The Chemical Brothers - Brotherhood (2008)

Alternatieve titel: The Definitive Singles Collection

Dance / Electronic
Label: Virgin

1. Galvanize (4:29)

met Q-Tip

2. Hey Boy Hey Girl (4:51)
  3. Block Rockin' Beats (4:54)
  4. Do It Again (3:40)

met Ali Love

5. Believe (6:07)

met Kele Okereke

6. Star Guitar (6:10)
  7. Let Forever Be (3:43)

met Noel Gallagher

8. Leave Home (5:07)
  9. Keep My Composure (5:44)

met Spank Rock

10. Saturate (4:51)
  11. Out of Control (7:22)

met Bernard Sumner

12. Midnight Madness (3:35)
  13. The Golden Path (4:47)

met The Flaming Lips

14. Setting Sun (4:02)

met Noel Gallagher

15. Chemical Beats (4:04)
  16. Electronic Battle Weapon 1 * (6:39)
  17. Electronic Battle Weapon 2 * (7:16)
  18. Electronic Battle Weapon 3 * (5:08)
  19. Electronic Battle Weapon 4 * (6:06)
  20. Electronic Battle Weapon 5 * (8:40)
  21. Electronic Battle Weapon 6 * (9:05)
  22. Electronic Battle Weapon 7 * (7:26)
  23. Electronic Battle Weapon 8 * (6:31)
  24. Electronic Battle Weapon 9 * (6:41)
  25. Electronic Battle Weapon 10 * (8:15)
totale tijdsduur: 1:13:26 (2:25:13)
In 2004 bracht The Chemical Brothers de compilatie Singles 1993-2003 uit en nu komt er met Brotherhood een soort vervolg, verdeeld over twee cd's. De eerste cd bevat 13 Chemical Brothers klassiekers plus de nieuwe track Keep My Composure, met de vocalen van Spank Rock. Op de tweede cd staan Electronic Battle Weapons, dat zijn de gelimiteerde dj-gerichte releases die de groep altijd uitbrengt om tracks te testen. Nummer 1 tot en met 9 zijn oud en nummer 10 is een nieuwe, genaamd Midnight Madness.

Een completer overzicht van die Battles:

Electronic Battle Weapon 1 (version of "It Doesn't Matter")
Electronic Battle Weapon 2 (version of "Don't Stop The Rock")
Electronic Battle Weapon 3 (version of "Under The Influence")
Electronic Battle Weapon 4 ("Freek Of The Week")
Electronic Battle Weapon 5 (version of "It Began In Afrika")
Electronic Battle Weapon 6 (remix of "Hoops")
Electronic Battle Weapon 7 ("Acid Children")
Electronic Battle Weapon 8 (version of "Saturate")
Electronic Battle Weapon 9
Electronic Battle Weapon 10 (version of "Midnight Madness")

avatar van thelion
Interesant....... vooral cd 2 dan.....
Maar nog wel even geduld hebben dus.....

CD2 is inderdaad tof.

avatar van gemaster
Die tweede cd kan best wel eens leuk zijn ja. Houden we in de gaten!

avatar van Mr. Digitalized
Die 2de disc moet je gewoon hebben als liefhebber van elektronische muziek! Release is voorzien voor 1 september als ik me niet vergis...

avatar van Ploppesteksel
Waar halen jullie hem al vandaan dan?

avatar van djarend
tja en voor die tweede cd betaal je dus wel extra, er komt namelijk een 1 en 2 cd versie, ik vind het echt een overbodige release, bovendien zou je als liefhebber al die battles al moeten hebben, die zijn overigens niet zo tof als iedereeen denkt, maar dat vind ik natuurlijk, heb ze zelf allemaal op vinyl gehad en onlangs allemaal verkocht.....

Mja, nummer 8 was voor mij wel een van *de* dansplaten van 2006.

fastpulseboy
huh? nummer 8 was wel een van *de* dansplaten van 1995.....

(of is dit een remix?)

Ik bedoel Electronic Battle Weapon #8.

Maar die andere nummer 8 was ook erg vet hoor.

tuktak
tja wat moet je hier nu mee...gewoon een verzamelaartje met een cd2 die ik serieus overbodig en overrated vind.
mensen die de tracks van cd1 niet kennen zullen cd2 niks aan vinden, mensen die cd2 tof vinden kennen alles van cd1 waarschijnlijk al wel, dus ook voor hun beetje een halve miskoop.

avatar van Arrie
tuktak schreef:

mensen die de tracks van cd1 kennen zullen cd2 niks aan vinden

tuktak
uhh...niet kennen moest er staan...ik heb het verbeterd...

avatar van coldwarkids
...die zal The Chemical Brothers een tijdje gemist hebben... (zucht)

avatar van Mr. Digitalized
herman schreef:
Ik bedoel Electronic Battle Weapon #8.

