Nitin Sawhney - Beyond Skin (1999)

Electronic

5. Tides (5:06)
  6. Nadia (5:08)
  7. Immigrants (6:19)
  8. Serpents (6:17)
  9. Anthem Without Nation (5:50)
  10. Nostalgia (3:40)
  11. The Conference (4:11)
  12. Beyond Skin (2:48)
avatar van musicfriek
Prachtig album van deze artiest. Soort mengelmoes van lounge, electronic en dance. En hele aparte stemmen. 4,5*

En waanzinnig mooie hoes ook.

avatar van frankmulder
Ze noemen dit niet voor niets een 'eclectisch' album: er komt een grote diversiteit aan genres in voor. Het schildert op bijzondere wijze de absurditeit van atoombom, en dan met name het feit dat mensen niks geleerd hebben van de ellende die atoombommen hebben veroorzaakt.

Het album loopt terug in de tijd: de laatste track gaat over de eerste ontploffing van een atoombom, en de eerste track over de eerste kernproef in India. Vlak voor Letting Go klinkt de sample "People say they're proud they've come to show their nuclear capabilities". Heel ironisch.

De zang aan het begin van Homelands is geweldig; als ik me niet vergis is dat traditioneel Indiaas... Vervolgens is er de track The Pilgrim, een rap-nummer. Normaal houd ik niet van rap, maar bij dit nummer en in deze context kan ik het wel waarderen; de rapper relativeert zelf door te zeggen "See all that I do is throw words"; heel komisch.

Vervolgens krijg we opeens een smooth jazznummer: Tides, een mooi rustpunt. Nadia bestaat weer uit traditionele Indiase zang (maar wel heel anders dan die op Homelands natuurlijk; geen nummer op dit album is hetzelfde).

De 4 tracks daarna heb ik nooit zo nauwkeurig beluisterd; die boeien me kennelijk iets minder. Maar daarna komt de waanzinnige track The Conference, die ik interpreteer als een representatie van het gewauwel dat politici op conferenties uiten over dingen als de atoombom. Tot slot komt de emotionele track Beyond Skin, met woorden van Robert Oppenheimer, een sleutelfiguur in de ontwikkeling in de atoombom, en samples van atoombom-ontploffingen.

Een geweldig album, alleen dus een beetje jammer van die paar tracks die me iets minder weten te boeien, maar als geheel fantastisch. 4,5*

avatar van tsjong
Wat is dit een geweldige hoes!

ohmusica
Jammer dat sommige muziek wat in de vergetelheid raakt. Des te meer was het weer heel fijn het werk van Sahwney weer eens te beluisteren. Muzikaal rijk en aangenaam vanwege vele muzikale vervlechting en maatschappelijke en filosofische onderwerpen. Het komt op mij niet gedateerd over daarvoor vind ik de aanpak van Nitin te uniek.