The Loyalists - Moodswing (2004)

Label: The Loyalists

1. Chin Check (Intro) (1:58)
  2. Credentials (4:32)
  3. Firestarters (2:08)
  4. Wash (4:15)
  5. Dedication (5:01)
  6. Underground World (3:55)

met Learic

7. Three Amigos Revenge (1:30)
  8. Radio (4:05)
  9. Dollar Child (4:10)
  10. No Matter How Hard (3:27)
  11. Sound the Horn (0:43)
  12. This Is for Hip Hop (3:55)
  13. Creative Thinking (4:16)
  14. Identity Crisis (4:45)
  15. Understand Rap (3:18)
  16. Disperse (5:12)
  17. The Realness (2:01)
  18. Bedtime (4:07)
avatar van Rhythm & Poetry
Dit is toch wel een erg sterke hiphop formatie als je het mij vraagt. De 2 producers brengen lekker weer die oldskool terug in de beats maar gaan ook zeker met de tijd mee. De MC vind ik heel fijn om naar te luisteren hij komt met goede teksten en wisselt regelamtig van tempo.

avatar van jelmer19
Na hun sterke album uit 2008 gechecked te hebben ben ik nu maar eens aan deze begonnen. Ook dit plaatje heeft weer veel pluspunten en wordt er goed afgewisseld. Zo begint de plaat donker met ''Credentials'' en ''Firestarters'' en wordt er vervolgd met een rustig nummertje als ''Wash''. De producties op de plaat zijn allemaal erg lekker. Er zit van alles wat in en zo verveelt het nergens, ook al duurt de plaat dik een uur!
MC blijft net zoals op ''Redemption'' heerlijk om naar te luisteren. Hier rapt hij iets minder snel maar het blijft erg sterk.

P-DawG
Heerlijk album ! Lekkere soepele productie zoals jelmer al zegt: de plaat duurt een uur en je hebt dat gewoon niet door omdat het geen moment verveelt. Ik begin met 4* maar dat kan zeker nog hoger uitvallen.

Identity Crisis vind ik trouwens echt een prachtig nummer, misschien wel het beste van dit album

Eigenlijk staar er geen een slecht nummers op, mijn favorieten zijn naast Identity Crisis; This Is For Hip-Hop, Bedtime en Understand Rap.

avatar van _Freek_
Zeker een relaxt album, 4 sterren.

Btw, Wash heeft dezelfde sample/beat als Remember me (Abstract reality) van Cunninlynguists

P-DawG
_Freek_ schreef:
Ja dat had ik ook al gemerkt. Volgens mij heeft CYNE deze beat/sample ook in een nummer heeft gebruikt.

Rene1979
Ik heb m nu ook origineel net als hun nieuwste. Framework is een topmc

Dit is een echte hip-hop groep, lekkere beats en goeie teksten.
Mijn favoriet nr. is This is for Hip-Hop

avatar van josbosvos
P-DawG schreef:

Ja klopt bij first person .

avatar van thgryda
Goede wijn behoeft geen krans zeggen ze wel eens en we gaan hier dan ook niet al te veel woorden aan 'vuil' maken... Gewoon een top album, top producties top mc dus een top 4.5

Inderdaad vreemd dat drie verschillende hip hop groepen dezelfde sample gebruiken, er een elk op hun manier, vrij vergelijkbare prachtnummers van maken op een supersterk album. Great minds think alike zeker ? Want hoorde ergens dat cunninlynguists beide andere nummers niet kenden en ik neem aan dat the loyalists deze schijf al klaar hadden toen time being officieel gereleased werd dat duurt toch altijd even...

avatar van MAS
MAS
Credentials zou eigenlijk een featuring van Jeru moeten hebben.

avatar van Osiris Apis
Dope nummer. Dat nummer kende ik nog niet. Camp Lo zou er ook wel op passen.

avatar van Osiris Apis
P-DawG schreef:

Met dit stukje ben ik het helemaal mee eens! Erg goed album.
Ik was gelijk erg enthousiast en verrast na de 1e luisterbeurt en dat is me een tijdje niet gebeurd bij een hiphop album. Ik vind dit stukken beter als hun laatste album Redemption. Dat album vond ik niet echt heel bijzonder. Alhoewel ik dit album nu maar een 0,5 ster hoger heb beoordeeld.

avatar van thgryda
Deze zou eigenlijk in mijn top tien moeten. Allessinds een vijf van maken, staat werkelijk niks slecht op... Alles is dope

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Super relaxt album, heb het een aantal keren geluisterd over de afgelopen weken en het blijft me echt bij. Weinig op aan te merken.

avatar van Anne Maaike
Dit had ik eerder moeten luisteren. Erg fijne hip-hop dit.

avatar van Silky & Smooth
Een leuke formatie met een soort basic hip-hopgeluid. Tijdens de intro krijg je al het gevoel dat je naar goede hip-hop zit te luisteren. Helaas moet je even wachten voordat het album een fijne sfeer bereikt heeft. Nummers 2 en 3 vind ik niet zo geslaagd. Gelukkig krijg je daarna de ene vette track na de andere voorgeschoteld. Nummers als Wash (die sample verveeld nog steeds niet), Dedication, Radio en This is for Hip-Hop zijn echt toppertjes binnen hip-hop. En dat terwijl de rest van de nummers eigenlijk vrij weinig onder doet voor deze nummers. De spooky-sfeer van Identity Crisis vind ik ook erg geslaagd. De MC vind ik (nog) niet helemaal geweldig. Tekstueel is hij erg goed, maar hij ligt niet zo lekker in het oor. Hij past echter wel goed bij de producties. De producers laten hier zien dat je zonder echt ingewikkelde producties een hele vette sfeer kan neerzetten!

Show em what you got-got, no one burst your spot-spot, blowin on your top-top, cuz this is the golden rush of rock, no ones up alot, this is for hip hop

avatar van Ataloona
Erg chill album. De eerste 3 tracks zijn al top, maar vanaf Wash is het niveau enorm hoog. Dedication is al helemaal erg vet! Heel sterk en zeker top 10 materiaal

avatar van Timmie
Ik vind de cover mooi, genoeg rede om het album te gaan beluisteren.

avatar van Timmie
Geweldig album , luistert lekker weg en staan veel mooie tracks op, This is for hip-hop heeft een geweldige beat. ik ben er nu al uit. 4*

avatar van Harderwiek
Man, dit is toch wel een hele degelijke plaat. Niks bijzonders, maar over de gehele linie hoogstand en ligt in z'n geheel heerlijk in het gehoor. Vooral de samples zijn fantastisch gekozen. Met even een korte blik op Spotify, zie ik dat deze mannen slechts 300 luisteraars hebben per maand. wtf