Esoteric: Light & Shadow (1994)

Duitsland
Electronic
Label: Esovision

1. Frank Loncar & H.H. Strüver - Peaceful Landscape (10:25)
  2. Frank Loncar & H.H. Strüver - Elysium (10:20)
  3. Frank Loncar & H.H. Strüver - Harmony of Sense (10:55)
  4. Frank Loncar & H.H. Strüver - Bucolic Poems (10:15)
  5. Frank Loncar & H.H. Strüver - Dawn of Coming Age (9:40)
  6. Frank Loncar & H.H. Strüver - Oasis of Silence (10:20)
CorvisChristi (crew)
Dit is één van mijn mooiste, zo niet mijn beste CD's die ik heb, en wel van een duo waar menigeen nooit van gehoord zal hebben (maar dat zal overigens voor de meeste artiesten gelden die op het Esovision-label opereren). Echter dat doet er niet toe, want de muziek is schitterend. Het is zeer mooie, sfeervolle en over het algemeen rustgevende electronische muziek met sterke thema's, en elk nummer van dit album is een lust voor het oor.
Peaceful Landscape begint met een oosters klinkend wijsje, maar al heel snel ontpopt het zich tot een hemelse track, waarbij het klinkt alsof duizenden engelen aan het zingen zijn, totdat prachtig gezang afkomstig van één (vrouwen)stem, het overneemt. Even later komt daar het hoofdthema bij, een aanstekelijk maar kort piano-wijsje die plechtig door het nummer heen te horen valt. Hemels, subliem, prachtig......
Elysium is een ander woord voor hemelrijk, en dat beeldt deze track voortreffelijk uit, want bij elke seconde van het nummer, bevind je je daar ook gewoon. Prachtige sfeervolle passages en klanken met het geluid van vogels en engelen, uiteindelijk gevolgd door het majestueuze hoofdthema. Wederom magnifiek.
Harmony of Sense is al net zo plechtig en hemels als de vorige nummers en laat weelderige en mooie klanktapijten horen met prachtige thema's. Om je vingers (of in dit geval je oren) bij af te likken, zo mooi.
Bucolic Poems herbergt een geweldig thema, die lang nadat je het nummer geluisterd hebt, in je kop kan blijven zitten, zonder dat dat erg is trouwens, want ook deze track is waarachtig prachtig .
Dawn of Coming Age is de enige wat ritmische track van het album die verrassende en aanstekelijke melodielijnen bevat, begeleidt onder een ietwat kabbelend en stuwend ritme. Erg sterk ook weer, deze track.
Het album eindigt met het geniale Oasis of Silence, een rustgevende en tot de verbeelding sprekende track met een aangenaam in het gehoor liggend thema, en sprankelende en cosmisch klinkende passages.
Het Esovision-label heeft veel fraais uitgebracht, maar dit album spant de kroon. Zover ik weet hebben de heren Loncar & Strüver slechts één album met elkaar gemaakt en ken ik totaal niets van ze verder, maar dit album laat mij eigenlijk smeken op een vervolg.
Werkelijk iedereen die van rustgevende, toegankelijke en pakkende electronische/new age-muziek houdt, zou dit moeten uitchecken.
Garantie verzekerd dat je dit goed gaat vinden.
Daarom ook een dikverdiende 5.

avatar van Epicnick
Hallo CorvisChristi, je hebt mijn aandacht voor dit album gewekt, maar mijn probleem is dat ik dit album nergens kan vinden. Waar heb jij dit album gevonden?

avatar van Stapler
Die van mij ook! Komt ook door de hoes
Maar inderdaad hoe kom je hier in hemelsnaam aan?

CorvisChristi (crew)
Zo'n 14 jaar geleden zat de platenzaak Ear & Eye in Utrecht. Daar hadden ze een synthesizer / new age-afdeling waar het me opviel dat ze heel veel albums hadden liggen van het label Esovision. Vooral de hoezen vielen me op, echter was er verder weinig informatie op de desbetreffende CD's te vinden. Dus het enige wat ik nog kon doen, was een selectief aantal van die albums beluisteren, waaronder deze. En ja, dat kwam o.a. door de hoes, die me erg benieuwd maakte naar de muziek. En ik was meteen verkocht.

