Anathema - Hindsight (2008)

Label: KScope

1. Fragile Dreams (5:30)
  2. Leave No Trace (4:52)
  3. Inner Silence (3:40)
  4. One Last Goodbye (6:03)
  5. Are You There? (5:18)
  6. Angelica (5:00)
  7. A Natural Disaster (6:20)
  8. Temporary Peace (5:10)
  9. Flying (6:27)
  10. Unchained (Tales of the Unexpected) (4:18)
avatar van Snappy
Tot dusver een puike gemiddelde

Ben overigens benieuwd wat ze gaan spelen tijdens de aankomende optredens van 8 en 11 oktober. Gaan ze de Hindsight in (semi) akoestische stijl spelen? Of wordt het mengeling van akoestische en normaal. Ik laat mij verrassen.

avatar van THEMARSVOLTA
rafke pafke schreef:
Bij Anathema - Horizons (2008):

Anathema brengt op 25/08/2008 het album "hindsight" uit. Ik heb dit proberen toe te voegen aan Musicmeter, maar ik geraakte niet voorbij stap 5, dus als iemand zich geroepen voelt...

In ieder geval, "Hindsight" is een soort van best off, met herwerkte semi-akoestische versies van Anathema klassiekers + één volledig nieuw nummer. Meer info vind je hier :

Op het internet zijn de laatste paar dagen ook een paar nieuwe interviews verschenen :

"Hindsight" moet dus niet verward worden met het aangekondigde "horizons" album. Het werk aan dat album is nog in volle gang en zal ten vroegste eind 2008 verschijnen. Dit zal dus wel een volledig nieuw studio album zijn.

Heb het interview bekeken op metalheadtv, en ze zeggen ook dat ze snel achter Horizons nog een Studio Album willen gooien, dat beloont het vele wachten wel voor mij.

THEMARSVOLTA schreef:

Ja, maar ik zal al blij zijn als ik Horizons in mijn handen heb. Na AND zeiden ze namelijk ook dat er binnen het jaar een nieuw album zou komen. En we weten wat daarvan geworden is

avatar van ozwald
blame the record companies... Vreemd dat zo'n getalenteerde band niet door een groot label getekend wordt.

avatar van Rudedadude
Dit is heerlijke muziek om in herfstachtig weer mee in de file te staan.

avatar van battersea
ik pas mijn stem een halfje aan naar boven , wat een fijne schijf. bijzonder toch altijd weer als de 'harde bands'de rust op zoeken ze eigenlijk zoveel muziekaler blijken te zijn dan anders verstopt was gebleven in te veel decibels. Anathema ken ik overigens pas vanaf Alternative 4 en bovenstaande gaat eerlijk gezegd voor deze band niet op. Die zijn gewoon goed, hoe hard ook.

avatar van jurado
Dit is de zoveelste keer dat ik het probeer met Anathema ..de eerste keer was nog in het death/doom tijdperk van de band.
Nooit heeft dit gezelschap mij weten te boeien en wederom met deze plaat lukt het ze weer niet.
Het is mij teveel oor in andere oor weer uit muziek.

avatar van dirkje25
Ik vindt de muziek prachtig, maar ik vindt de de balans soms een beetje doorslaat bij sommige nummers (Anglica, One Last Goodye) waarvan ik het orgineel wel tof vindt, en bij sommige nummers is er zelfs nauwelijks verschil( Flying, A Natural Disaster).

Are You There? vindt ik daarintegen wel heel mooi gedaan.

avatar van Killeraapje
Een van de grootste verassingen voor mij van het afgelopen jaar. Alle nummers zijn zeer smaakvol neergezet en eigenlijk beter dan het orgineel. Kijk er erg naar uit om ze weer eens live te zien.

avatar van ozwald
laatst nog eens gedraaid en eigenlijk vind ik het toch maar een slap aftreksel van de originele tracks.

avatar van freitzen
Ja, voor mij was dit het toch ook niet helemaal. Hopen dat die uiteindelijke titel van het nieuwe album niet representatief is voor het niveau van de nummers, maar dat zal wel goedkomen.

avatar van rafke pafke
Are You There? op HIndsight is voor mij toch de ultieme versie!

De meeste andere nummers vind ik ook zeer smaakvol uitgevoerd. Enkel Fragile Dreams trek ik in deze versie niet echt.

