Ennio Morricone - Once Upon a Time in America (1984)

Alternatieve titel: C'era Una Volta in America

Italiƫ
Score
Label: Mercury

1. Once upon a Time in America (2:14)
  2. Poverty (3:39)
  3. Deborah's Theme (4:26)

met Edda Dell'Orso

4. Childhood Memories (3:24)

met Georghe Zamfir

5. Amapola (5:22)
  6. Friends (1:37)
  7. Prohibition Dirge (4:22)
  8. Cockeye's Song (4:22)

met Georghe Zamfir en Edda Dell'Orso

9. Amapola Part II (3:09)
  10. Childhood Poverty (1:46)
  11. Photographic Memories (1:03)
  12. Friends (1:26)
  13. Friendship & Love (4:16)

met Edda Dell'Orso

14. Speakeasy (2:24)
  15. Deborah's Theme - Amapola (6:11)

met Georghe Zamfir

16. Suite from Once Upon a Time in America [Includes Amapola] * (13:32)
  17. Poverty [Temp. Version] * (3:26)
  18. Unused Theme * (4:46)
  19. Unused Theme [Version 2] * (3:38)
avatar van brooklyn
Opmerkelijk dat deze er nog niet bij stond, echt één van mijn favoriete scores

neo
Ik neem aan dat je dan ook de special edition kent?

Waarom neem je dat aan?

neo
Omdat het een van je favoriete scores is

The Cockeye's Song is echt een prachtig nummer.
Voor de rest ken ik de nummers niet echt, toch maar even achter na gaan dan.

neo
Van deze Leone trilogie heb ik ontdekt dat ik deze steeds wat minder ga vinden. De authenticiteitsmuziek is zo bijvoorbeeld nog steeds enorm goed. Het heeft dan ook met het soort verhaal te maken wat deze film wil vertellen, waar Morricone niet op zo'n manier uit de voeten kan zoals dat wel kon bij de twee andere delen. Hier leidt begeleidt de muziek de film meer als reis door de tijd heen, met natuurlijk emotionele ondersteuning voor karakters, maar veel meer een tijd en sfeer. Eigenlijk heeft Morriconme na een lange periode van experimentele scores in de 60/70 jaren zich gevestigd met bepaalde kenmerken (waar je toch altijd mee op moet passen dit aan te halen als het zo om kritiek gaat). Uitermate effectief is altijd diens panfluit geweest, die mee ging met zijn meer gevestigde stijl waarbij inwezen meer simpliciteit oogschijnlijk hoogtijden voert. Dat oogschijnlijke simpele melodieen complexer zijn is al zo vaak bewezen. Once Upon a Time in America toont geen uitgebluste maestro, maar een man die een bepaalde benadering gebruikt die mij niet helemaal bevalt. Maar krachtig is deze vaak wel nog. naar 4 sterren gezet.

avatar van FisherKing
B R I L J A N T. 5* Niet zeuren Neo

Alle muziek staat PRECIES op de juiste plaats. Film vond ik wat tegenvallen, maar het is wel buitengewoon perfect gedaan. Van Ennio dan

Hoogtepunt Leone-Morricone is ongetwijfeld Giu La Testa. Nog nooit een film gezien waarin de muziek de film opboost

neo
Ik heb tenminste nog zeer duidelijk vermeld hoe en waarom. Zo zijn er scores (The Untouchables en andere) die ik fantastisch vond, maar hoe verder je komt met zijn carriere eigenlijk niet zijn meest fijne is. Maar het kan er dus aanliggen dat ik meer van Morricone ken dat jij?

avatar van brooklyn
Dat zal het vast wel weer zijn ja...

avatar van Thunderball
Erg mooie (maar ook behoorlijk depressieve) soundtrack!

Schande dat men gewoon vergeten was hem voor een Oscar nominatie op te geven en dit pareltje dus compleet genegeerd werd dat jaar!

