George Baker Selection - Paloma Blanca (1975)

Label: Negram

1. Dreamboat
  2. Rose Marie
  3. I've Been Away Too Long
  4. Sing a Song of Love
  5. Don't Break This Heart (Of Mine)
  6. Jane
  7. Darling
  8. Love Me Like I Love You
  9. Alone
  10. Padre
  11. Paloma Blanca
  12. Some Words
avatar van nlkink
Vaak thuis gehoord. Dit was voor mijn ouders, samen met The Cats en BZN, heel acceptabele popmuziek. Uiteraard met Una Paloma Blanca, maar ik herinner me ook Dreamboat, Sing A Song Of Love en Padre. De rest is niet echt blijven hangen.

avatar van gaucho
Mijn ouders hadden de twee singles van dit album, dat was al erg genoeg

Waarbij vooral Sing a song of love (volgens mij zijn eerste nummer 1 hit) me is bijgebleven als een draak van een nummer, met bovendien slecht gearticuleerd Engels. Verbazingwekkend eigenlijk dat die andere single zo'n wereldhit is geworden, al stoort het accent daar minder.

Ik kan Paloma blanca trouwens best aanhoren. Pretentieloos vermaak, met desondanks een sterke melodie, waarbij de inbreng van zangeres Lida Bond (waarom weet ik nog dat die zo heette?) voor een meerwaarde zorgde. En waarvan het niet moeilijk voor te stellen is dat hele volksstammen ermee weglopen.

Sing a song... stond op het vaderlandse Negram-label, weet ik nog. Maar tekenend voor het wereldwijde succes van Paloma blanca is misschien wel dat die single van mijn ouders een Italiaanse persing was op het roemruchte palm tree-label van Warner Bros., een label dat ik later leerde kennen van allerlei uitstekende popmuziek, van Rod Stewart en Fleetwood Mac tot Van Morrison. Rare gewaarwording achteraf, maar het zegt ook iets over de internationale belangstelling voor het nummer.

Ik ken deze plaat verder niet, dus geen puntenwaardering. Maar per saldo kan ik, afgezien van Little green bag en een enkele andere single uit de beginperiode, maar bitter weinig aanhoren van George Baker. Dat was toen al zo en is niet veranderd. Te sentimenteel en te simplistisch over het algemeen, en het stemgeluid van Hans Bouwens spreekt me ook niet erg aan. Het is een dunne scheidslijn, want een vergelijkbare band als The Cats kan ik, een enkele uitzondering daargelaten, wel goed hebben.

BZN is voor mij dan weer van hetzelfde laken een pak als de GBS. De begintijd - toen ze nog rockten - was leuk. Maar van hun latere periode kan ik maar enkele nummers aanhoren. Mon amour en Just an illusion schieten me te binnen als acceptabele popsongs, maar daar blijft het geloof ik wel bij.

avatar van musician
Ik kan mij daar grotendeels wel in vinden.

Bouwens had met de George Baker Selection muzikaal gezien wel een andere kant op gekund en dan meer in de richting kunnen blijven van Little Green Bag, dan had het beter geweest.

Maar Bouwens kwam er nog veel eerder achter dan BZN, dat hij liever en beter een andere groep "muziekliefhebbers" aan wilde spreken dan de aanhangers van Little Green Bag. Hij hoefde niet meer te vissen in een reeds overbeviste poel (om in de hoek van Volendam te blijven) en de overstap naar Paloma blanca gelijkende muziek leverde, bleek al snel, bepaald geen windeieren op.

Getuige dit album.

BZN vertegenwoordigde eerst de hardrock uit het vissersdorp, waar nog wat voor viel te zeggen, maar kwam er pas 8 jaar later achter dat aanhaken bij de visstek van de George Baker Selection meer grote vissen zou opleveren. En je verdient nu eenmaal meer met gerookte paling dan met een bokking, als ze dat ergens weten is het wel Volendam.

Ik heb hem als componist hoog zitten zijn er niet veel met 2 wereldhits. Die steekt er op deze plaat wel ruim bovenuit. De rest is best aardig maar meer ook niet. Op zijn tijd is het best leuk om naar te luisteren. Heb vroeger ook diverse singeltjes gekocht. Bzn trouwens zolang de gebroeders Tol er bij betrokken waren eigenlijk best goed gevonden.

avatar van LucM
Ik heb een aantal reguliere albums van George Baker Selection beluisterd en ze vallen niet mee. De hitsingles kan ik (doorgaans) goed hebben maar een gans album kan ik moeilijk aan één stuk beluisteren omdat de meligheid de bovenhand neemt doordat de Engelse uitspraak en de teksten zwak zijn en zijn muziek teveel naar schlager/smartlap neigt.
Pluspunten zijn wel dat Hans Bouwens goed kan zingen, gevoel voor melodie en een eigen sound heeft, wat bij veel huidige hitparade-artiesten al teveel gevraagd is. Uiteindelijk hoor ik liever pretentieloze (hitparade)pop dan rock met misplaatste pretentie (Kane bv.).
Van deze band of Hans Bouwens volstaat voor mij een (goede) hitcompilatie (en die beluister ik niet te vaak).