Ennio Morricone - Giù la Testa (1971)

Alternatieve titels: A Fistful of Dynamite | Duck, You Sucker | Once upon a Time... the Revolution

Italië
Score
Label: Cinevox

1. Giu' La Testa (4:17)
  2. Amore (1:43)
  3. Mesa Verde (1:42)
  4. Marcia Degli Accattoni (4:57)
  5. I Figli Morti (6:06)
  6. Addio Messico (0:55)
  7. Scherzi a Parte (2:28)
  8. Messico E Irlanda (5:00)
  9. Invenzione Per John (9:07)
  10. Rivoluzione Contro (6:46)
  11. Dopo L'esplosione (3:23)
  12. Mesa Verde (#2) * (2:43)
  13. Giu' La Testa (#2) * (3:05)
  14. Marcia Degli Accattoni (#2) * (2:36)
  15. Mesa Verde (#3) * (1:42)
  16. Rivoluzione Contro (#2) * (5:34)
  17. Giù La Testa (#3) * (3:18)
  18. Dopo L'Esplosione (#2) * (3:02)
  19. Scherzi A Parte (#2) * (2:45)
  20. Messico E Irlanda (#2) * (4:30)
  21. Invenzione Per John (#2) * (7:51)
  22. Giù La Testa (#4) * (1:42)
  23. Rivoluzione Contro (#3) * (4:50)
  24. Giù La Testa (#5) * (2:59)
  25. Dopo L'Esplosione (#3) * (4:19)
  26. Giù La Testa (#6) * (4:41)
neo
Deze middelste score van het drieluik is niet minder briljant als Ce'ra Una Volta il West & America. Zijn gecomponeerde thema is van een bijna verbazingwekkende tederheid met al de Morriconeingredienten; de vocaal die blijkbaar altijd sprakenloos is van de meester, de hoog spelende violen voor dramatiek en andere middelen. Nee dat is geen revolutionaire muzikaal idee, daarvoor is er een leidmotief, maar wel een variatie op het thema met trompet, marcherende klanken, gitaaren fluit. De componist heeft een bepaald principe. Zo vind hij dat je steeds moet hernieuwen in geluid, stijl, de mensen verrassen, zodat deze niet de kans krijgen om vat te krijgen van je werk en dit te kopieren. Het was als een spelletje; net als ze andere dachten hem door te hebben kwam er zoiets als Duck You Sucker eruit of Mission to Mars of wat dan ook. 5 sterren

avatar van FisherKing
Ennio is briljant in deze film. Hoe krijg je zo'n soort muziek voor elkaar in zo'n complexe film. Vooral de Flashbackes zijn magnifiek. Ennio op zijn hoogtepunt. 5*

Zelden zoiets fantastisch in een film gehoord. Dat moet me nog even van het hart.

Thema bij die troepen, thema bij die andere scenes, alles klopt ditmaal, en gewaagd, strijkers inzetten bij emotionele scenes, hij overgroeit de film zelfs, dat heeft nog niemand bij mij kunnen doen, en dat is zo enorm knap ! Geeft aan dat Leone lastig was, maar wel grote hoogtes kon bereiken aan zijn crew.

Pff ben enorm onder de indruk.

avatar van Toon1
Fantastische film, fantastische muziek. Nuff said.

avatar van Thunderball
Vandaag deze op cd bij een filmbeurs te Rijswijk weten te vinden en net beluisterd.

Tja, heel eerlijk? Zat me nog net niet te vervelen, maar het schilde niet veel! Behalve het hoofdthema vind ik er verder toch niet al te veel aan!

Mijn versie bevat trouwens een bonus track (ook weer het hoofdthema).

2,5 ster!

avatar van Simon Smith
Simon Smith (crew)
Ik moet je toch echt adviseren om het nog eens te proberen hoor, hoe vaker je m luistert, hoe beter die wordt, dat is mijn ervaring wel iig. Veel plezier!

Die bonustrack vind ik trouwens wel erg de moeite waard, een mooie variatie op het thema, met die prachtige stem van Edda Dell'Orso.

Ok, zal ik doen!
Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet erg geconcentreerd zat te luisteren (was meer bezig met het bekijken van de andere gekochte spullen) en zat in de startblokken om er na de zo juist verkregen Japanse versie van Kill Bill te gaan bekijken, dus ik zal hem binnenkort weer een keer opzetten. Groet!

avatar van Toon1
@Thunderball: heb je de film ook gezien? Als je hem hebt gezien vind je de muziek misschien beter.

neo
Het kan ook best een lastige zijn bij de eerste maal, en de film niet gezien hebben. De Morricone humoristische march composities zoals ie dat vaak doet (met banjo, fluit, koper en percussie rondmarcherend in speelse wijze) is zo niet voor iedereen altijd even fijn in het begin. Ik zag overigens de film toen ik 10 was en jaar of 5 later hoorde ik pas de muziek en was meteen verkocht.

avatar van Simon Smith
Simon Smith (crew)
Ja, daar heb je gelijk in Neo, kan in het begin niet meteen aanslaan, maar 't is een groeibriljantje, deze cd.

avatar van Thunderball
ja, ik heb de film diverse malen gezien (heb 'm ook op dvd) en dat vind ik een behoorlijke flop met twee smierende sterren die door Leone duidelijk niet in de hand zijn gehouden (zie ook mijn commentaar op moviemeter).

Eigenlijk is het net als bij de film, de scene's waarbij je het hoofdthema hoort, vind ik erg mooi en de rest vrij matig tot redelijk en zo is het ook met de muziek.

Dat sommigen deze net zo goed vinden als bv Once...West, of Once...America kan ik me nauwelijks of niet voorstellen.

neo
Zo kan ik 'In America' minder waarderen als de andere twee uit de trilogie.

Manco
De cover van de 12-track-soundtrack ziet er toch anders uit? Of is deze er ook een?

neo
Deze hoes is van een van de 11 track versies.