Dit is misschien wel de beste van Moricconne. Vind Once.. the West ook prachtig, maar daar zitten toch ook wel een paar mindere tracks op (The Man, Bad Orchestra, Death Rattle), terwijl ik deze van het begin tot het eind suprieur vind!

Behalve het maintheme vind ik vooral ook Cockeye's song heel er goed en mooi.

Geef 'm dan ook 5 sterren!

prachtig, nr1 blijft het mooist 5*

brooklyn schreef:
Dat zal het vast wel weer zijn ja...

Leuk dat sarcasme weer... Ik bedoelde gewoon zou kunnen, maar zei 'kan er dus aanliggen'. Oftewel des te meer iemand kent, des te kritischer die kan worden. Enkel niet helemaal goed geformuleerd.

avatar van brooklyn
Ennio krijgt dit jaar dan eindelijk een oscar, een ere-oscar wel te verstaan. Het word ook wel eens tijd natuurlijk, vroeg me altijd al af waarom hij er nooit één won en vooral voor deze en nu las ik dit:

The U.S. distributor reportedly failed to file the proper paperwork for 'Once Upon Time In America' so that Ennio Morricone's score, regarded as one of his best, could be put up for nomination for an Academy Award.

Tja, dan gaat het ook niet hard

Maar was in het verleden wel al genomineerd voor een Oscar voor 5 scores;

Malena, Bugsy, The Untouchables, The Mission en Days of Heaven.

Was nogal stupide van het niet indienen. Het is ook nog maar gissen of hij met een nominatie ervoor em ook echt had gewonnen. Hoe was het zo mogelijk dat The Mission geen verzilvering werd?

Staat een artikel of Morricone in de Vrij Nederland.

neo
Ja... Staat daar nog wat interessants in?

avatar van TerryA
@brooklyn: voor deze soundtrack had hij wel die oscar moeten winnen maar door die blunder van The Ladd Company (distributor) kon hij niet genomineerd worden, maar nu heeft hij intussen wel een honoury oscar afgelopn zondag gekregen. uiteindelijk respect voor misschien wel de beste film muziek composer ooit

avatar van thomzi50
Er is al veel positiefs genoemd. Na The Mission (die niet verder kwam dan 3,5*) stelde deze niet teleur. Prachtige dingen staan ertussen. 4*

avatar van Maarten0402
De film is echt supergaaf en mede dankzij Ennio Morricone's mooie sfeervolle muziek die hij wederom weer voor een film van Sergio Leone heeft verzorgd.

Ik vind de muziek in deze film wel een van de mooiste die Ennio Morricone voor de Sergio Leone films heeft gedaan. Zo intens... geweldig. Kan er geen genoeg van krijgen.

avatar van Maarten0402
Ik heb hiervan zojuist de 20th anniversary edition van gekocht. Nog een paar extra nummers waarvan: Main theme met trompet (beetje ala Bugsy: Act of Faith), een alternatieve versie van The Tomb Monument (met twee palmfluiten), Bugsy Shoots Dominic en nog en paar nummers.
Echt geniale muziek. Heerlijk!

thomzi50 schreef:

The Mission vind ik zeker niet teleurstellen. Erg mooie muziek.

avatar van Maarten0402
Zo, volgend jaar ga ik lekker naar Ennio Morricone in het Ziggo Dome samen met een maat van me. Heb er echt heel veel zin in! En helemaal, omdat Soprano zangeres Susanna Rigacci ook meedoet. Mooie zangeres, mooie stem en een fantastisch charisma.
Kijk erg uit naar The Ecstasy of Gold, Once Upon A Time In The West, Once Upon A Time In America en The Mission. Hopelijk ook nog The Untouchables.

