Damien Jurado - Caught in the Trees (2008)

Folk
Label: Secretly Canadian

1. Gillian Was a Horse (3:20)
  2. Trials (3:22)
  3. Caskets (2:58)
  4. Coats of Ice (3:02)
  5. Go First (4:27)
  6. Sorry Is for You (1:07)
  7. Last Rights (4:11)
  8. Dimes (3:43)
  9. Everything Trying (3:25)
  10. Sheets (4:16)
  11. Paper Kite (3:38)
  12. Best Dress (4:12)
  13. Predictive Living (2:50)
  14. Gillian Was a Horse [Radio Edit] * (3:23)
avatar van musicfriek
Oeh, een nieuw album van Damien Jurado?

avatar van c'est Barry
Yep, en het eerste nummer is alvast hier te beluisteren: http://www.secretlycanadian.com/onesheet.php?cat=SC175

Tof, bedankt voor de tip heren. Weer een ander geluid dan zijn doorgaans ingetogen werk of zijn recht-toe-recht-aan rockalbum "I Break Chairs". Klinkt haast als Wilco dit. Hm, nog even wennen denk ik. Rolt in ieder geval wel lekker door dit nummer.

avatar van shiral
Wauw, ben heel erg benieuwd hier naar!

avatar van jurado
Hopla..weer een nieuwe ! Een Europese tour samen met Sufjan Stevens zou niet gek zijn zo rond najaar / winter.

avatar van Bart
Het begin van de plaat - met de nummers 'Gillian Was a Horse', 'Trials', 'Caskets' én 'Coats of Ice' [wat een mooi intro!] - is erg veelbelovend. Ik ga dus snel verder luisteren! Wat opvallend is de mooie samenzang en de goede instrumentatie!

avatar van Bart
De tweede helft van de plaat is wat rustiger en komen er ook andere instrumenten, zoals strijkers, om de hoek kijken. Toch weet ook deze helft te beklijven. Ook hier is er sprake van een goede samenzang en zijn er mooie nummers te ontdekken, zoals 'Sheets'! Wat mij betreft, is dit de beste plaat van Damien Jurado tot-nu-toe! Ik begin met 4*!

avatar van Bart
'Coats of Ice' is echt een parel!

avatar van Bart
We zijn nu een week verder en de plaat wordt almaar beter en beter. Een parel, die - zoals het nu lijkt - een plaats in mijn top tien van 2008 krijgt. Ik verhoog mijn stem met 0,5*!

avatar van ajp
ajp
Geweldige artiest, kippenvel. Hoop dat zijn nieuwe album net zo lekker intens depri is dan zijn vorige werk!

Parel van een plaat!

Zondag 2 november speelt Damien Jurado in Leiden (Qbus).

Tiny Vipers is zijn vaste support deze tour.
In Leiden zullen nog 2 supports een korte set spelen;
Music For The Defect uit Groningen (www.myspace.com/musicforthedefect)
en
Long Conversations and The Closet Orchestra uit Leiden (www.myspace.com/longconversations)

Meer info over dit optreden volgt a.s.a.p.

Tot die tijd fijn deze nieuwe plaat luisteren!!

avatar van Jetsertje
Prachtige cd weer van dhr Jurado, met een ongelofelijk mooie afsluiter ' Predictive living' . Het lijkt wel of hij een patent heeft op dit soort pareltjes.

Ga zeker naar zn Q-bus optreden.

avatar van musicfriek
Ik moest even wennen, maar dit is idd een prachtig album. Stuk voor stuk sterke composities. Damien is goed bij stem, ik voel er een enorme kracht bij. Go First vind ik echt puur genieten, maar ze zijn allemaal goed. Blijf dit een bijzondere artiest vinden, deze meneer Jurado.

Davez
Ik vind het een grote tegenvaller in vergelijking met voorgaande plaat.

De laatste tijd heb ik wel meerdere van die singer/songwriter albums van deze generatie gehoord misschien daarmee....

Past thuis in het rijtje Matt Costa, Jack Johnson, Donovan Frankenreiter, Ben Harper enzovoort.

avatar van jurado
Past HELEMAAL NIET thuis in het rijtje Matt Costa, Jack Johnson, Donovan Frankenreiter, Ben Harper enzovoort.
Wat een vergelijking zeg...

