De Dijk - Brussel (2008)

Label: Universal

1. Heel Andere Wereld (4:21)
  2. Mijn van Straat Geredde Roos (3:27)
  3. Het Moet en het Zal (Enough Is Enough) (3:46)

met Solomon Burke

4. Mooier Dan Nu (4:18)
  5. Één Waar Woord (3:48)
  6. Alsmaar Steeds Zo (3:19)
  7. Ietsje Later (4:23)
  8. Spoken en Fantomen (4:17)
  9. Mira (4:21)
  10. Dit Zijn de Dagen (4:11)
  11. De Zanger van het Laatste Lied (4:39)
  12. Ga Weg en Kom Terug (4:58)
  13. Niet de Lijnen Maar de Bocht (6:07)
  14. Ik Heb Je in Mijn Hoofd Gehaald * (3:06)
  15. Achter Die Deur * (3:52)
  16. Kapitein Rob * (4:17)
  17. Mira [Live] * (4:26)
Baltasound
Haha, Brussel is op de cover geschreven met een standaard Photoshop lettertype. Zijn die even genaaid door de "designer" die het vooor ze heeft gemaakt

avatar van Stapler
Hehe.. Ik wist trouwens niet eens dat ze nog muziek maakten.

avatar van platedraaier
Nou, dit is anders wel 1 van de betere platen die de Dijk ooit afgeleverd heeft. Lekkere blues met veel ondersteuning van blazers, dit afgewissled met sterke nederlandse ballades.
Ook is de stem van Huub van der Lubbe niet zo enorm naar boven gemixed. (ik vind zijn stem niet echt fijn)
Maar al met al zeker een voldoende.

avatar van Sjaan
Nog niet gehoord, ben benieuwd....

avatar van titan
titan (crew)
Eerlijk gezegd had ik De Dijk een beetje afgeschreven. Na het uitstekende album Zevende Hemel uit 2000 kwam de band op de proppen met twee albums die me teleurstelden. Met name Later is Nu uit 2005 klinkt als een album van een stelletje uitgebluste mannen die het muzikale kompas kwijt zijn.

Brussel is gelukkig andere koek en net als platedraaier vind ik dit één van hun betere albums. Dit is namelijk een geïnspireerd album van een band die de oude vorm terug heeft. Smetje is wel dat de band op het nummer Niet de Lijnen Maar de Bocht zichzelf opzichtig kopieert. tekstueel is dit nummer namelijk een kopie van het nummer Jeuk van het album Zevende Hemel.

Ik kende de Dijk niet echt goed maar ik vind deze nieuwe toch wel onnederlands goed. Goede teksten met diepgang en strakke begeleiding. Na meerdere keren draaien kan deze nog verder groeien. Geloof niet dat eerder een inspirerender cd werd gemaakt.

Los
Middelmaat regeert....
De sound van de Dijk is de laatste 4 jaar (sinds JB Meijer gitaar speelt) eigenlijk hetzelfde. En ik mis het 'zompige' 7 levens geluid.
Het klinkt mij allemaal erg digitaal in de oren (ik kan het niet anders noemen op dit moment, al slaat het misschien nergens op).
De liedjes zijn ok, dijk-waardig. Maar het grote plezier en verlangen waar ze het zelf in interviews over hebben dat terug zou moeten zijn, kan ik niet in deze cd vinden. Het is mij iets te makkelijk en teveel achteroverleunend. ALleen als Solomon Burke mee komt dan, lijkt er even iets van vuur te ontstaan. Maar een laaiend vuur wordt het niet.

Wat een waanzinnige CD!! Ik heb ze zaterdag j.l gezien en vooral gehoord in Zoetermeer! WAANZINNIG!!!! Veel nummer's van "Brussel" en gewoon lekker meezingen!
De mannen waren inderdaad een beetje ingekakt, maar wat een "return" met BRUSSEL! MEGA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

avatar van SemdeJong
een week in huis en moet zeggen een heerlijk album. Ga hem zeker de komende tijd nog vaak draaien. Mijn stem breng ik pas uit als ik een album vaak gedraaid heb . Staat inmiddels wel in mijn rolatielijst.

avatar van Peter©
Wat een gezemel hier als zou de Dijk zijn uitgeblust of ingekakt. Integendeel !! De Dijk blijft toch een van de beste NL -talige bands die met Brussel alweer een prima album afleveren.

Heb ze onlangs nog live aan het werk gezien, en ik kan het iedereen aanraden om eens een concert bij te wonen.

Als hoogtepunten kies ik eens niet voor "Het moet en het zal" met Solomon Burke, maar voor "Mira" (zo lekker on-De Dijks) en (qua tekst) "Mijn van straat geredde roos"

een dikke 4,5 !!

avatar van Rodolfo
Als Dijk fan van één van de eerste uren, ben ik altijd weer blij met een nieuwe CD, ook concerten blijven zeker goed te pruimen.
De laatste CD's vond ik niet verkeerd, maar om nou te zeggen dat het je een warm kloppend gevoel bezorgde? Nou nee, niet echt.

Maar toen kwam Brussel.......En ja beste mensen dat is er weer eentje hoor, helemaal goed!
Het aanschaffen meer dan waard en als je hem dan hebt en je luistert naar nummers als Ietsje later, Mira en de rest, dan weet je dat ik gelijk heb.

Geniet ervan!!

avatar van sjoersje
'Ik Heb Je In Mijn Hoofd Gehaald' van de bonus-cd is misschien wel het meest kwetsbare nummer dat De Dijk ooit gemaakt heeft. Echt kippenvel!

