Marduk - Those of the Unlight (1993)

Zweden
Label: Osmose

1. Darkness Breeds Immortality (3:47)
  2. Those of the Unlight (4:42)
  3. Wolves (5:48)
  4. On Darkened Wings (4:14)
  5. Burn My Coffin (5:14)
  6. A Sulpture of the Night (3:28)
  7. Echoes from the Past (7:05)
  8. Stone Stands Its Vigil (5:31)
avatar van Edwynn
Those Of The Unlight was de tweede worp van Marduk. In vergelijking tot het debuut neigt de band meer en meer naar de black metalkant van haar identiteit. Compositorisch gezien boekte het enorme vooruitgangen. Ik vraag me wel eens af hoe het toch mogelijk is dat de albums van voor Heaven Shall Burn nog altijd met een beperkte aandacht moeten doen. Kwalitatief gezien doen ze niets onder voor de door Peter Tägtren geproduceerde albums.

Het machtige titelnummer en vooral het epische Burn My Coffin zijn zwarte parels die zo uit de Zweedse sneeuw gedolven kunnen worden. Wervelende black metalaanvallen met veel oog voor instrumentale details. Geen repetitief hypnotisch geneuzel maar beukende riffs en druk drumwerk. De death metalbenadering ligt nog ergens onder de oppervlakte. Het is wat Marduk door de jaren heen zou blijven kenmerken.

Those Of The Unlight is één van de meer gevarieerde schijven uit de Mardukdiscografie. Veertig minuten gitzwarte kwaliteit. Bikkelhard en boordevol sfeer.

Gelijk even een correctie ingediend voor de hoes. De originele was grijs met rode letters. De titel staat aan de linkerkant ipv de rechter.