Mr. Scruff - Keep It Unreal (1999)

Electronic / Jazz

9. So You Hear? (4:49)
  10. Shanty Town (3:47)
  11. Jusjus (4:06)

met Roots Manuva

12. Blackpool Roll (4:51)
  13. Travelogue (5:25)
  14. Fish (4:23)
Keep It Unreal luidde de definitieve doorbraak in van Mr. Scruff. Zoals bij velen betekende deze cd ook voor mij zijn ontdekking. Verder natuurlijk een van de betere trip-hop albums met als toppers Get A Move On, Honeydew en So Long.

avatar van BoordAppel
Net zoals Trouser Jazz een erg gezellig album. Zo'n feestje waar alleen maar leuke mensen zijn en waar je het de hele avond naar je zin hebt. Typisch Ninja Tune album ook, doet soms wat aan Amon Tobin denken maar veel te weinig om van een rip off te spreken. Mr. Scruff maakt luchtigere en minder hectische muziek.

Af en toe ook lekker dansbaar, vooral op Spandex Man en Get a Move On kan ik moeilijk stil zitten. De tracks met gastvocalisten zijn ook prima. Fi ken ik verder niet maar vult de muziek lekker aan op Honeydew en Roots Manuva doet, zoals altijd, zijn ding op Jusjus.

Shanty Town en Fish zijn nummers als Ahoy There! van Trouser Jazz. Een beetje muziek en vooral veel debiele samples over vissen en walvissen. Waarom? Geen idee, maar het klinkt allemaal wel grappig . Mede hierdoor krijgt de muziek van Mr. Scruff een erg speels karakter. Kan me ook bijna niet voorstellen dat iemand iets tegen deze muziek kan hebben, al zullen die zuurpruimen er zeker zijn .

avatar van YoG
YoG
Vrolijk en fluffy.
Makkelijke triphop
Luke Vibert fans zullen dit waarschijnlijk wel okee vinden

Coffee
Daarnet "Get A Move On" geluisted op JouBuis, die was echt strak, ik herkende het melodietje heelgoed maar weet niet waarvan. Aannemelijk gesampeld van een groot arties. Ik denk dat ik hem ga downlo.... kopen. ^^

dion_odinot
Coffee schreef:

Moondog - Birds lament

avatar van Eis-T
De helft is lekker, de andere helft kan ik moeilijk uitzitten. de gevoelige snaar en irritatie zitten vaak dicht op elkaar bij veel werk van Mr Scruff. Slechts zijn laatste, friendly bacteria dig ik wel in zijn geheel en ook zijn debuut, mrs. scruff gaat er als zoete koek in. Met name Honeydrew trek ik heel slecht op dit album.

avatar van Shelter
Get A Move On, Honeydew, Cheeky, JusJus en Blackpool Roll zijn mijn favorieten, maar eigenlijk vind ik alles lekker klinken. Vette beats met een jazzy geluidje tussendoor....nice!

avatar van andnino
Anders dan andere platen van Mr. Scruff en vergelijkbare artiesten vind ik hier echt niets aan. Er gebeurt al weinig, en dan duren de nummers vaak ook nog eens lang. En dat gaat dan voor ruim een uur door. Nergens hoor ik echt een identiteit in de muziek, en de paar catchy stukjes worden zo vaak herhaald dat je ze snel beu bent. Meh.

avatar van Minneapolis
Zo'n nummer als Honeydew (geen idee wie mevrouw Fi is) heeft de tand des tijds heel wat beter doorstaan dan het veel populairdere Get a Move On.