Payne's Gray - Kadath Decoded (1995)

Duitsland
Uitgebracht in eigen beheer

1. Dream Sequence (3:06)
  2. Sunset City (5:28)
  3. The Cavern of Flame (5:28)
  4. Moonlight Waters (9:01)
  5. Procession (2:12)
  6. A Hymn to the Cats (5:18)
  7. The Way to Ngranek (6:35)
  8. Within the Vault (4:12)
  9. Reaching Kadath (7:21)
  10. Nyarlathoteps Reception (9:27)
  11. Riding the Shantak (5:29)
  12. Finale: Sunset City, Part 2 (3:37)
avatar van ZAP!
Mooie plaat. Progmetal/hardrock met symfonische en (een beetje) fusion invloeden en regelmatig Spaans aandoende akoestische gitaren - je moet zelfs wachten tot het in de 3e track pas losbarst - en soms een dwarsfluit.

Fates Warning (rond AtG, NE en PS, NE) en oude Qüeensrÿche invloeden zijn aanwezig, maar dit staat wel tamelijk op zichzelf. Op YT wordt de zanger nog vergeleken met Michael Kiske, kan ik me wel een beetje in vinden, maar ik neig ik (soms) eerder naar Buddy Lackey en in z’n geheel lijkt het ook wel es op Psychotic Waltz. En heel soms hoor ik wat oude Dream Theater voorbij komen. Tot zover name dropping.

Minder vaak rockend dan alle voorgaande bands, meer gericht op sfeer en opbouw - en ’t is een lange plaat, dus je moet er wel even voor gaan zitten. Ik kan niet zeggen dat ik de mix heel sterk (lees: subtiel) vind, helder goed te doen is het wel. ‘Within the Vault’ vind ik wat minder, maar op een dik uur…

Dik 3,5 à krap 4*.

avatar van ZAP!
Kom hier toch regelmatig weer bij uit. Fijn, intrigerend plaatje. Halfje erbij.

ZAP! schreef:
‘Within the Vault’ vind ik wat minder
Het eerste stuk ervan.

avatar van andnino
Kadath Decoded is een behoorlijke trip, wat dat betreft doet het Lovecraft zeker eer aan. De sfeermomenten en samples zijn goed gekozen en goed uitgewerkt, ze zijn ook passend bij de erg mooie hoes. Soms gaat de gekkigheid ook wel iets te ver, zoals inderdaad het eerste stuk van Within the Vault.
Wat hierbij niet meehelpt is dat de productie op zijn zachtst gezegd matig is, ook voor 1995ste begrippen. De drums komen er al niet heel dynamisch uit, maar de pianotonen doen mij door de koptelefoon pijn aan de oren.
Ook in de echte metalstukken weet men een sterke sfeer te creëren, maar daarbij moet ik helaas ook constateren dat de sfeer die wordt bereikt er één van ongemak en horror is. Heel erg Lovecraft dus, maar ook kil, schel en soms tegen het waanzinnige aan. In combinatie met de productie, en het feit dat de stijl zang me niet echt ligt, bezorgt dit mij geen prettige luisterervaring. Hierbij moet ik wel vermelden dat ik van Queensryche noch Fates Warning een fan ben, dus met de inspiratie voor deze plaat kan ik ook al niet echt meekomen. Al herken ik wel dat de prog-stukken sterk gemusiceerd zijn, en er veel creativiteit in de composities is gestopt.
Er gebeurt dus veel goeds op Kadath Decoded, maar er zijn net wat te veel factoren voor mij om dit nog een luisterbeurt te geven. Mocht dit een remaster/rerecording krijgen dan ben ik zeker wel geïnteresseerd.

avatar van The_CrY
Erg avontuurlijk album inderdaad. Je wordt mooi meegenomen op een reis door het verhaal heen, waarin de sfeer steeds meer uit de hand lijkt te lopen naarmate het einde nadert. Ongemak en horror, mooi gezegd. Ja, Fates Warning, Queensrÿche en Psychotic Waltz zitten er allemaal in en de zanger doet me erg denken aan John Arch meets Michael Kiske, maar de muziek heeft slechts bij vlagen écht iets van die bands weg. Ze gaan veel meer écht de progdiepte in en volgens mij hoor ik ook bands als King Crimson en Van der Graaf Generator terug in die experimentele aard. Het zal allemaal wel. In de uitvoering vind ik Kadath Decoded een erg origineel album in ieder geval en erg boeiend om naar te luisteren. Chaotisch, ongemakkelijk, speels, verhalend en sterk opbouwend. Erg toffe inzending voor het Metal Album van de Week van ZAP!.

Ik vind dat begin van 'Within the Vault' eigenlijk best wel tof

avatar van ZAP!
Wow, een 9! Mooi dat ie bevallen is, The_CrY.

avatar van ZAP!
Blijft mooi, en eentje die wat meer uit de obscuriteit getrokken mag worden...

Flink getwijfeld over een halfje erbij, maar dat laat ik nog even open.