Henny Vrienten - Unit 13 (1996)

Score
Label: Varagram

1. De Schemering (1:43)
  2. De Groep (Unit 13 Thema) (2:40)
  3. De Onschuld (4:29)
  4. De Duisternis (Skylla Thema) (2:01)
  5. De Verleiding (3:52)
  6. De Overval (3:06)
  7. De Jacht (1:56)
  8. De Nachtwake (2:16)
  9. De Harststocht (5:43)
  10. De Beproeving (2:11)
  11. De Haat (2:44)
  12. De Hartstilstand (1:09)
  13. De Reis Generzijds (1:37)
  14. De Verbijstering (2:19)
  15. De Begrafenis (1:52)
  16. De Belofte (3:10)
  17. De Ontknoping (2:59)
  18. De Afrekening (4:03)
  19. De Overwinning (Unit 13 Thema) (3:11)
  20. De Dageraad (0:29)
neo
Unit 13 was een politie serie met Peter Tuinman in de hoofdrol.En een boeiende ook, alhoewel slechts enkele afleveringen bij mij de revue passeerde.Henny Vrienten deed de score voor de serie, gedurende de periode 1996-1998.Naar alle waarschijnlijkheid zijn de hoogtepunten op deze cd terug te vinden. Opgenomen in Studio Vrienten en Studio Ennes (wat een naam).

De score is sfeervol en spannend.Het hoofdthema brengt een onbedoeld Mexicaans gevoel met zich mee (de trompet), met voor de rest een aanstekelijk vioolmotiefje.Vrienten doet hier denken aan zijn latere werk van Left Luggage.Bijvoorbeeld ''De Onschuld'', met overeenkomstige instrumentatie en sfeer.

Als een rode draad door de score heen wordt gebruikt gemaakt van het skyllafluitje (''voor bonk, floep & poets'' vermeld het boekje, wie of wat die bonk en andere ook mogen zijn).''De Haat'' is een van de meest interressantere door gebruik van de skyllafluit die overgaat in dreigend slagwerk en dan weer eindigt met de skylla.

''De Afrekening'' is duidelijk qua tracktitel; hier gaan koppen rollen.Met een kraakgeluid, wat bij aandachtig luisteren toch echt het laden van een geweer blijkt te zijn, verbeeld de componist dit mooi.Ook hier het indrukwekkende slagwerk, inzet van een klokkenspel en spannings omvattende violen.

Een score die zowel atmosferisch, met underscore, als thematisch sterk is. 4 sterren

Een tijdje terug heb ik de OST van deze geweldige serie ontvangen. Als je de muziiek hoort verlang je gewoon weer naar de serie (die overigens voor februari gepland staat op dvd)

Geweldige soundtrack!

neo
Waar had jij de cd gekocht trouwens?

Via iemand... bootleg

neo
Aha ik had het kunnen weten, heb nog geluk gehad deze in een winkel voor heel weinig tegen te komen

Beste Forummers!

Weet iemand hoe ik aan dit album kan komen?
Vind de Unit 13 tune namelijk al jaren te gek!!!

Met vriendelijke groet,

Marnix
Groningen

neo
Zeer moeilijk te krijgen. Zou eventueel wel het thema aan jou kunnen geven.

avatar van thomzi50
Ik ben voornamelijk hiphopfan, zoals ook wel duidelijk wordt aan mijn top10, maar de laatste tijd luister ik ook steeds meer soundtracks.
Vroeger keek ik altijd naar Unit13 en nu hebben we ook alle seizoenen op dvd thuis liggen. Toen hoorde ik weer dat geweldige skyllafluitje, prachtig blijft dat. Ik ging in mijn vader's platenkast kijken, wetend dat die een flinke stapel film- en seriemuziek heeft liggen, en ja hoor, dit prachtige album van Henny Vrieten stond er tussen. Mooie, sfeervolle muziek, met als hoogtepunt het terugkerende fluitje.
Vier sterren

Dit vind ik toch zulke briljante filmmuziek. Ik ben erg blij dat ik na lang zoeken deze cd eindelijk aan mijn rij soundtracks toe kun voegen, voor het luttele bedrag van vijf euro nog wel....
'De Overval' is het meesterwerk, met de koebellen......

avatar van thomzi50
Ben deze cd vandaag inderdaad de keren dat ik 'm zag ook voor slechts vijf euro tegengekomen.

avatar van nielske236
Hee! Ik zou ook graag deze CD willen. Iemand enig idee waar die te koop is of waar ik er aan kan komen?

Mijn dank is groot

Grt

avatar van thomzi50
Deze cd is erg moeilijk te krijgen geloof ik. Ik krijg ook regelmatig e-mails van mensen die de cd willen en via deze site hebben gezien dat ik 'm wel heb. Volgens mij is de cd intussen vrijwel nergens meer te koop. En ik denk niet dat een re-release er ooit in zit.

neo
Idem dito hier. Ik heb op wat veilingsites en in 2e handswinkels dit jaar wel wat exemplaren gezien.

Wat ik hoorde vond ik niet zo bijzonder.

avatar van thomzi50
Al een hele ster achteruit, Neo? Ik heb de serie intussen weer herzien, en dat geeft de muziek weer wat extraas Komt niet gauw onder de vier sterren, al is het kwalitatief zeker niet meer dan 3,5 waard.

neo
Soms is er een componist die je eerst wel aanspreekt, maar je later minder gaat waarderen. Veel scores van Vrienten bevielen mij op een bepaald moment blijkbaar goed, maar later niet meer. Puur uit extra speciale interesse voor Nederlandse filmmuziek ben ik ook steeds meer van hem gaan luisteren, maar het werd toch steeds meer een neerwaarste spiraal.

avatar van jordybeukeboom
Hij is eventueel ook te leen bij MuziekWeb: Unit 13 : Soundtrack - Henny Vrienten - Muziekweb

Persoonlijk vind ik het een absolute 5-sterren; ook omdat deze muziek voor een groot deel heeft bijgedragen aan de liefde van mensen voor de spannende politieserie Unit 13

avatar van nlkink
Bij de muziekafdeling van Warenhuis Vanderveen in Assen hebben ze nog een exemplaar in voorraad. Heb 'm vorige week woensdag in handen gehad omdat ik daar help met het balansen. Kan besteld worden via de webshop en als dat niet lukt gewoon een e-mail sturen of bellen. Er zijn op werkdagen altijd minstens twee personeelsleden aanwezig om de online bestellingen af te werken.