Zucchero - Sugar Fornaciari (1997)

Alternatieve titels: The Best Of | Greatest Hits

Italiƫ
Pop / Blues
Label: PolyGram

1. Senza una Donna (Without a Woman) (4:27)
  2. Diamante (3:48)
  3. Wonderful World (4:33)
  4. My Love [Edit] (4:18)
  5. She's My Baby [Edit] (3:52)
  6. Nothing to Lose (4:49)
  7. I Won't Be Lonely Tonight (5:21)
  8. I Don't Know (4:42)
  9. Overdose (D'Amore) (5:24)
  10. X Colpa di Chi? (3:14)
  11. Dunes of Mercy (5:36)
  12. The Promise (5:28)
  13. Con le Mani (4:42)
  14. Diavolo in Me (4:05)
  15. Mama (Madre Dolcissima) (7:16)
  16. Va, Pensiero (4:09)
Ook Zucchero is een (zonder dat ie het zelf waarschijnlijk weet) leverancier geweest van liedjes voor Marco Borsato. Die vergelijking gaat dan ook makkelijk op.
Het ligt in de zelfde lijn.
Weliswaar komt Zucchero wat "stoerder" over als Marco, het blijven dezelfde liedjes die leuk klinken, maar waar de smaak snel van gaat vervelen.

vind de liedjes wel leuk, maar shake was erg goed, de rest vind ik toch wel tegenvallen. ook zijn nieuwe zu & co vind ik slecht, een commercieel verkoopstuntje..hij moet weer iets nieuws maken misschien maakt dat het weer leuk alhoewel ik daar ook niet zeker van ben.

een gemaakte artiest geen rasartiest

avatar van musicfriek
Ik heb enorme bewondering voor deze man. Die prachtige arrangementen die hij maakt. Ik zwicht er elke keer weer voor. Niemand kan zulke mooie melodieuze Italiaanse muziek maken als hij. Zelfs een Eros Ramazzotti niet.

avatar van Hans Brouwer
Ik mag deze man graag horen. Waar Eros Ramazzotti mij allang verveeld blijf ik Zucchero erg goed vinden. Allemaal lekkere nummers op deze cd met als onbetwist hoogtepunt "Il volo"

avatar van the viking
Prachige cd Hans staat bij mij in de kast en inderdaad is Eros Ramazotti een slap aftreksel vergeleken met Zucchero!

avatar van the viking
een gemaakte artiest geen rasartiest[/quote]

Pardon ?

avatar van musicfriek
the viking schreef:

Ben ik het niet mee eens. Vind niet dat je Zucchero kunt vergelijken met Eros. Okee, ze zijn beiden Italiaans, maar qua muziek verschilt het nogal. Zucchero gaat meer de blueskant op en Eros is meer pop.

avatar van the viking
Inderdaad maar de muziek van Zucchero spreekt mij veel mee aan !

teutoon
Zucchero is een erg fijne artiest om naar te luisteren, met nummers als Diamante en Il Volo. Erg fijn voor een mooie zomeravond.

avatar van Jan Wessels
Mijn favoriete nummers blijven Diamante en Il Volo. Huiveringwekkend mooi, alles klopt eraan. In mijn DJ tijd draaide ik Diavolo in me wel eens (gospelachtig begin wat doorgaat in een swingend soulnummer). Dit leidde altijd weer tot mooie taferelen van mensen die helemaal loos gingen op de muziek. 4,0

avatar van Hans Brouwer
Tijdens onze vakantie in Italie deze cd veel gedraaid. Dit om in "Italiaanse sferen" te geraken. Een album dat nooit verveeld

avatar van Yeahz
Het ultieme zomeralbum. Door het Franse/Italiaanse land rijdend (ik mijn plaats op de achterbank opeisend), over de eindeloze landerijen starend en dan Zucchero door de speakers .. Eindeloos genieten. Het is zalig wegdromen bij deze plaat en ik kan werkelijk de meest romantische en prachtige plaatjes voor me zien.

Werkelijk een topplaat!

Hans Brouwer schreef:
Ook dit jaar dus weer .

Was beetje geschokt toen iemand hier Marco Borsato makkelijk te vergelijken vond met Zucchero. Waarschijnlijk iemand die niet zo bekend is met het veelzijdige oeuvre van Zucchero en meesterlijke albums als 'Blue Sugar' nooit een goede kans heeft willen geven.

Hoe dan ook, deze 'Greatest Hits' geeft niet helemaal de veelzijdigheid en klasse van Zucchero weer. Da's het probleem als je in een niche van de muziekwereld opereert (wat Zucchero doet buiten zijn eigen Italie). Dit probleem is duidelijk aan te tonen door van z'n allernieuwste verzamelaar 'All the Best' de 'Nederlandse versie' naast de 'Italiaanse versie' te leggen. Groot verschil in liedjeskeuze.

Maar deze Greatest Hits heeft genoeg te bieden om mensen naar meer te doen verlangen. De eerste 3 songs zijn nieuwe songs, niet verschenen op enig album voor deze 'Greatest'. En wat voor nieuwe songs. Menta e Rosmarino is meteen een van mijn Zucchero-toppers. Een geweldige combinatie van stemmig en krachtig. Een lied dat bij Zucchero past als water in een glas. 'Eppure t'amo' en 'Niente da perdere' zijn ook sterke songs die niet snel vervelen.

En dan begint het overzicht aan hits. Van de vroege 'poppy' 'Donne' en 'Rispetto' tot aan de meesterwerken 'Diamante' en 'Il Volo'. Daaromheen krachtige bluesrock met een Zucchero sausje. Wie anders dan Zucchero kan een lied als 'X Colpa di Chi?' tot leven brengen?. Heb de Borsato-versie nooit gehoord, maar betwijfel ten zeerste of ie zelfs maar in de buurt komt...

avatar van Bulldozer
funkmastervince schreef:

een gemaakte artiest geen rasartiest

Er zijn wel eens uitspraken op deze site waar ik het niet mee eens ben maar OK, daar kan ik mee leven.
Dit echter is wartaal en dan druk ik mij nog heel voorzichtig uit.

avatar van Gert P
Ik heb een heel andere volgorde maar wel zelfde hoes en ook veel engelse titels.
Zal wel andere persing zijn.
Prima verzamelaar van Zucherro met ruim 78 minuten muziek.

Peter1234
Ik vind Zucchero één van de beste Italiaanse zangers en dit album
ken ik al heel lang.

De bekende nummers als Il Volo, Diamante, Senza Una Donna en Così Celeste zijn erg mooi.
Maar ook Donne, Menta E Rosmario, Rispetto en Va, Pensiero zijn mooie nummers.

Prachtig!

avatar van Jan Wessels
Vreemd, ik zie dat de tracklisting is veranderd. Snap ik niet, er zijn volgens Discogs wel 12 varianten van dit album. De oorspronkelijke plaatsing liet de samenstelling zien zoals de in NL uitgebrachte CD had (met o.a. Il Volo). Die had beter kunnen blijven staan, Mume is tenslotte ook op NL georiënteerd.

avatar van BeatHoven
Klopt, Jan, ikzelf herken deze tracklisting niet meer. Ik vind het vreemd dat de versie met veel meer Engelstalige nummers voorrang zou krijgen op de originele Italiaanse cd.