The Gaslight Anthem - The '59 Sound (2008)

Label: SideOneDummy

1. Great Expectations (3:05)
  2. The '59 Sound (3:09)
  3. Old White Lincoln (3:23)
  4. High Lonesome (3:05)
  5. Film Noir (3:29)
  6. Miles Davis & the Cool (4:11)
  7. The Patient Ferris Wheel (3:34)
  8. Casanova Baby (2:57)
  9. Even Cowgirls Get the Blues (3:30)
  10. Meet Me by the River's Edge (3:19)
  11. Here's Looking at You, Kid (3:36)
  12. The Backseat (4:16)
  13. Once Upon a Time * (3:58)
Bij gebrek aan kennis van de muziek van Bruce Springsteen zou ik The Gaslight Anthem eerder een punkversie van Okkervil River of Two Gallants noemen. Daar doen ze mij tenminste wat aan denken.

avatar van Ryan
Ik begrijp wel wat je bedoelt ja, Two Gallants ken ik niet goed, maar Okkervil River en The Gaslight Anthem hebben beiden zo'n typisch Amerikaanse melancholiek, een bepaald soort mengeling van drama en hoop.

avatar van Amongvedder
Een erg fijne plaat.
Lijkt me leuk om ze live te zien in Groningen.

avatar van ronnievb
Een erg fijne combinatie van Americana en dik aangezette teksten doordrenkt met clichés, The Gaslight Anthem maakt punkrock die eigenlijk niet meer van deze tijd is.

avatar van greendog
Goeie band! Dit had eigenlijk het nieuwe album van The Killers moeten zijn.. Heerlijk!

avatar van mr-mucho
eindelijk weer iets leuks ontdekt. Zit kwa sound tussen the killers en bruce in. Goede muziek hoeft niet altijd vernieuwend te zijn!!

haveman
coldwarkids schreef:

Dit lijkt nog eens helemaal niet op Bruce Springsteen...verre van dat.

Dit is niet lullig bedoeld, maar als je dit in de verste verte niet iets van Bruce vindt hebben, moet je echt naar de dokter gaan hoor.

haveman
Ik kan hier gewoon niet naar luisteren zonder aan Bruce te denken. Ik heb het echt meerdere malen geprobeerd, maar naast zn stem vind ik ook woordkeuze en taalgebruik precies hetzelfde en het stoort me gewoon. Ik kan er niks aan doen.

Ik zal niet zo flauw zien hier dan een hele lage stem uit te brengen, want het klinkt niet eens heel slecht.

avatar van Lepel
Nieuwsgierig gemaakt door onder andere berichten op deze site het album maar eens neergeladen. Het hoge gemiddelde (4,04 op het moment van schrijven) is mij na drie keer volledig luisteren een raadsel. Om met Villa Achterwerk presentator Maxim Hartman te spreken: wat is HIER nou leuk aan?
De refreintjes klinken mij nogal banaal in de oren. De coupletten overigens evengoed. Ik geef een S. En een A, nog een A en een I.
Kom op, allemaal nu: S.A.A.I.!

avatar van Mctijn
Tig keer beter dan hun eerste album. Het is rechttoerechtaanpopulairerock met een klein rauw kantje. Hier en daar iets te overgeprogrammeerd voor mijn smaak. Het album heeft geen echt hoogtepunt, maar is over het geheel constant.
Ik ben geen liefhebber van commerciele radiorock á la The Killers, maar deze band boeit me wel. Waarom? Ben ik nog niet over uit
3,75*........ dus 4*.

avatar van Drie Banaan Kan
eerste paar nummers zijn werkelijk een genot om naar te luisteren, alleen na een nummer of 5 krijg ik het gevoel dat ik het al een keer eerder gehoord heb...

toch 4 voor de geweldige opening.

avatar van midnight boom
Erg goede cd,
Ben blij dat ik er aan begonnen ben!

avatar van Petterson
Laatste tijd uitgegroeid tot een van mijn favoriete meezing/schreeuw albums.

avatar van Japser84
Dit rockt wel enorm de pan uit. In tijden niet meer zo'n cd gehoord die meteen beklijft en dan ook blijft hangen.

Mooie mix van rock, punk (waar ik anders nooit naar luister) en americana!

Is dit niet de cd die Bruce Springsteen (echt met alle respect) had willen uitbrengen......?