Berichten over het nieuwe album verplaatst naar Anathema
Dat is nou typisch iets voor de artiestenpagina...

avatar van VanDeGriend
Bericht verwijderd

avatar van Cloud
Fragile dreams en Are you there vind ik de originele versies stukken beter, maar one last goodbye vind ik magistraal op dit album.
Are you there past in zijn originele versie beter op deze plaat zelfs:p

avatar van battersea
Ik vond het concert in Drachten zeeeeer matig. Geen goeie eerste keer Anathema live, tot mijn spijt. Flying was een hoogtepuntje evenals Fragile Dreams, de rest was onsamenhangend en de band oogde niet sympathiek. Dit blijft natuurlijk een prachtig plaatje.

avatar van rafke pafke
In afwachting van het nieuwe album ben ik ter voorbereiding alle Anathema platen aan het herbeluisteren.

Deze is natuurlijk de recentste, met maar 1 nieuw nummer op nl. Unchained. En vermits dit een soort verzamel/best off/akoustisch album is vrees ik dat Unchained wat vergeten zal worden.

Ik vind dit echter een prachtnummer (de strijkers bezorgen me iedere keer kippevel!). Het is ook wat een uniek nummer want het past niet bij de sfeer van hun oudere albums of de sound van "We're here because we're here".

Ik hoop er dan ook stiekem op dat Danny ooit een solo album uitbrengt met dit soort singer/songwriter muziek.

avatar van DjFrankie
Mooie herfst/winterplaat. Het gebruik van de strijkers op dit album is prachtig. Rustgevend album, met veel kracht.
One Last Goodbye zou zo maar de crematie top 10 binnen kunnen dringen.

avatar van the crook
DjFrankie schreef:
Mooie herfst/winterplaat

Ook nu met mooi weer werkt ie prima hoor! Ramen open en deze cd lekker hard!

avatar van james_cameron
Ik vind Anathema doorgaans sowieso al aan de saaie kant, dus je kunt je voorstellen dat ik van deze uitgeklede versies van oude songs niet echt vrolijk word. Af en toe een losse song van dit album horen is niet verkeerd, maar zo achter elkaar gerangschikt is dit een hele zit. Een hele saaie zit, welteverstaan. Natuurlijk, het is allemaal sfeervol uitgevoerd en het zit kwalitatief weer uitstekend in elkaar, maar ik wordt er wel een beetje slaperig van.

avatar van aarrtentonny
Een mooi en rustig zoethoudertje voor het echte werk.

avatar van apusapus
dat is de vraag, wat is het echte werk?

wellicht is alles wat ze uitbrengen wel echt werk, alleen, niet alle luisteraars/volgers zien/horen dat zo -
ik vond dit een goed album, - de meeste songs kregen er een andere/diepere dimensie bij, - al maakt het me wel eens in de war,..welke versie wil ik nou liever?

intussen is Weather Systems uit (na 'Falling Deeper') - Mooi!

avatar van Leptop
Heel erg mooi allemaal. Doet me wel wat minder dan de studioalbums, die zijn wat coherenter. Wel weer een schitterende productie zeg.

james_cameron schreef:

Lekker luisteren voor het slapen gaan en een goede nachtrust gewenst!

avatar van Broem
Voor mij de eye opener van Anathema. Via dit album de opstap gemaakt naar het complete oeuvre van de band. Ik heb tot Hindsight de band links laten liggen wat een duidelijke misvatting bleek te zijn. Geweldig mooi en sophisticated album. Topband. Inmiddels ook Antimatter (opgericht door oud lid van Anathema) omarmd. Een aanrader.

avatar van popstranger
Ben de albums van Anathema voor de zoveelste keer vanaf judgment aan het beluisteren en moet zeggen dat het maar niet wil lukken tussen deze band en mij. Judgment had zijn momenten maar de albums daarna deden me niet veel. Het ligt er vaak te dik op; het melodramatische, het voor mij te melige. Elk album heeft wel enkele ‘betere’ songs maar als geheel is het voor mij een overkill.

avatar van Leptop
Anathema kan nog wel eens theatraal overkomen, althans dat is de valkuil voor ze. Als ze net aan de andere kant van de lijn weten te blijven overtuigen ze me juist wel. Dan komt het authentiek over. Het is wel een 'thin line', ik kan wel snappen dat er genoeg mensen zijn die dit niks vinden.