Tegenwoordig kun je deze CD's niet meer in de winkel kopen. Later heb ik het leeuwedeel van Esovision op Ebay weten terug te vinden, voor werkelijk spotprijzen.
Hieronder een aantal links van Ebay-winkels die deze CD's hebben:

eBay-winkel -: Zoekresultaten voor Musik CD GOA Trance. - stores.shop.ebay.nl

eBay-winkel - mfstudio: Zoekresultaten voor. - stores.shop.ebay.nl

Voor wat betreft "Light & Shadow": deze is helaas wel erg moeilijk te krijgen, echter wil het album ook nog wel eens op Ebay aangeboden worden, zoals nú het geval is bijvoorbeeld:

light shadow esoteric, Muziek en -instrumenten op eBay. Producten tegen lage prijzen op eBay.nl - muziek.shop.ebay.nl

Waar het album verder te krijgen is, is inderdaad erg lastig, maar indien jullie zeer benieuwd naar de muziek zijn, valt er altijd wel wat te regelen .

Stapler schreef:
Die van mij ook! Komt ook door de hoes
Maar inderdaad hoe kom je hier in hemelsnaam aan?

Ter aanvullende informatie kan ik je (en Epicnick trouwens ook) vertellen dat de muziek op dit album ook is uitgegeven als een deel uit een reeks albums die via een Canadees label (Madacy) zijn uitgebracht, namelijk: A New Age Mystical Music Experience. Onder deze reeks staat dit album bekend als "Harmony of Sense", wat relateert aan het gelijknamige 3de nummer van dit album.
Dit album is wél redelijk gemakkelijk te krijgen, nl. via Amazon.com waar hij letterlijk voor een prik te koop is (hooguit een paar dollar).

Amazon.com: Mystical Music Experience Collection: Harmony of Sense: Pyotr Il'yich Tchaikovsky, Anton Nanut, Bystrik Rezucha, Laurence Gordon Siegel, New London Orchestra, Radio Symphony Orchestra, Slovakia Philharmonic Orchestra: Music

De hoes is dan weliswaar anders, echter is de muziek exact hetzelfde.
Volgens de informatie via Amazon wordt de muziek door een orkest gespeeld. Dit is dus niet waar. Het is prachtige, serene synthesizer / new age-muziek, wat na al die jaren sinds ik de muziek ken, nog steeds niet aan kracht heeft ingeboet. Absoluut briljant en bloedmooi!!

avatar van Epicnick
Bedankt, dan toch maar proberen de versie van het label Madacy op de kop te tikken.

avatar van Stapler
Ja, Bedankt!
Wellicht dat ik hem ga kopen
Wel weer jammer van de hoes
Dan had ik nog een vraagje, hoe denk je dat de hoes gemaakt is?
Is het een van een schilderij? Of wat ?

Stapler schreef:

Dan had ik nog een vraagje, hoe denk je dat de hoes gemaakt is?
Is het een van een schilderij? Of wat ?

Goede vraag. Ik heb wel het flauwe vermoeden dat het onderdeel uitmaakt van een veel grotere tekening/schilderij. Het frustrerende echter, is dat er geen enkele informatie in het CD-boekje is terug te vinden, over wie de hoes gemaakt heeft.
Het meeste artwork voor de albums uitgebracht op Esovision is gemaakt door Markus Scherzer en Heinrich R. Hrdlicka, aangezien op latere uitgaves hun namen wel steeds weer terugkomen. Gek genoeg is het verder onduidelijk wie het overige artwork heeft gedaan, inclusief dit album.