Lekkere cd waarop De Dijk andermaal bewijst dat het ook in het Nederlands best mogelijk is om met wat beters voor de dag te komen dan al die teksten in de trend van 'ik hou van jou, en ik blijf je trouw'. En ook muzikaal is er niks mis mee.
De cd begint ijzersterk, mijn 3 favoriete nummers zijn dan ook de eerste drie, maar zakt het tweede gedeelte toch wat in, met 'Mira' en de afsluiter als positieve uitzonderingen.

avatar van kappottevic
Hehe. Na het gekweel van "Later is nu' eindelijk een cd die de reputatie van de Dijk weer eer aan doet. De depressie voorbij, ik was bang dat het ze nooit meer zou lukken, maar ik vermoed dat ze dit bedoelden met hun vorige album. Blijkbaar hebben de slappe patatten van de zuiderburen geholpen bij het maken van een goede plaat! Het rockt als vanouds met eindelijk eens goede teksten en een vleugje poezie. Gerijpt en zacht als een goede, fijn rokerige whiskey. Werkelijk om van te genieten. Waarschijnlijk het beste Dijk album ooit!

platedraaier schreef:

Dit is zeker een goede plaat van De Dijk. Vooral de blues met blazers en de rock nummers zijn goed. Alleen is het jammer van die Nederlandse ballades: wat mij betreft staat de troubadour Huub er iets te vaak op. Typisch voorbeeld is Mijn van Straat Geredde Roos (zo uit de Jordaan). Mooier Dan Nu vind ik dan wel goed te pruimen net als de piano en de gitaarsolo op De Zanger van het Laatste Lied, maar (dus) niet de zang. Het nummer Mira slaat naar mijn mening nergens op.
Ik hoop niet dat De Dijk alsnog meer de Nederlandstalige popkant op gaat.
Zij zijn juist één van de weinige blues- / rockbands van niveau die we hebben.

Gelukkig staan er ook flink wat ouderwetse Dijknummers op dit album, zoals: Heel Andere Wereld, Het Moet en het Zal, Eén Waar Woord, Alsmaar Steeds Zo, Ietsje Later, Ga Weg en Kom Terug & Niet de Lijnen maar De Bocht.
En met ouderwets bedoel ik echt ouderwets goed: meer dan genoeg dus voor 4,0*

Na nog 2x draaien kom ik gemiddeld toch uit op 3,5* Er staan te veel matige tracks op het album voor een 4,0* overall. Wel is er nog de bonus cd van de Limited Edition.

Het beste nummer staat op die Bonus CD. Achter die Deur is De Dijk op de toppen van z'n kunnen: spooky, sfeervol, mooi orgel, heerlijke gitaar en een fraaie sax. Kapitein Rob is ook die echte bluesy rock waar de Dijk zo goed in is. De scheepstoeter op het einde is echt geweldig! Ik heb je in mijn hoofd gehaald is eenvoudigweg een mooi chanson. Mira is live zowaar best geinig om aan te horen: goede gitaar- sax- en trompetsolo.

Elvis Presley
west schreef:
Mag ie van mij vaker doen, als je dat nummer als voorbeeld neemt.

Elvis Presley
sjoersje schreef:
Beste nummer van De Dijk durf ik zelfs te stellen.

stanno1995
Zelf hou ik niet zoveel van nederlandstalig muziek, maar De Dijk vindt ik dan wel weer goed. Vooral het nummer "Mijn van Straat Geredde Roos" is goed.

Vanwege het concert van De Dijk vanavond in Tivoli Utrecht draai ik nog eens dit Brussel. Ik vond mijzelf vorig jaar (voorafgaand aan hun concert toen in Tivoli) wel erg kritisch en verhoog de score naar 4,0* voor dit echt prima album. Eén van hun beste.

goede plaat maar ik heb een vreselijke hekel aan het nummer Mira...

avatar van Madjack71
Niemand in de Stad is mijn favoriet album van de Dijk en dat zal het ws. ook wel blijven..hoewel het daarin onbeert aan enige vorm van objectiviteit, gezien het feit dat ik niet alle albums van ze ken. Scherp de Zeis, vond ik zeker niet tegenvallen, maar in het licht van dit Brussel vind ik deze toch wel wat steviger in zijn schoenen staan. van der Lubbe zingt in dit geval niet binnen de lijnen, maar weet goed de bocht te pakken, zonder eruit te schieten..wat m.i. nog wel eens wil gebeuren met gebaar er woord.

Toch een halfje verlaagd, er staan zeker goede nummers op zoals het duet met Solomon Burke, Mijn van straat geredde roos en Niet de Lijnen maar de Bocht. Toch ook een paar nummers die ik beduidend minder vindt, met name Mira en Ga weg en Kom Terug, 2 nummers die ik sowieso bijna altijd skip. *3.5

avatar van Funky Bookie
Stabiele plaat van De Dijk. Niet verrassend, maar wel goede kwaliteit.

avatar van lennon
Nooit de behoefte gehad om een regulier album van de mannen te hebben / luisteren. Tot voor kort, toen wilde ik wel een beste van.
Die kwam er, en maakte me toch nieuwsgierig.

Nu kwam ik deze tegen voor een hele euro en kon m dus niet laten liggen.

Valt me echt niet tegen dit.

avatar van Twinpeaks
Prima plaatje van de mannen. ik had hem al een hele tijd niet meer geluisterd , maar daarvoor is het materiaal te sterk. Oerdegelijke composities , lekker vol geluid en prima teksten van Van Der Lubbe. Op de bonus cd is Ik Heb Je In Mijn Hoofd Gehaald misschien wel het mooiste liedje wat ze ooit opnamen. 4 sterren voor deze fijne plaat .