Maar die andere nummer 8 was ook erg vet hoor.

En 10 is op weg de dansplaat van 2008 te worden!

avatar van Reijersen
Chemical Brothers ken ik eigenlijk sinds de single 'Hey Boy Hey Girl', maar ben verder nooit dusdanig geïnteresseerd geweest in een regulier album van hen. Daarom komt deze verzamelaar goed van pas. Alle hits staan erop en allen zijn zoals het de Chemical Brothers betaamt. Erg catchy en een wirwar van verschillende muziekstijlen. Wel jammer dat de laatste single 'The Salmon Dance' er niet opstaat, maar daar heb ik op zich het album 'We Are the Night' voor.
Niet heel erg mijn genre dit inderdaad, maar binnen het genre zijn de Chemical Brothers toch zeker wel een favoriet van mij.

Hmm, heb hem ge***
en op mijn versie staat ook het nummer 'Midnight Madness', vind dat zelf het beste nummer. Echt een knaller!!

En dan die clip van dat nummer. Misschien wel de meest freaky/de beste clip die ik ken.

Check maar: http://nl.youtube.com/watch?v=UoaeEAdDv-c

avatar van FunkStarr
Inderdaad een erg leuke clip, nummer zelf vind ik niet bijzonder omdat het klinkt als iets wat de de broeders 15 jaar geleden ook al gedaan hebben alleen dan veel beter, maar het is verder geen slecht nummer ofzo.
Maar als ik deze verzamelaar vergelijk met Singles 93-03 dan vind ik laatstgenoemde toch veel beter.
Overbodige release dus met als enige pluspunt de tweede cd die overigens ook niet heel bijzonder is naar mijn mening.

avatar van LucM
Een degelijke compilatie van Chemical Brothers, één van de belangrijkste elektronische dance-acts van de jaren '90. Ze verwerken tevens rock en psychedelica in hun sound zoals in bv. "Setting Sun" dat veel weg heeft van "Tomorrow Never Knows" van the Beatles.

Let Forever Be lijkt ook heel erg op "Tomorrow Never Knows".

Nog wat opmerkelijk samples:
-In Star Guitar zit een sample van Bowie's Starman.
-In Leave Home zit een sample van Kraftwerk's Ohm Sweet Ohm

En natuurlijk legio hiphopsamples.

avatar van LucM
Samples zijn legio in dance (en hiphop) maar Chemical Brothers maakten daar wel creatief gebruik van en de nummers verschillen behoorlijk van elkaar. 'Niet heel erg mijn genre dit inderdaad, maar binnen het genre zijn de Chemical Brothers toch zeker wel een favoriet van mij', ik sluit mij hier volledig aan bij Reijersen.
En voor de sample-instrument ontstond werd er in zekere zin ook gesampeld (of gekopieerd).

avatar van Arrie
herman schreef:

-In Star Guitar zit een sample van Bowie's Starman.

Goh, is me nog nooit opgevallen. Ga ik eens naar luisteren.

Deze laatst gekocht voor 2 euro. Toch wel leuk om te hebben, aangezien ik de latere platen van Chemical Brothers niet meer gekocht heb. Heb zelfs alleen de eerste 2. CD1 draai ik nooit, maar CD2 is wel erg tof, ook omdat de nummers op chronologische volgorde staan, waardoor je redelijk de ontwikkeling die ze hebben doorgemaakt kunt horen.

avatar van james_cameron
Aardige verzamelaar, waarop de meeste memorabele tracks van het duo wel vertegenwoordigd zijn. Ook een aantal wat mindere tracks, maar dat mag de pret niet drukken. Het meeste materiaal heeft de tand des tijds tot nu toe redelijk goed doorstaan, waarbij vooral de tracks van de eerste paar albums er in positieve zin uitspringen. Het latere werk is helaas toch minder boeiend. Er is ook een nieuwe track toegevoegd: Keep My Composure.

Midnight Madness was destijds ook een nieuwe track.

avatar van Darkzone
geplaatst:
Ik mis It Began In Afrika op de reguliere cd. Ik miste hem ook al op de 2cd The Singles. Onbegrijpelijk.