Einstürzende Neubauten - Haus der Lüge (1989)

West-Duitsland
Avant-Garde
Label: Some Bizzare

1. Prolog (2:07)
  2. Feurio! (5:45)
  3. Ein Stuhl in der Hölle (2:09)
  4. Haus der Lüge (3:59)
  5. Epilog (0:30)
  6. Fiat Lux a) Fiat Lux B) Maifestspiele C) Hirnlego (12:23)
  7. Schwindel (3:57)
  8. Der Kuss (3:38)
  9. Feurio! [Caffery / Einheit Remix] * (4:48)
  10. Partymucke * (3:53)
  11. Feurio! (Türen Offen) * (6:51)
luisteraart
Met de Neubautenklassieker 'Haus Der Lüge' als hoogtepunt (wordt terecht nog vrijwel elk concert gespeeld), en het broeierig stampende 'Feurio' zijn rustige nummers als 'Ein Stuhl in der Holle', 'Der Kuss' en de eerste twee delen van de 'Fiat Lux trilogie' ('Fiat Lux' en 'Maifestspiele', het afsluitende 'Hirnlego' is lekker zenuwachtig) zeer op hun plaats voor het evenwicht op deze CD.

Voor wie niet al te bekend is met de muziek van de heren, en deze CD voor het eerst luistert: laat je niet afschrikken door het eerste nummer 'prolog'.

avatar van SirNoodle
dit is zo'n plaat waarbij telkens ik het beluister er een andere track de bovenhand haalt als 'favoriet'.

der küss en schwindel zijn de 2 zwakke broertjes hier voor mij, de rest is gewoon geweldig. De keren dat ik 'epilogue' als extraatje op een samengesteld cassetje of cd gezet heb is ontelbaar.

hirnlego 'lekker zenuwachtig': alweer een perfecte beschrijving, en ben ik de enige waarbij dit nummer dagen blijft hangen in het hoofd... zelfs nu simpelweg na het beluisteren hoor ik alweer die mantra op gang komen

luisteraart
SirNoodle schreef:

Dat nummer blijft zo erg hangen dat ik al na een paar luisterbeurten exact mee kon zingen inclusief alle herhalingen van woorden en woordeindes.

Heerlijk! Ritmisch perfect!

"dann nehm ich eine Schere und schneid mein Ende
mein Ende mein Ende mein Ende mein Ende Ende Ende Ende Ende - ab !

- stilte -

HIRNLEGO etc."

avatar van Slowgaze
Schwindel, hoort die niet ruim 12 minuten te duren? Der Küss vind ik trouwens wel een bijzonder nummer. Er zit nogal een reggae-geluid in, gecombineerd met de Neubauten-esthetiek intrigeert dat toch behoorlijk.

avatar van freddze
Ik denk dat je verwart met Fiat Lux, die duurt 12:23 (de drie delen samen).

Haus der Lüge is hier mijn favoriet. Dat nummer zit qua instrumentatie zó knap in elkaar. En ik hou nu eenmaal van het geluid van brekend glas, zie ook bv. In Der Nacht van Grauzone.

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Prachtplaat alleen eerste nummer werkt op den duur irritatie op. Verder erg gaaf !!

avatar van freddze
Die tekst van 'Haus der Lüge' (NL: Het huis van de leugen) is gewoon ziek, zo leuk En hoe die muziek daar doorheen kachelt, schitterend! Blixa Bargeld (die overigens nog bij Nick Cave & The Bad Seeds gespeeld en gezongen heeft is al even geschift als Gavin Friday ten tijde van Virgin Prunes, als Oswald Henke van Goethes Erben of als Stefan Ackermann van Das Ich.

Einstürzende Neubauten - Haus der Lüge "Haus der Lüge/Epilog" - YouTube

Mijn Duits is niet zo goed, maar toch een poging tot vertaling van dit nummer. Ik vond het niet zo makkelijk met die spitsvondige woordwisselingen: Geschoss/Schoss. Het eerste betekent zowel
'verdieping' als 'kogel' en het tweede kan zowel 'gebouw' als 'schoot' zijn.