@Epicnick/@Stapler:

Het is alweer een behoorlijke tijd geleden en wellicht is jullie interesse wellicht wat verwaterd, maar ondertussen heb ik een link gevonden, waar dit album in uitstekende MP3-kwaliteit te downloaden is voor slechts een slordige € 7,-. Ook krijg je er het artwork van de voorkant van de hoes erbij. Via de link is er ook een mogelijkheid om een redelijk groot gedeelte van het nummer "Oasis of Silence" af te spelen. Uiteraard raad ik eerst aan dit te doen, zodat je een idee krijgt hoe de rest van het album klinkt. Overigens is de site in z'n geheel de moeite waard om eens uit te checken.
Je kan je vrijblijvend aanmelden, dus ik zou zeggen: have fun!! .

Voor een evt. aankoop dien je wel in het bezit te zijn van een creditcard.

Ihr Hörbuch und Musikdownload Portal - ARCADIADOWNLOAD.COM

yorgos.dalman
Stiekem wel stoer: kunnen pronken met een briljant album dat niemand kent of kan vinden.

Zo ben ik in het bezit van zo'n zes albums van de Nederlandse (?) ambient act Prolograes waar niets of niemand ooit van gehoord heeft en waarnaar u allen, beste MuMe-gebruikers, wellicht te vergeefs zult zoeken op Het Wereldwijde Web!

Wat betreft het besproken album hier: klinkt allemaal zeer interessant. Een collector's item om, tegen beter weten in, naar uit te blijven kijken...

CorvisChristi (crew)
Deze Light & Shadow kan, met een beetje moeite, nog wel in de wacht gesleept worden, en anders wel op de manier die ik in mijn laatste bericht reeds vermelde. Maar inderdaad, yorgos, over Prolograes is, behalve dat je er zelf over begon, plus wat vage informatie op één van de heilige gralen-websites voor electronische muziek, Encyclopedia of Electronic Music - pugachov.ru, helemaal niets over terug te vinden.
Lucky for you , en je maakt me wel nieuwsgierig naar Prolograes.

Overigens denk ik, omdat je bijvoorbeeld de muziek van Kitaro een warm hart toedraagt, waar de muziek van Light & Shadow bij vlagen enigzins op lijkt, dit album absoluut zal kunnen waarderen.

CorvisChristi (crew)
Voor geïnteresseerden: via Arcadia Music-Finder :: for Versatile music - arcadiamusic.com kan dit album vrijblijvend in z'n volledigheid beluisterd worden, samen met alle andere releases op Esovision en meer.... Via de Esovision-link die zich op de hoofdpagina bevindt, kan er naar elk album gezocht worden en via de link "Audition", elk nummer volledig afgespeeld worden. Best leuk, dus!!

yorgos.dalman
Met dank aan Corvis Christi voor bovenvermelde link: nu kan eenieder genieten van een mooi onbekend album van twee namen die je verder niet al te vaak tegen zult komen. (Maakt alles des te interessanter...)

Tijdens het beluisteren van het eerste nummer schoot mij onmiddellijk een verrassende vergelijking te binnen: dit is warempel de Westerse tegenhanger van Kitaro! En, ja, bij een tweede aandachtige luisterbeurt werd dit idee alleen maar versterkt.
Je hoort bekende Kitaro klanken, instrumenten, etc. maar dan in een Westers jasje. En in dit geval (mijn geval) mag dit als een compliment gezien worden. Voor mij zijn de eerste albums van K. (van, ruw geschat, Ten Kai tot aan Silver cloud en de Silk Road series) groots.

Bij het album van Loncar & Strüver mis ik misschien een beetje het epische karakter dat het vroege werk van Kitaro zo tekende, laten we zeggen de breed uitgesponnen mythische muzikale landschappen, maar voor de rest is dit een meer dan aardige ontdekking.

Wie volgt?

Leonidas5
Ik heb een paar tracks beluisterd van dit album maar kom toch niet verder dan de conclusie van goed bedoelde, maar weinig pakkende new age muziek. Enthousiast gemaakt dat wel, maar van weinig waarde. 1 ster