Keep of Kalessin - Kolossus (2008)

Noorwegen
Label: Indie

1. Origin (2:28)
  2. A New Empire's Birth (5:50)
  3. Against the Gods (8:46)
  4. The Rising Sign (7:26)
  5. Warmonger (5:20)
  6. Escape the Union (7:49)
  7. The Mark of Power (4:55)
  8. Kolossus (7:15)
  9. Ascendant (4:33)
avatar van andnino
Wat blackmetal betreft heb ik het wel ongeveer gezien qua nieuwe releases. Misschien een of twee per jaar. Ik grijp juist vaker terug naar platen uit het verleden, zoals deze. Kolossus is voor mij alleen maar beter geworden over de jaren. De kwaliteit ligt over het hele album hoog, en ook hoe er duidelijk een rode thematische draad door het album loopt zorgt dat er veel lol te beleven valt aan herhaalde beluistering.

Thematisch gaat het als ik het goed begrijp over het bestrijden van de macht van de bestaande goden, door de hoofdpersoon die belichaamd wordt door zanger Thebon, om zelf een koninkrijk te stichten en als een nieuwe god te heersen en onsterfelijkheid te bereiken. Kortom, een epos in de stijl van de oude mythen en legenden waar de Grieken bekend om zijn, maar waar de Noren ook wat van kunnen. Ik ben benieuwd of iemand weet of ergens meer informatie te vinden is over de inspiratie/achtergrond voor deze thematiek. De band maakt er bij mij in ieder geval indruk mee.