Denk eerder aan Pedro The Lion , Great Lake Swimmers , Dolorean, Denison Witmer.

avatar van musicfriek
Idd, dit is wel een stuk beter dan genoemde namen. Kwalitatief stukken hoger hoor

avatar van Montorsi
Vind het wel een prima plaat, maar heb hem nu al een tijdje op de pc staan en toch maar zelden denk ik eraan deze op te zetten. Ergens vind ik hem wat mat en niet opzienbarend genoeg.

D_S
Bijzonder mooie plaat, jammer dat dit soort artiesten niet wat meer bekendheid genieten. Ik kan hier meer van genieten dan van een Jack Johnson of Matt Costa.

Nihilisme
Wat is Best Dress toch een mooi nummer. Heerlijk plaatje en inderdaad totaal niet te vergelijken met Jack Johnson, Donovan en co.

Davez
jurado schreef:
Wat een vergelijking zeg...

Ik begrijp dat je niet akkoord gaat. Vorige plaat was het wel goed en dan ging het vergelijk helemaal niet op.
Nu misschien weer niet maar ik heb de plaat welgeteld 1 keer opgezet, daarna door teleurstelling geen kans meer gegeven. Het klonk allemaal slpajes, ongeinspireerd en heel poppy.

Ik zal me nog eens aan een nieuwe luisterbeurt wagen.

Doe het..

avatar van jurado
Oktober komt hij weer deze kant op ..nu ga ik hem NIET missen.

Dit album is aan het uitgroeien tot 1 van mijn absolute favorieten, hoe meer ik er naar luister, hoe meer ik de energie ontdek in deze plaat. Prachtige en zeer variërende nummers!

avatar van AOVV
Fijne, ingetogen plaat van Damien Jurado; ik heb van zijn meest recente plaat geleerd dat ie erg mooie liedjes kan schrijven, die blijven hangen. Ik ben er zeker van dat op deze plaat ook wel zo'n pareltjes staan die door m'n hoofd gaan blijven spoken. Zoals 'Everything Trying', dat ik vorige week nog heb gehoord in een aflevering van 'House M.D.', als ik me niet vergis. Althans, toch een fragment van dat nummer. Prachtige samenzang, erg ontroerend.

avatar van Masimo
Onder het mom van 'hierboven nog niet genoemd, maar wel bloedmooi en fantastisch prachtig', wil ik even zeggen dat 'Paper Kite' erg mooi is.

avatar van davido1986
Zo kijk je La Grande Bellezza, komt Everything Trying voorbij. Schitterend.

avatar van intruder
Ik ben al sinds jaar en dag een groot fan van Damien, en Caught In The Trees vind ik zowel een culminatie- als een hoogtepunt in zijn carrière. Jurado vindt hier een prachtig evenwicht tussen de ingetogen folk en wat stevigere rock die altijd al de hoofdingrediënten van zijn muziek vormden, maar op eerdere albums vooral naast elkaar voorkomen. Hier komen beide samen in een soort folkrock die heerlijk makkelijk wegluistert, maar toch beklijft. Damien wordt hier bijgestaan door een band die zijn stem van een passend klankbad voorziet, en ook de samenzang met Jenna Conrad draagt bij aan het warme, organische geluid van de plaat, zo mooi belichaamd in de coverfoto. Geen valse noot te vinden.

Als ik hoogtepunten moet aanduiden in dit sterke geheel, dan zijn dat voor mij Sheets (met stip), maar ook Go First, Everything Trying en afsluiter Predictive Living. De tekst daarvan lijkt enigszins ‘zelf-referentieel’ te zijn - vrij uitzonderlijk voor Jurado, die zich comfortabeler voelt in de rol van afstandelijke observator of verteller. Zo zit in de frase “another jealous husband to be killed” een mooie samenvatting van verschillende van zijn nummers verborgen (hoe vaak gaat het immers niet over overspel?). Overigens vind ik de lyrics misschien wel het enige minpuntje van deze plaat, want in sommige tracks weet ik echt niet wat ik ervan moet maken, maar goed: “better words have been sung out of tune”.

avatar van jurado
Die 3,5 die ik deze plaat 12 jaar geleden heb gegeven, komt nu een punt hoger te liggen.
Toch wel een erg fijn en vooral een goed gespeeld en mooi geproduceerd album.
Destijds was ik minder gecharmeerd van het "bandgeluid" en miste ik de "man met gitaar sound" nogal.
Schitterende plaat van mijn favoriete hedendaagse singer-songwriter.

avatar van philtuper
Al 13 jaar lang een klassieker. Een heel andere sound als dat ie nu heeft, maar desalniettemin onverwoestbaar. Ook met band is Damien Jurado een lust voor het oor!