Benieuwd geraakt door enkele enthousiaste reacties en ook door de hoge score hier ben ik eens wat van The Gaslight Anthem gaan luisteren. The '59 Sound begint vrij aardig met de eerste paar nummers, maar daarna slaat toch al snel de verveling toe. Het lijkt allemaal wel heel erg veel op elkaar en echte uitschieters heb ik nog niet kunnen ontdekken. Omdat het an sich ook weer niet slecht is toch nog 3 sterren.

avatar van Petterson
The Backseat

avatar van joyce19791
Ook ik vind dit bijzonder lekker klinken!
The Killers hoor ik hier, in tegenstelling tot anderen, niet in terug.
Nou misschien een mix tussen The Killers en Greenday dan, vooruit.

avatar van Amongvedder
Live klinkt het nog vele malen beter!!

Op de plaat had het van mij ook wel wat 'rauwer' gemogen, maar ondanks dat, blijft dit een lekker plaatje!

Ik hoor zo af en toe wat flarden Springsteen (kom je niet onderuit zie lyrics) en wat Unforgettable Fire sferen voorbij komen.
Wat het precies is?

Ik moest ook denken aan de film 'Stand By Me' tijdens het luisteren.
Afgelopen zaterdag speelden ze tot mijn grote verrassing het gelijknamige nr!? WTF?!

nicolaib
ik vind het een geweldig album. heb hem echt al 2 dagen lang opstaan.

en ook ik moest meteen aan bruce springsteen`s born to run, en tegelijkertijd aan u2`s the joshua tree, denken

het is echt een hele tijd geleden dat een album me zo heeft weten te grijpen, ik ben er helemaal door weggeblazen. wat een power en wat een passie hoor je in deze muziek. je hoort en je voelt gewoon dat deze kerels echt elk woord en elke noot menen en ik kan me niet voorstellen dat dit niet rechtstreeks uit hun ziel komt.

ik zag ze laatst op tv bij david letterman en je kon aan david zien dat ook hij enorm was geraakt door de manier waarop deze gasten hun muziek brengen...geen gene geen gedoe, maar pure oprechtheid en pure emotie.

deze band ga ik zeker volgen en ik hoop dat ze binnenkort een paar gigs in de buurt hebben.

avatar van Ryan
Je hebt ze net gemist, ze waren afgelopen zondag in de Melkweg en de dag daarvoor in Groningen. Maar ik zag wel een aantal camera's, dus misschien komt het op fabchannel.

avatar van lowieke
Het was geniaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaal... Fantastische band, binnenkort deze maar ook op vinyl bestellen. Deze jongens brengen de mooiste LP's uit. Altijd speciale kleuren of doorzichtig etc.

avatar van pjh1967
Ryan schreef:

09 Juni zijn ze in De Effenaar/Eindhoven en 10 Juni in Doornroosje/Nijmegen

avatar van Migo
Nog een stukje beter dan hun vorige album. Meer melodie, meer melancholie en wederom lekkere riffs. Heerlijk!

Ik kan ook The Hold Steady van harte aanbevelen.

avatar van azra
Ze staan 1 juni op Pinkpop. Ik ga eens kijken deze band precies is.

avatar van midnight boom
azra schreef:
Ze staan 1 juni op Pinkpop. Ik ga eens kijken deze band precies is.

ik sta helemaal vooraan

avatar van RensZ
Ik vind het een geweldige band met geweldige nummers, allebei de albums vind ik geweldig, de EP is ook goed.

Ken ze nog maar sinds begin vorige week maar het pakte me vanaf begin af aan al meteen, heerlijke muziek!

Hoop dat ze nog een plekje op Werchter krijgen!

4.5!

avatar van Cherubini
Deze plaat doe thet vooral goed in mijn auto. Want met dit soort pompende rock gaat het gaspedaal ongemerkt wat dieper. Thuis zou ik het niet zo gauw op zetten. Te weinig variatie. Steeds weer die bonkende basedrum, die roffelende en knetterende snare, die pizzacato tokkelende gitaar. En toch komen ze er een plaat lang goed mee weg. Deed mij vooral veel denken Rick de Leeuw's Trockener Kecks. Live geweldig, maar thuis . Nee. Dan liever de Kings of Leon of de Strange Boys.

avatar van aerogp1
Iedereen is zo lovend, men gaat ze zelfs live bekijken. Ik word nieuwsgierig: ik heb het album net binnen, het klinkt wel alsof het goed gaat bevallen.

avatar van Marty McFly
Iedereen heeft het over Bruce, dan wel The Killers, maar weet je waar ik hierbij aan moet denken? De Replacements, en dan met name het stemgeluid van Paul Westerberg.

En dat is positief...