Rush - The Spirit of Radio (2003)

Alternatieve titel: Greatest Hits 1974-1987

Canada
Label: Universal

1. Working Man (7:11)
  2. Fly by Night (3:22)
  3. The Temples of Syrinx (6:45)
  4. Closer to the Heart (2:54)
  5. The Trees (4:43)
  6. The Spirit of Radio (4:58)
  7. Freewill (5:23)
  8. Limelight (4:20)
  9. Tom Sawyer (4:34)
  10. Red Barchetta (6:10)
  11. New World Man (3:43)
  12. Subdivisions (5:35)
  13. Distant Early Warning (4:58)
  14. The Big Money (5:35)
  15. Force Ten (4:32)
  16. Time Stand Still (5:09)
avatar van notsub
Rush Gold uit 2006 biedt meer dan deze. Eiigenlijk is dit een samenvatting van Rush Gold op één CD. Vooral de langere nummers van Rush Gold ontbreken en dat is wel even slikken. Dit is dus het instapmodel voor mensen die kennis willen maken met Rush.

avatar van kaztor
Geweldig wat een goed samengestelde verzamelaar kan doen!

Gister uit de kringloop meegenomen en vandaag de auto in op weg naar het strand.
Geen enkel zwak moment te vinden op dit schijfje, van begin tot het einde.

Mijn lieve schat kon al wat werk van ze, maar Rush was voor mij nog redelijk onontgonnen terrein (ik kon bij wijze van spreken alleen The Spirit Of Radio). Mede dankzij haar is dit voor mij een band geworden waar we maar eens het nodige van aan moeten schaffen!

Fantastisch gitaargeluid vooral en de composities blijven allen boeiend! Uitstekende muziek!

PriestMaiden
Fantastische band. Leuke verzamelaar om deze band leren kennen. Subdivisions en Limelight zijn mijn favoriete nummers.

avatar van SnakeDoc
Nog niet heel lang bekend met Rush, maar deze CD is inderdaad een fijn verzamelalbum voor de beginnende liefhebber van hun muziek.

Fly by Night begint zo langzaam aan toch wel tot mijn favorieten te horen.

avatar van spinout
De laatste 2 nummers verzieken de pret een beetje. Het "verval" (=koerswijziging) was ingezet.

avatar van glenn53
De koerswijziging (niet het verval) is ingegaan vanaf nr. 11 dacht ik eigenlijk.

avatar van spinout
Eigenlijk bij Power Windows ( maar het nummer The Big Money vind ik nog wel leuk) . En dan heb ik het over een koerswijziging, waar ik bitter weinig mee kan. Grace Under Pressure & Signals vind ik nog top albums. Dus voor mij is het verval in 1985 ingezet. Maar je hebt waarschijnlijk gelijk dat het Rush geluid vanaf Signals duidelijk geweizigd werd.

avatar van vielip
Power windows? Nee joh, met Signals was de koerswijziging (weg van de jaren 80 Rush) al ingeslagen....

avatar van Leptop
Maar niet per definitie minder, wel anders. En dat is een kwestie van smaak. Muzikaal blijft het tot de absolute top behoren.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Ze maakten in de jaren '80 per album ongeveer evenveel ontwikkeling door als in de jaren '70 per drie albums.

Ik mis Afterimage, wel een van hun betere uit de jaren 80.

avatar van vigil
Ja, Big Money is het minste nummer van deze verzamelaar

Leptop schreef:

Precies! Mijn voorkeur gaat uit naar de Rush vanaf Permanent waves tot en met Roll the bones zo grof weg. Maar daarmee wil ik absoluut niet zeggen dat ik de albums die daar buiten vallen als 'minder' ervaar. Integendeel, albums als Farewell to kings, 2112 en Counterparts (om er maar eens een paar te noemen) vind ik ook geweldig!

vielip schreef:
vielip, ik schrijf juist dat de koerswijziging al met Signals ingeslagen was, alleen dat de kwaliteit van de platen vanaf Power Windows beduidend minder werd.

avatar van Leptop
Al met al is dit wel een bedenkelijk schijfje. Niet zozeer om de muziek, maar eerder conceptmatig.
Greatest Hits.... Rush? Hahaha...
Dan de periode dat de hits geselecteerd zijn. Die markeren ook niet echt duidelijk de carriere van de mannen.
Nog los van de keuze van de nummers zelf.
Maar goed, de discografie van Rush is kwalitatief zo sterk dat ze bijna willekeurig welk nummer van enig album dan ook hier hadden kiezen.

spinout schreef:

Oké zo lees ik het stukje niet maar maakt niet uit. Geinig, ik vind Power windows juist één van de allersterkste Rush albums. Zo zie je maar weer...