[ting - lift stopt] Eerste verdieping: Hier wonen de blinden die geloven wat ze zien en de doven die geloven wat ze horen. Vastgebonden op een keukenkruk zit een waanzinnige die in alles gelooft wat hij kan aanraken. Zijn handen liggen in de schoot.

[ting - lift stopt] Tweede verdieping: Rij na rij met spaanplaten behangen. In de gangen staan huurders eromheen. Ze bekijken de muren opmerkzaam. Ze zoeken daarop, strook na strook, naar druk- en spelfouten. Ze kunnen hun namen zelfs niet ontcijferen.

Op naar de volgende verdieping [wandelend op de trappen, brekend glas] die, oh wonder! - nooit voltooid - enkel via de trap te bereiken is [verder op de trappen, meer brekend glas]. Hier stockeren ze flaters die eigendom zijn van de firma. Daarmee betegelen ze de vloer en niemand mag hier komen.

[ting - lift stopt] Vierde verdieping: Hier woont de architect, hij gaat op in zijn plan. Dit gebouw zit vol ideeën. Het reikt van fundament naar firmament en van fundament naar de firma.

Op de benedenverdieping bevinden zich vier deuren die direct naar de vrijheid leiden. Of beter gezegd, naar de grondvesten. Wie wil, die kan wachten. Om twaalf uur komt het beton. Het leggen der grondvesten.

Het leggen der grondvesten, leugen, leugen, leugen!

Gedachtengangen zijn op manhoogte in het bruin doorstreept. Verachtelijk of katholiek violet voor een betere oriëntatie.

Dakverdieping: Dit is beschadigd. In de dakstoel zit een oude man. Engelen des doods verspreid over de grond [fluisterenstem: "Hun gezichten kijken hem aan"]. Tussen de knieën houdt hij een geweer gericht op zijn mond. En in de schedel. Door de schedel. En uit de schedel. In de nok dringt de kogel.

God heeft zichzelf beschoten, een dakverdieping wordt uitgebreid... [brekend glas]

EPILOOG
Onderverdieping: Dit is een kelder. Hier leef ik. Het is hier donker, vochtig, onaangenaam. Dit is een kelder. Hier leef ik. Dit hier is een... gebouw.

(Vertaald van: originele lyrics, alhoewel die ook niet 100% kloppen)

avatar van frolunda
Sterk album van deze Duitse metaalslagers,iets wat overigens bijna voor al hun materiaal geldt.Haus der Lüge is een mooie combinatie van wat meer toegankelijke nummers en experimenteler werk.
Dat levert hoogtepunten op als het titelnummer,Feurio en het mooi lang uitgesponnen drieluik Fiat Lux: A) Fiat Lux B) Maifestspiele C) Hirnlego.En dat natuurlijk allemaal voorzien van het snerpende en uit duizenden herkenbare stemgeluid van Blixa Bargeld.
Mijn versie bevat nog drie extra nummers ; waaronder een goede remix van Feurio en nog twee aardige nummers die eerder op de single versie verschenen.
Één van hun beste albums,al is ook hier weer de concurrentie moordend.

Arbeidsdeskundige
Feurio! en Haus der Lüge zijn de parels van dit aan waanzin grenzende album dat een bijzonder apocalyptische, desoriënterende en vervreemdende sfeer weet neer te zetten. Geniaal.

avatar van Koen St
Ik vind Feurio! echt een fantastisch lekker nummer maar dan de rest vind ik dan al gauw een stuk minder leuk

avatar van Koen St
Koen St schreef:

De rest is al een stuk beter na meerdere luisterbeurten, heel gaaf en uniek album dit. Verhoogd naar 4,5*

avatar van dix
dix
Koen St schreef:

Terecht.

Titelnummer is buitencategorie en Fiat Lux een avontuur van jewelste. Wat je hoort zijn filed recordings van de traditionele 1 mei rellen in Berlijn, eind jaren 80.

avatar van ZAP!
Ik hoor 'Tabula Rasa' vooralsnog liever, maar dit is zeker niet mis. De rest van hun oeuvre ken ik nog niet.