Atomic - Retrograde (2008)

Noorwegen

18. Swedish Oklahoma in the Desert of Love [Live in Seattle]
  19. King Kolax [Live in Seattle]
  20. ABC 11b [Live in Seattle]
avatar van The Scientist
En nieuwe Atomic die net uit is of zeeer binnenkort uitkomt... 3-cd-box met 2 cds met nieuw materiaal en een cd met live opnamen..

1e conclusie..

oei.. dit gaat me weer geld kosten

wcs
Zit hem momenteel voor het 1st te luisteren en net als bij The Bikini Tapes is het weer genieten geblazen. (het gaat toch weer heerlijk op en neer tussen zoveel verschillende ideeen en melodieen )
Gaat een serieuze kanshebber worden om mijn eindejaarslijstje aan te voeren denk ik zo.

avatar van The Scientist
Ja... heb em nu vaker geluisterd, en waar ik hem eerst beduidend minder vond dan The Bikini Tapes vind ik nu het verschil toch neit zo groot meer...

Zelfde hoge niveau... Vooral de pianist presteert hier misschien nog wel beter dan op andere albums, Hij is een beetje de lijm die Atomic goed bij elkaar houdt . Ik blijf altijd gefascineerd door de mooie afwisseling tussen toch behoorlijk freejazzerige stukken met ook een boel rustige dingen erdoorheen.. Ook maar op 4,5 gezet laatst

wcs
Stond niet op 1 in mijn eindejaarslijstje en ik vraag me nu tijdens het luisteren af : waarom? Het verschil met The Bikini Tapes verdwijnt inderdaad gewoon als sneeuw voor de zon, bij deze roep ik dit album toch nog uit tot winaar 2008, sorry meneer Weller maar een 2de plek is ook bijlange niet mis natuurlijk.

avatar van Fianosther
De discografie van Atomic is er één met alleen maar hoogtepunten. Zo ook dit album 'Retrograde', wat momenteel mijn favoriet is. De hoge kwaliteit van het samenspel op de studio-kant van deze plaat (de eerste twee Cd's) wordt nog eens overtroffen door de live-kant (de derde Cd).

Op de concert opnamen is duidelijk te horen dat de nieuwe composities wat hebben kunnen bezinken. Zodoende is het samenspel en het spelplezier hier nog groter dan op de studio-kant van de plaat. Doordat je van de composities eerst een studio versie hoort en vervolgens een live versie (die een half jaar later opgenomen is), hoor je duidelijk hoe die composities zich ontwikkeld hebben.

Het enige minpunt aan deze plaat is de niet-fantastische opnamekwaliteit van de live-kant.