Westfalen - Westfalen (1985)

Belgiƫ
Label: Roadrunner

1. Devil's Race (5:21)
  2. Starfucker (3:44)
  3. Eagles Kingdom (3:16)
  4. (I Am a) Maniac (4:35)
  5. My Woman (5:03)
avatar van Sir Spamalot
Uit ons Belgenland komen deze vijf heavy metal muzikanten. In 1983 nemen ze een demo op en in 1985 presenteren ze hun eerste en enige officiële plaat, deze EP, op Roadrunner dan nog.
Het titelnummer Devil’s Race is een speedmetalnummer in de beste Acid en Accept traditie. De overige nummers worden in een lager tempo ingespeeld. My Woman is het traagste en rustigste nummer op deze aardige EP.
De muziek vind ik nog goed in elkaar zitten, het geluid is prima en de zanger kan er mee door, hoewel ik weinig begrijp van wat hij zingt. EP’s, dat waren nog eens tijden.

avatar van Cabeza Borradora
Volgens mij was deze EP titelloos. Op de hoes was er in ieder geval geen andere titel te vinden. Op mijn "platen"lijst staat hij als Westfalen - Westfalen ('??). Zonder jaartal dus, want daar was ook niks van te vinden op zowel de hoes als de schijf zelf.

Devil's Race is wel een leuke track! Verder viel hij wel een beetje tegen. Ik had deze EP gekocht na ze live gezien te hebben in een klein, haast leeg zaaltje (in Geel??). Veel meer dan dat ze zeer degelijk speelden (en dat de zanger een afschuwlijke, knalrode satijnen legging aanhad) herinner ik me nu niet meer. Wat wel onvergeetelijk was: De wervelstorm van het zwitserse Messiah even later, een band waarvan ik toen nog niet eerder gehoord had. Een lawine van energie en lawaai op het podium, maar ook een vloedgolf van moshende, mee brullende die-hard fans in het zaaltje, dat nu plots uit haar voegen dreigde te barstten. Nog geen minuut nadat de band van het podium was verdwenen, was het talrijke volk op even mysterieuze wijze weer verdwenen als ze gekomen waren. Het zaaltje bleef weer zo goed als leeg achter voor de headliner, waarvan ik niet zeker meer weet wie dat was. (Ik vermoed Killer)
Een paar maanden later lag Hymn to Abramelin (het debuut van Messiah) in de winkels, en 1 exemplaar bij ons thuis
Dat waren inderdaad nog eens tijden

avatar van Sir Spamalot
Cabeza Borradora schreef:

Nazicht op Metal Archives en Discogs leert dat Cabeza Borradora gelijk heeft, correctie ingediend voor de titel van deze EP, beide reeds genoemde bronnen bevestigen het jaartal. CB, toffe anekdote!