Wat een geweldige man is die Ennio Morricone toch. Dat hij nog op zijn 85e doorgaat! Proficiat!

avatar van tbouwh
Schitterende score van Ennio Morricone. Door middel van prachtige sferische muziek, met significant gebruik van de panfluit, en goed gebruik van 'achtergrond'zang, weet Morricone stukken werk neer te zetten die mij ontroeren en vooral ontzettend doen genieten. Once Upon a Time in America is ook zo'n score; de thema's zijn prachtig (Deborah's theme bijv, maar ook het mooie Childhood Memories en Cockeye's song). Geen een nummer valt echt buiten de boot; emotionele muziek wordt afgewisseld met snellere, ludiekere kermisachtige muziek. Erg verrassend vond ik ook de twee ongebruikte thema's, die mijns inziens juist heel mooi zijn. Ook heb ik een 'suite' van 13 minuten op mijn versie erbij, die ik hier niet op de tracklist zie staan. In combinatie met de film vind ik de muziek, met name in het eerste halfuur, nog mooier, en weet de muziek mij nog meer te raken.
Dit is dan ook een soundtrack die zeer toepasselijk is voor de film en daar naadloos op aansluit, zoals dat ook het geval is op Morricone's overbekende westernscores.
Schitterende tijdloze soundtrack.

tbouwh schreef:
Schitterende tijdloze soundtrack.

Die track van 13 minuten is The Chinese Theater. Dat is een soort ineen werving van wat nummers die los op de score staan. Die track wordt gebruikt als de film is afgelopen en je "Robert de Niro als Noodles na het gebruik van wat opium omhoogkijken op zijn rug gevolgd door een brede glimlach.

De score die jij hebt is vermoedelijk deze Once Upon A Time In America....
Ik heb die versie ook en wilde die een keer hier posten, maar werd geweigerd, omdat het geen officiële uitgave is (de track namen zijn ook iets anders bij sommige nummers).

De score hierboven is dat wel.

Die score heb ik idd. Wel opvallend dat jij zegt dat sommige tracknamen afwijken, bij mij is de 13-minuten track het enige dat afwijkt van de tracklist die hierboven opgetekend staat. Maar de hoes is hetzelfde als het plaatje dat je postte.

tbouwh schreef:

Ja dat is wel opvallend.

Dit is mijn Tacklist btw.

avatar van Maarten0402
tbouwh heb je de film Cinema Paradiso wel eens gezien?
Ook een hele mooie film (vooral de Director's Cut), maar ook hele mooie muziek van Ennio Morricone.
Zijn zoon Andrea Morricone heeft op die plaat een nummer geschreven en gespeeld en kan ook mooi piano spelen.

avatar van Simon Smith
Simon Smith (crew)

De score hierboven is dat wel.

Ik denk dat de versie die tbouwh heeft, de Special Edition is uit 1998. Daar staan 4 bonustracks op, waarvan er op dit moment maar 3 hier op de site zijn vermeld. Ik heb een correctie ingediend om de suite toe te voegen.

Maarten0402 schreef:
tbouwh heb je de film Cinema Paradiso wel eens gezien?
die ken ik (nog) niet, zal eens kijken (en luisteren!) luister persoonlijk graag naar scores zodra ik de bijbehorende films heb gezien. Dan kun je de muziek met de filmsin verband brengen, en heeft het vaak net even iets extra's. Bij de films waarvoor Morricone de muziek heeft gecomponeerd geldt dat ook zeker.

avatar van John Barry
Hele mooie soundtrack van Morricone. Vooral de emotionele nummers luister ik erg graag. De bijdrage van Edda Dell'Orso is zoals gewoonlijk heel mooi. De panfluit vind ik ook een mooie toevoeging. Ook de wat drukkere nummers kan ik wel waarderen.

4,5 ster.

avatar van Zoute Popcorn
Ik denk dat ik Deborah's Theme het mooiste stukje filmmuziek ooit gemaakt vind. Wat een ontroering zit er in dat nummer, pure pracht..

Ennio Morricone overleden...

Tijd om deze weer eens op te zetten. En de film, uiteraard.