John Prine - Storm Windows (1980)

Folk
Label: Asylum

1. Shop Talk (3:12)
  2. Living in the Future (3:26)
  3. It's Happening to You (2:18)
  4. Sleepy Eyed Boy (2:53)
  5. All Night Blue (2:46)
  6. Just Wanna Be with You (3:07)
  7. Storm Windows (5:04)
  8. Baby Ruth (3:07)
  9. One Red Rose (3:17)
  10. I Had a Dream (3:32)
avatar van Bartjeking
Niet de sterkste plaat uit zijn oeuvre, zeker niet vergeleken met zijn geweldige debuut of mijn twee favorieten 'Bruised Orange' uit 1978 en 'Fair & Square' uit 2005. Maar als je lang genoeg luistert, hoor je toch altijd iets moois op een een plaat van hem, achteloos gooit hij er af en toe een zinnetje uit waar je dan toch even glimlachend over na moet denken.

avatar van Silky & Smooth
Bartjeking schreef:

Dit. Verder prima album. Had voor de verandering ergens gehoopt dat het album meer in de rock 'n' roll-stijl van het eerste nummer zou zijn.

avatar van potjandosie
smaken verschillen gelukkig. op dit album staan 8 John Prine "originals" en 2 covers "All Night Blue" en "Baby Ruth". het is juist de rock sound en het bandgeluid wat dit album onsamenhangend maakt, zoals dat ook op zijn voorganger Pink Cadillac uit 1979 het geval was. er staan weinig nummers op dit album die beklijven, hoe anders is dat op de hierna volgende albums Aimless Love en German Afternoons, die tezamen een coherent geheel vormen, wellicht ook debet aan het feit dat hij die beide produceerde met Jim Rooney met gerenommeerde Nashville muzikanten en die sound mis je hier. 1) Shop Talk, 6) Just Wanna Be With You en Baby Ruth met een gierende gitaarsolo van John Burns zijn recht toe/recht aan rock/rockabilly nummers die snel vervelen. 2) Living In The Future heeft exact dezelfde melodielijn als het nummer Mexican Home van zijn album "Sweet Revenge". misschien had de man een "songwriter's block", maar met een beetje doorbijten blijken er toch ook weer een aantal pareltjes van songs op dit album te staan. hoogtepunt is de ballad 9) "One Red Rose", in een spaarzame, akoestische setting, zoals je de man graag wil horen met fijne backing vocals van zijn vrouw Rachel Peer. 3) It's Happening To You, 4) Sleepy Eyed Boy en het titelnummer 7) Storm Windows klinken ook als vertrouwde John Prine songs en niet als John Prine Band songs. het album sluit af met het mediocre I Had A Dream weliswaar met een fijn refrein, maar 1 van de mindere tracks. mede omdat er wat meer en betere John Prine composities opstaan, is deze net iets beter dan zijn voorganger Pink Cadillac. album werd geproduceerd door Barry Beckett, opgenomen in de vermaarde Muscle Shoals Sound Studios, Sheffield, Alabama.