Albert Hammond - The Very Best Of (1995)

Label: Columbia

1. The Free Electric Band (3:25)
  2. Peacemaker (2:41)
  3. Down by the River (3:02)
  4. When I Need You (4:29)
  5. Rebecca (3:04)
  6. 99 Miles from L.A. (3:58)
  7. It Never Rains in Southern California (3:53)
  8. Everything I Want to Do (2:52)
  9. We're Running Out (2:54)
  10. If You Gotta Break Another Heart (2:36)
  11. Moonlight Lady (3:08)
  12. These Are the Good Old Days (3:27)
  13. I'm a Train (3:19)
  14. New York Here I Come (3:08)
  15. Half a Million Miles from Home (2:47)
  16. The Air That I Breathe (3:49)
Father McKenzie
Prima verzamelaar van deze anno 2008 geheel vergeten songsmid. Op dit kleinood hoor je waarom hij zijn plaatsje in de popgeschiedenis méér dan verdiend heeft.

I don't Wanna Die In An Air Disaster, had hier echt wel op moeten staan, dus geen 5 sterren dan maar....

avatar van bikkel
Ik ben ook zeker gecharmeerd van het werk van Singer/Songwriter Albert Hammond.
In de 1e helft van de jaren 70 was hij ook even succesvol in Nederland met prima singles als I'm a Train, Air Disaster, It Never Rains in Southern California en Free Electric Band.
Prima songs met een eigen karakter en bij nader inzien misschien als artiest wat onderschat.
De man schreef veel voor anderen. Beste voorbeeld is wellicht The Air that i Breathe voor The Hollies.(overigens is zijn uitvoering hier ook op te vinden)
Inderdaad zonde dat 1 van zijn mooiste werkjes Air Disaster ontbreekt.
Overigens had Hammond rond 1987 nog een hitje in Nederland met Albert West, het vrij kleffe Give A Little Love. Dat dit ontbreekt is dus geen straf.

Wie dacht dat milieuproblematiek iets van de laatste jaren is heeft het mis. Luister ook eens naar de boodschap van Albert Hammond in 'Down by the River' en het geestige 'We're Running Out', beiden uit begin jaren zeventig.
Zoals hierboven ook al gezegd is het jammer dat 'I Don't Wanna Die in an Air Disaster' ontbreekt, maar verder zijn er weinig echte minpunten aan dit album te ontdekken. Zijn andere hits staan er op, en ook twee van zijn nummers die erg bekend zijn geworden door andere artiesten: When I need You (Leo Sayer) en The Air That I Breathe (Hollies). En met name die laatste hit is zijn uitvoering ook zeer de moeite waard.

Ik heb deze verzamelaar in de jaren 90 een keer met een andere voorkant gekocht en was toen maar 10 gulden.
Bij het lezen van de titels zag ik meteen dat Air Disaster er niet op stond. Gelukkig had ik dat mooie nummer al op single (in zo'n geel CBS-hoesje).
Hammond was daarvoor al leuk bezig met (Steve Rowland &) The Family Dogg, met helaas teveel covers. Zijn eigen nummers zijn veel leuker.
Hij heeft ook een heleboel latere klassiekers voor anderen op zijn naam staan o.a. voor Tina Turner. En als Radio 5 Nostalgia een hit zoals bv. I'm A Train draait ontvangt hij nog steeds play-royalties. Albert Hammond Jr. staat nu meer in de belangstelling.

avatar van musician
Jammer van het ontbreken van Air disaster inderdaad.

Misschien heeft het te maken gehad met de lage eindnotering van het nummer in de VS. Om onverklaarbare redenen kwam Air disaster daar niet hoger dan 81.

Het is overigens dat in de VS It Never rains in California ooit op 5 is geëindigd, anders had er nauwelijks van succes in Amerika kunnen worden gesproken. The Free Electric Band, toch ook één van zijn hoogtepunten in Nederland en een prima song, kwam in de Billboard Hot 100 niet hoger dan 48.

En ik vind toch echt dat Albert Hammond zeer fijn werk heeft gemaakt. Hij was een graag geziene gast in onze (Veronica) Top 40 van eind 1972 tot eind 1975. Naast het meer rockende werk wist hij ook hele mooie ingetogen stukken te schrijven, zoals 99 Miles From LA en Half a million Miles from Home.

Per saldo heeft hij het hier een stuk beter gedaan dan in ieder geval de VS (in thuisland Engeland heeft hij helemaal nooit in de hitlijst gestaan), vandaar dat hij, zoals Bikkel al aangaf, brood heeft gezien in een duet met Albert West, toen hij al enkele jaren geen hits meer had.
Zijn reguliere albums ken ik overigens niet, alleen dit verzameld werk.

Ergens zegt mij iets dat er voor Albert Hammond meer in zou hebben gezeten.