The Mahavishnu Orchestra - Visions of the Emerald Beyond (1974)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Jazz / Rock
Label: Columbia

1. Eternity's Breath Part 1 (3:10)
  2. Eternity's Breath Part 2 (4:50)
  3. Lila's Dance (5:37)
  4. Can't Stand Your Funk (2:10)
  5. Pastoral (3:41)
  6. Faith (2:01)
  7. Cosmic Strut (3:29)
  8. If I Could See (1:17)
  9. Be Happy (3:33)
  10. Earth Ship (3:43)
  11. Pegasus (1:48)
  12. Opus (0:25)
  13. On the Way Home to Earth (4:45)
Erg leuk, zeer hippe;)
Enorme dynamiek, zeer sterke solo's (zowel, gitaar, drums en violen)!

wijsneus
In tegenstelling tot eerdere MO-releases vandaag de dag nog zeer goed aan te horen. Tijdloze klassieker, draai ik nog regelmatig. Misschien wel McLaughlin's beste !

Joy
die gaan we dan maar eens op de spelert leggen, al jaren in huis, noot aan toegekomen

Joy schreef:

En, al gedaan, Joy ?

Als je hoofd staat naar Jazzrock, is dit echt een aanrader !
John McLaughlin op gitaar, Jean Luc Ponty op viool, en Narada Michael Walden op drums ( ja, die ! ).
Man, man, man, dat is echt genieten van virtuoze musici.

wijsneus schreef:
Misschien wel McLaughlin's beste !

Korrektie : veruit zijn beste !

Onlangs deze topper in mijn top-10 ge-her-introduceerd.

avatar van Oldfart
Heb het genoegen mogen 'smaken' deze bezetting in het Concertgebouw live te zien.
Hoewel ik nog maar zeer sporadisch jazz-rock draai ( en dan meestal Stanley Clarke) , doet de herinnering aan dat overdonderende concert, me toch af en toe deze plaat opzetten.
Voor mij de meest toegankelijke van het orkest.
Niet de beste, maar een absolute aanrader; eigenlijk ook best wel tijdloos.

Wat me nog heel goed bijstaat van het optreden was de kwaliteit en spelvreugde van de bassist, maar door voortschreidende geestesaftakeling weet ik niet meer hoe hij heet. Het was een jonge, mollige, zwarte knaap.

Ga hem zo maar weer eens draaien. Leuk weer aan deze plaat herinnerd te worden.

Overigens ; ik neem aan dat dit de hoes is van de cd? Erg lelijk met die oranje rand en prominente sticker en lettering.

Oldfart schreef:

De bassist in deze bezetting was Ralph Armstrong, en dat is een donkere man. Dus of hij bij het optreden was ?

Zal idd wel de CD-hoes zijn, want de LP-hoes heeft niet die sticker.
Maar mijn plaat heeft zo'n mooie ouderwetse uitklap-hoes

avatar van Oldfart
Jazeker, dat is'em.
Altijd lastig dat soort dingen wanneer je de lp niet onder handbereik hebt.

Even gezocht: wel lp, geen klaphoes, maar wel apart; plaat gaat er niet 'rechts' in, maar van bovenaf in de buiten hoes.
Of de afbeelding is een kwart slag verkeerd afgedrukt, 't is maar hoe je het bekijkt...

Oldfart schreef:
Jazeker, dat is'em.
Altijd lastig dat soort dingen wanneer je de lp niet onder handbereik hebt.

En om het even compleet te maken : Gayle Moran was de toetseniste ( is dat goed Nederlands ? ).

Volgens mij is de hoes goed afgedrukt; als je hoes openklapt heb je namelijk op de binnenkant een afbeelding die de hele binnenzijde in beslag neemt, en om die goed te bekijken moet je het album horizontaal houden.

De sticker en rand op deze afbeelding zijn typisch van die "remaster" producten.

Is John Mclaughlin nog aktief op muzikaal gebied ??

avatar van freakey
wijsneus schreef:

Is John Mclaughlin nog aktief op muzikaal gebied ??

Ralph Armstrong speelde later ook nog met Zappa

Ralphe Armstrong - Zappa Wiki Jawaka - wiki.killuglyradio.com

En John McLaughling is nog steeds alive & kicking en brengt nog regelmatig cd's uit en treedt ook nog op....

avatar van Stijn_Slayer
Mahavishnu Orchestra herpakte zich hier. Uitstekend en constant album, waarbij vooral de opener van grote klasse is. Inderdaad iets toegankelijker dan voorheen.

Wel jammer dat de eerste van Mahavishnu Orchestra meteen met afstand de beste was...

WPE
Kijk, dit is pas eens een heerlijke jazzrock of fusion plaat! Klinkt nog steeds fris en dynamisch. En er wordt natuurlijk geweldig lekker gesoleerd...

avatar van Barney Rubble
Verdomd sterk jazz-fusionalbum dat wisselt tussen welhaast pastorale sfeerstukken en uitzinnige uitbarstingen

Barney Rubble schreef:

Ik had vroeger een plaat van FLOCK ( jazz rock ). Ik vermoed dat dit ook zo iets moet zijn . Ga het eens uitchecken.

avatar van ohmusica
Op LP, ik weet niet hoe ik er toe gekomen ben om dit te kopen, ik heb - ik had geen flauw benul. Ik was - toen - zoekende en ik zocht iets avontuurlijks iets ‘groots’, nou dan was dit een goede keuze kan ik nu achteraf wel zeggen. Zelden muziek gehoord met zoveel ideeën, variëteit met muziekstijlen, met energie, sfeer en tempo. Later vond ik dit ook wel weer wat freaky in negatieve zin, maar dit is het zeker niet integendeel. Ik hoor er vooral een tijdsgeest vanaf een van dromen, idealen en optimisme. Dit vakmamschap, ik weet er nu van te genieten, meer dan toen.