Ennio Morricone - Once Upon a Time in America (1984)

Alternatieve titel: C'era Una Volta in America

Italiƫ
Score
Label: Mercury

1. Once upon a Time in America (2:14)
  2. Poverty (3:39)
  3. Deborah's Theme (4:26)

met Edda Dell'Orso

4. Childhood Memories (3:24)

met Georghe Zamfir

5. Amapola (5:22)
  6. Friends (1:37)
  7. Prohibition Dirge (4:22)
  8. Cockeye's Song (4:22)

met Georghe Zamfir en Edda Dell'Orso

9. Amapola Part II (3:09)
  10. Childhood Poverty (1:46)
  11. Photographic Memories (1:03)
  12. Friends (1:26)
  13. Friendship & Love (4:16)

met Edda Dell'Orso

14. Speakeasy (2:24)
  15. Deborah's Theme - Amapola (6:11)

met Georghe Zamfir

16. Suite from Once Upon a Time in America [Includes Amapola] * (13:32)
  17. Poverty [Temp. Version] * (3:26)
  18. Unused Theme * (4:46)
  19. Unused Theme [Version 2] * (3:38)
neo
Van deze Leone trilogie heb ik ontdekt dat ik deze steeds wat minder ga vinden. De authenticiteitsmuziek is zo bijvoorbeeld nog steeds enorm goed. Het heeft dan ook met het soort verhaal te maken wat deze film wil vertellen, waar Morricone niet op zo'n manier uit de voeten kan zoals dat wel kon bij de twee andere delen. Hier leidt begeleidt de muziek de film meer als reis door de tijd heen, met natuurlijk emotionele ondersteuning voor karakters, maar veel meer een tijd en sfeer. Eigenlijk heeft Morriconme na een lange periode van experimentele scores in de 60/70 jaren zich gevestigd met bepaalde kenmerken (waar je toch altijd mee op moet passen dit aan te halen als het zo om kritiek gaat). Uitermate effectief is altijd diens panfluit geweest, die mee ging met zijn meer gevestigde stijl waarbij inwezen meer simpliciteit oogschijnlijk hoogtijden voert. Dat oogschijnlijke simpele melodieen complexer zijn is al zo vaak bewezen. Once Upon a Time in America toont geen uitgebluste maestro, maar een man die een bepaalde benadering gebruikt die mij niet helemaal bevalt. Maar krachtig is deze vaak wel nog. naar 4 sterren gezet.

avatar van Thunderball
Erg mooie (maar ook behoorlijk depressieve) soundtrack!

Schande dat men gewoon vergeten was hem voor een Oscar nominatie op te geven en dit pareltje dus compleet genegeerd werd dat jaar!

Dit is misschien wel de beste van Moricconne. Vind Once.. the West ook prachtig, maar daar zitten toch ook wel een paar mindere tracks op (The Man, Bad Orchestra, Death Rattle), terwijl ik deze van het begin tot het eind suprieur vind!

Behalve het maintheme vind ik vooral ook Cockeye's song heel er goed en mooi.

Geef 'm dan ook 5 sterren!

avatar van tbouwh
Schitterende score van Ennio Morricone. Door middel van prachtige sferische muziek, met significant gebruik van de panfluit, en goed gebruik van 'achtergrond'zang, weet Morricone stukken werk neer te zetten die mij ontroeren en vooral ontzettend doen genieten. Once Upon a Time in America is ook zo'n score; de thema's zijn prachtig (Deborah's theme bijv, maar ook het mooie Childhood Memories en Cockeye's song). Geen een nummer valt echt buiten de boot; emotionele muziek wordt afgewisseld met snellere, ludiekere kermisachtige muziek. Erg verrassend vond ik ook de twee ongebruikte thema's, die mijns inziens juist heel mooi zijn. Ook heb ik een 'suite' van 13 minuten op mijn versie erbij, die ik hier niet op de tracklist zie staan. In combinatie met de film vind ik de muziek, met name in het eerste halfuur, nog mooier, en weet de muziek mij nog meer te raken.
Dit is dan ook een soundtrack die zeer toepasselijk is voor de film en daar naadloos op aansluit, zoals dat ook het geval is op Morricone's overbekende westernscores.
Schitterende tijdloze soundtrack.

avatar van John Barry
Hele mooie soundtrack van Morricone. Vooral de emotionele nummers luister ik erg graag. De bijdrage van Edda Dell'Orso is zoals gewoonlijk heel mooi. De panfluit vind ik ook een mooie toevoeging. Ook de wat drukkere nummers kan ik wel waarderen.

4,5 ster.