk verkocht en wilde meer. Gelukkig gaven ze dat ook...

avatar
2,0
Joy schreef:
dergelijke composities in de studio kunnen spelen en dat live niet waarmaken?

verdiep je eerst eens in de band, verdiep je eens in de kwaliteiten


Heb ik gedaan, mr Joy, al sinds de jaren 70. Ook heb ik de hoezen bestudeerd en het instrumentenpalet dat de heren in de studio gebruiken. Als jij mij bewijst dat de drie heren van Rush al deze instrumenten ook op het podium spelen, dan word ik Hindoe.

Je zou ook eens kunnen Googlen op het woord overdub.

Dit album klinkt kaal, alsof er partijen ontbreken. Dat is dan ook het geval.

avatar
M.Nieuweboer schreef:
(quote)


Heb ik gedaan, mr Joy, al sinds de jaren 70. Ook heb ik de hoezen bestudeerd en het instrumentenpalet dat de heren in de studio gebruiken. Als jij mij bewijst dat de drie heren van Rush al deze instrumenten ook op het podium spelen, dan word ik Hindoe.

Je zou ook eens kunnen Googlen op het woord overdub.

Dit album klinkt kaal, alsof er partijen ontbreken. Dat is dan ook het geval.


Als groepen live hetzelfde spelen als op de plaat, dan hoef ik dat niet te zien of tte luisteren, zet ik de plaat wel op. Goede bands maken magnifieke studioplaten en vervangen een deel van de instrumenten en de perfectie door improvisatie en meer energie, het zijn twee verschillende dingen. Queen en The Who bijvoorbeeld waren op beide gebieden meester, die klinken live totaal anders als op de plaat

avatar van Rockfan
4,0
[quote]M.Nieuweboer schreef:
De zucht of mijn redenering? [quote]

Jouw redenering, maar daar is genoeg op gereageerd.

avatar van Germ
Germ (crew)
Allemachtig.... die eerste 2 nummers.... het cliché 'knalt echt uit je speakers' moet na het beluisteren van deze elpee bedacht zijn!!

Ik ken Rush eigenlijk helemaal niet. Alleen van naam, reputatie en een sporadisch nummer (Closer to the Heart, Freewill), maar toen ik deze dubbelaar vandaag zag liggen voor slechts 5 eurie (koopje, lijkt me!) heb ik 'em op de gok gekocht.

Een stem en een verdere beoordeling volgen nog, maar kant 1 valt vooralsnog zeer in de smaak!

avatar van Ataloona
2,5
Dan maar snel de studio albums gaan beluisteren die zijn zelfs nog beter!

avatar van VanDeGriend
4,0
Ataloona schreef:
Dan maar snel de studio albums gaan beluisteren die zijn zelfs nog beter!
Over deze suggestie kun je het nog wel hebben eigenlijk. Bij het omzetten van lp's in cd's heb ik bij Rush juist de meeste studio albums links laten liggen om vervolgens de onvermijdelijke liveknaller die de voorgaande 3 studioplaatjes samenvatte te kopen. Uitvoeringen op deze liveplaat zijn naar mijn mening stuk voor stuk steviger, allicht sfeervoller en vooral energieker dan die van de studio cd's. Geldt denk ik voor het meeste van Rush livewerk vs. studiowerk.

avatar van Ataloona
2,5
Ik ben het wel met je eens dat deze live plaat beter is dan de voorgaande studio albums (behalve 2112) maar ik bedoelde meer de studio albums hierna. AFTK en Moving Pictures Hemispheres.
Germ kent Rush niet dus ik raad hem aan de studioplaten hierna te kopen. Die zijn geweldig. De latere live albums (R30, Live Rio)
kunnen niet tippen aan het studio werk vanaf AFTK.
Rush gebruikte veel speciale geluiden met synthesizers die geddy lee bespeelt. Zoals je waarschijnlijk weet is Rush een 3mansband.
En speelt Lee ook nog bas. Daarom kunnen ze live de sublieme studioplaten niet het gewenste sfeer en effect meegeven die ze op de studioplaten wel meegeven. Rush is heel goed live vind ik maar de studio platen vind ik een tikkeltje beter.

avatar van Casartelli
3,0
Casartelli (moderator)
Ataloona schreef:
Dan maar snel de studio albums gaan beluisteren die zijn zelfs nog beter!
VanDeGriend schreef:
Over deze suggestie kun je het nog wel hebben eigenlijk. Bij het omzetten van lp's in cd's heb ik bij Rush juist de meeste studio albums links laten liggen om vervolgens de onvermijdelijke liveknaller die de voorgaande 3 studioplaatjes samenvatte te kopen. Uitvoeringen op deze liveplaat zijn naar mijn mening stuk voor stuk steviger, allicht sfeervoller en vooral energieker dan die van de studio cd's. Geldt denk ik voor het meeste van Rush livewerk vs. studiowerk.

