George Baker Selection - A Song for You (1975)

Label: EMI

11. Seagull
  12. African Dream
avatar van Simon Smith
Simon Smith (crew)
Cosy! Ze hadden eerst drie honden, maar na het overlijden hebben ze zijn vacht gebruikt als vloerkleed.

avatar van Dibbel
Ja, je ziet wel wat jaren 70 attributen terug op de hoes.
De vaas met rozen, de sansevierias, de laarzen en volgens mij ook nog Wharfedale speakers.

Palingsound.
Tot en met 1974 was de George Baker Selection iedereens guilty pleasure en mocht je ook nog gewoon zeggen dat je daar LP's van had.
Toen in 1975 Linda Jonkman erbij kwam en er een gigantische nummer-1 hit werd gescoord met Paloma Blanca (een evergreen), waren ze in een keer not done.
En werd het muziek voor huisvrouwen en bejaarden ineens.
BZN zou een jaar later dezelfde weg bewandelen.
Vandaar dat ik de meeste LP's van George Baker inmiddels wel heb (weggevertjes of kwartjeswerk). Sommige heb ik zelfs dubbel.

De met een aangenaam warme stem gezegende (ja, echt waar) Hans Bouwens schreef alle nummers zelf, behalve Send Me The Pillow wat natuurlijk een country smartlap van Hank Locklin is en die er voor mij niet zo nodig had op gehoeven.
Muzikaal gezien zit de George Baker Selection echt wel goed in elkaar, alleen neigt het af en toe wat te veel naar de smartlap, waar ze dan overigens ook nog goed mee wegkomen.
De nummers worden dikwijls opgeluisterd met mandoline en allerhande fluiten.
Morning Sky werd wederom een nummer-1 hit.
Bij Open Up Your Heart krijg ik wel een beetje een Griechischer Wein-gevoel en bij de echt mooie smartlap Take Me Home zelfs een Waltzing Matilda-gevoel.
Ook echte mooie liedjes met een sterke melodie zijn The Fisherman (ook een smartlap) en Seagull.
Het titelnummer A Song For You is Dixieland.
Mindere nummers zijn African Dream en Superstar.
Voor alle mensen die al die in winkelcentra musicerende Andesbewoners en hun muziek zo leuk vinden: George Baker kon dit dus ook, maar dan beter.
En vreemd genoeg klinkt deze muziek niet gedateerd.
Helemaal mijn muziek is het niet, maar het zit gewoon goed in elkaar.
Op vinyl (uiteraard) en puntgaaf.
Ik heb er 35 jaar later best wel 2,5* voor over.
Kijk al uit naar de volgende en naar de hele stapel BZN-elpees...

avatar van nlkink
Morning Sky is hier het bekendste nummer. Het was de opvolgende single van de hit Una Paloma Blanca en scoorde ook heel behoorlijk.