Al Jarreau - Breakin' Away (1981)

R&B
Label: Warner Bros.

1. Closer to Your Love (3:54)
  2. My Old Friend (4:26)
  3. We're in This Together (3:44)
  4. Easy (5:23)
  5. Our Love (3:53)
  6. Breakin' Away (4:12)
  7. Roof Garden (6:19)
  8. (Round, Round, Round) Blue Rondo a La Turk (4:44)
  9. Teach Me Tonight (4:13)
Roof Garden was indertijd een grote hit. Ik heb er niet zo heel veel mee. Het is zeker niet slecht, maar niet "my cup of tea".

avatar van FunkStar
Lekker album met de hits Roof Garden en We're in This Together.

Roof Garden

avatar van gaucho
Is dit album de moeite waard, weet iemand dat? Roof Garden vind ik echt een heerlijk nummertje namelijk..

Om deze vraag van 8 (!) jaar terug maar eens te beantwoorden: ja, als Roof Garden je bevalt, kun je dit album best in huis halen. Toegegeven, dat is meteen wel het beste nummer van de plaat, maar de rest mag er ook wezen, met tweede single We're in this love together (geflopt in Nederland), Easy en Breakin' away als de andere toppers. Zijn bewerking van Dave Brubeck's Blue Rondo a la Turk mag er ook zijn, al klinkt het wel heel drastisch anders dan het origineel.

Wel onderstrepen met name de uptempo-nummers op dit album de koerswijziging die Al Jarreau al sinds eind jaren zeventig inzette in zijn muziek: het wordt steeds meer gelikte pop, waarbij het gitaarwerk me af en toe aan Christopher Cross, de drums aan Toto en de blazers aan Chicago doen denken. Voorheen was zijn werk veel jazziër, vaak met de nadruk op de elektrische piano (de Fender Rhodes, dacht ik) en dat sprak me wat meer aan.
Voordeel van die koerswijziging is dat Al Jarreau wel meer 'eigen' nummers (vaak geschreven in samenwerking met anderen) is gaan brengen in plaats van toch wel voor de hand liggende covers. Toegegeven, zelfs aan die voor de hand liggende covers wist hij vaak wel een heel eigen draai te geven, maar toch. Wat overeind blijft, is het onnavolgbare elastieken stemgeluid van de man. En daarmee redt-ie dit album wat mij betreft.

avatar van Hendrik68
Al Jarreau kreeg nogal wat kritiek op die "gelikte pop". Zijn eerlijke antwoord was: "Als ik met 10 procent van mijn kunnen 10 keer zo veel verdien, waarom zou ik dat dan niet doen?". Daar hou ik van. Niet er om heen draaien, maar gewoon zeggen zoals het is.

avatar van Droombolus
Al Jarreau Light ...... Helemaal niks mis mee als je een gezellig kwaliteitsmuziekje wilt hebben, hij blijft een geweldige zanger al heeft het ( met uitzondering van Blue Rondo ) niet de diepgang van z'n 70s werk.

Ignaas
Ik heb minder met het kapot gedraaide "Roof Garden" - de sfeer van het album is relaxed, lekker tussendoortje - zojuist op vinyl herontdekt. Topmuzikanten.

avatar van E-Clect-Eddy
Eerste kennismaking met een compleet album van de voorheen levende legende Al Jarreau op de dag van zijn overlijden.

Zeer lekker, zeer toegankelijk voor iemand die weinig Jazz luistert. Destijds was Roofgarden een hit waardoor ik kennismaakte met de beste man. Easy is ook een erg fijn nummer, en juist (Round, Round, Round) Blue Rondo a La Turk vind ik het moeilijkste toegankelijk.

avatar van Kronos
E-Clect-Eddy schreef:

Het is origineel van Dave Brubeck.

The Dave Brubeck Quartet - Blue Rondo à la Turk - YouTube

Door het ontvallen van deze grote meneer is de jazz- en soulwereld een fantastische stem armer.
Ooit de man live mogen bewonderen op The Night Of The Proms in '95,heeft een diepe indruk op mij nagelaten.

Hopelijk is er voor Al 'daarboven' ook een daktuin...