Eens ten aanzien van de eerste vier cd's versus deze live-registratie, maar niet ten aanzien van het latere werk en dat is een beetje inherent aan de aard van de muziek.

Op de eerste vier albums toch meer rechttoe-rechtaan hardrock (die ik persoonlijk niet zo bijzonder interessant vind), waar live een flinke dosis peper aan toegevoegd wordt. De studioplaten hierna steken, fase in, fase uit, compositorisch en technisch een stuk vernuftiger in elkaar. Daarmee vind ik die een stuk interessanter dan de eerste vier, maar de keerzijde is wel dat het, met zijn drieën, live een stuk moeilijker werd de muziek min of meer te reproduceren, laat staan er nog erg veel aan toe te voegen. Ten slotte zijn diverse tamelijk fantastische albumtracks nooit live gespeeld of op zijn minst niet op een reguliere liveplaat verschenen.

De heren hebben er nu eenmaal voor gekozen het altijd met zijn drieën te blijven doen.

avatar van B.Robertson
5,0
Heel geschikt voor de liefhebbers van live hardrock platen. Er staan veel klassiekers op als Anthem, Bastille day en ga zo maar door tot je de hele plaat hebt gehad. Prachtige uitvoering van 2112. Sommige nummers worden behoorlijk lang gerekt, tot m'n grote genoegen. All the worlds a stage is wel 4,5 ster waard.

avatar van uffing
3,5
De live-versie van By-Tor and the snow dog op dit album is fenomenaal. In de studioversie mis ik een beetje de power die ze live op dit album wel aan het nummer toevoegen. Heerlijk

avatar
wijsneus
VanDeGriend schreef:
Uitvoeringen op deze liveplaat zijn naar mijn mening stuk voor stuk steviger, allicht sfeervoller en vooral energieker dan die van de studio cd's. Geldt denk ik voor het meeste van Rush livewerk vs. studiowerk.


Toch niet helemaal mee eens.

2112 is op dit live-album erg goed, maar de studioversie op het gelijknamige album zou ik toch echt niet willen missen, met 2 passages die hier op ATWAS ontbreken.

avatar
MindRuler
De live-uitvoering van 2112 (ofschoon ingekort) overtreft de studio-versie.
Geddy's bas is echt goddelijk hier.
Dit is mijn eerste kennismaking geweest met Rush dankzij een tape van mijn nonkel.
Pas met Exit...Stage Left is de microbe écht losgebarsten en ben ik Rush-freak geworden.

avatar van iggy
3,5
Lekkere harde rush ze laten er geen gras over groeien. Knallende drums smerig guitaar werk en de bass doet uiteraard veel meer dan de gemiddelde bass. Geddy zong hier nog echt hoog. Soms een wat minder nummer denk ik. Fly by night/in the mood bijv niet mijn rush. Maar al met al lekker sfeervol.

De ware live rush platen zouden jaren later volgen

avatar van Brutus
4,5
Uitstekend Livealbum van Rush.
ik ben alleen niet zo kapot van Lakeside Park.
Ik vind What you're doing en Working Man/Finding my Way de beste nummers.
Die komen ook van het beste studioalbum van Rush uit 1974
Ik vind By-Tor iets te lang duren, daar heb ik met de 2 nummers hierboven vermeld niet.

avatar van AstroRocker
4,0
Het eerste live album van Rush. Deze heb ik ooit op lp gehad en gekocht na de aanschaf van het onovertroffen live album Exit...Stage Left live lp. Het was even wennen aan de hoge stem van Geddy. Eenmaal gewent vind ik dat de live versies grotendeels beter uit de verf komen dan op de (toch al niet misselijke) uitvoeringen van de studio albums. Dat is iets dat ik met alle live platen van Rush heb.
Uitschieters: Bastille Day, het afwiselende Something for Nothing, 2112, de fraaie lange versie van By Tor... & What You're Doing. Ik geef dit album 4 *

avatar van Dream Theater
5,0
Op lp gekocht en een van mijn all time favoriete live albums. Alle nummers zijn geweldig met het machtige By Tor and the Snow Dog als klapper! Minder als 5 sterren kan ik dit album echt niet geven!

avatar van uffing
3,5
Heb deze ook op elpee. Echter het gekke is dat bij mijn exemplaar kant 4 op kant 2 is geperst en andersom.

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 05:03 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 05:03 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.