A Brand - Judas (2008)

Belgiƫ
Label: 62TV

1. Time (3:42)
  2. Drop the Messiah (3:27)
  3. The Bubbles (4:00)
  4. Can't Help It (3:34)
  5. Mad Love Sweet Love (3:30)

met Michael Houston

6. Where's Your Heart (3:54)
  7. Love You Better (2:33)
  8. Judas (3:04)
  9. Resolver (4:18)
  10. Lesser God (3:19)
  11. Paper Covers Rock (4:11)
  12. Name Up in Lights (3:29)
Na het uitstekende '45 prm' liet a brand met 'hammerhead', wat mij betreft althans, de bal wat vallen, enkel panklare singles op een plaat pleuren geeft dus niet meteen een geweldige geheel, ondanks de vele sterke nummers. Op 'judas' echter is 'Time' zowat het enige nummer dat qua hitgevoeligheid 'beauty booty killerqueen' of 'hammerhead' benadert, 'where's your heart' bijvoorbeeld, een pareltje dat 'electrical mutiny' met verve overstijgt gooi je niet zomaar de ether in, een een ubergeile danstrack als 'mad love, sweet love' zou de hardrockers wat afschrikken, maar hoort echt wel thuis op 'judas'. A Brand schudt uit z'n gitaren een soort dance, niet het soort dance dat je 's avonds uit de plaatselijke discotheek hoort boenken, neen, wel het soort dance dat u thuis koestert, of ergens anders. U doet ermee wat u wilt, maar kopen is een goed begin. Nuja, dat is mijn mening

avatar van Reindert
Een beschrijving van dit album kan in enkel woorden: Briljant, Fantastisch, en ga zo maar door met de superlatieven.
Meer moet ik daar niet aan toevoegen.

Favorieten:
"Mad Love, Sweet Love" is naar mijn mening het beste wat ik al van A Brand gehoord heb. Catchy, met de allomgekende a-brand-gitaar-sound, ingezongen door een Afro-Amerikaanse gastzanger.
Het daaropvolgende "Where's Your Heart" is eveneens een pareltje. Een akoestisch nummertje, dat evengoed van The Last Shadow Puppets had kunnen komen.

Voorlopig dik verdiende 4.5*

avatar van KidChino8
^^ Ja, dat las ik ook in Humo : Where's your heart, prachtig nummer, had inderdaad ook van de geweldige 'puppets 'kunnen komen.

Geweldig album, catchy songs, varieel, goede afwisseling, hard, traag, soms lekkere riffs,..

Paper Covers Rock , hilarisch, maar daarom nog niet zo slecht.

En als prachtige afsuiter het lied voor een vriend van dag die een tijd geleden zelfmoord heeft gepleegd, ongelooflijk mooi ook.

een dikke 4,5*

avatar van Joy4ever
Met welke bands kan ik dit vergelijken?

avatar van KidChino8
^^ hangt er van af, welk nummer, op deze plaat.

Mad Love Sweet Love doet denken aan Kiss.
The Bubbles: New Order
Where's your heart : last shadow puppets.
Resolver: dEUS, Zornik, Black Rebel Motorcycle clyb

Zornik ?
Dat gebruiken wij hier als synoniem voor 'gay'

Je kan best eens dit filmpje van hun single Hammerhead bekijken: http://www.youtube.com/watch?v=7-jAzOUYAms
Een erg leuk clipje trouwens
En dan hoor je dat gitaarspel; dat is kenmerkend aan A Brand vind ik: 3 gitaren die dikwijls nogal scherpe nootjes spelen.

Hammerhead stond overigens, als single, vorig jaar op 1 in de Eindafrekening van Studio Brussel.

avatar van Rise2
Leuk bandje!

Heb ze live gezien op Pukkelpop en dat viel niet tegen. Ik ga zeker het album scoren.

avatar van Ploppesteksel
Kijk eens aan, dit had ik niet verwacht van A Brand.
Verschillende dingen op 1 album, waar het op Hammerhead / 45rpm altijd van dat leuk gepingel was, is het hier op sommige tracks wel enigszins anders. Leuke verrassing !
Momenteel 4*, en ik denk dat het zo zal blijven want 4,5* is dan weer een beetje té veel van het goede.
Dit had ik niet verwacht na 'Time', naar mijn mening nog steeds een pingelliedje maar dan véél minder als Hammerhead.

avatar van KidChino8
Mja, ploppesteksel, dat is hoe Humo de songs beschreef. Niet dat ik zo'n grote fan ben van zornik.

Ik vind het een geweldig album maar laatst beluisterd ik nog eens 'Hammerhead'(de plaat) en 'elkaar overklassen' is volgens mij niet aan de orde..

avatar van tvtje1
eindelijk heb ik hem :d

eerste luisterbeurt is zeer positief

Na een zeer geconcentreerde luisterbeurt , krijgt a brand een groot applaus van mij voor deze toch wel zéér geslaagde plaat. Proficiat
Time , The bubbles , can't help it & zoveel meer goed nummers. Klasse !

avatar van Norre
Eerste volledig album van a brand dat ik beluister, en het bevalt me wel, 3.5*, en hij moet nog groeien.
Favorieten: Time, Love You Better en Paper Covers Rock

avatar van otherfool
Where's Your Heart is echt prachtig...

Father McKenzie
Hammerhead viel me al behoorlijk tegen, dit zou de "nieuwe dEUS" moeten voorstellen, werd her en der verteld.... Laat me niet lachen, daarvoor wegen die gastjes iets te licht.... nou, misschien maken ze nu een betere beurt met dit album, dat vorige vond ik erg puberaal en onvolwassen klinken....

De nieuwe dEUS ?
Neen. A Brand maakt, mijn inziens, veel andere muziek. Valt niet echt te vergelijken, vind ik.

avatar van otherfool
Ik heb trouwens een uitnodiging voor een persdag waarin staat dat de plaat pas januari 2009 uitkomt.... hoe kan dit?

avatar van otherfool
Ik blijf het een leuk, afwisselend plaatje vinden met Where's Your Heart als 1 v/d 10 beste liedjes van 2008 als uithangbord. Prima plaat, 3,5*.

DOGON
43 minuten voor 12 nummers ; wat een prestatie, zeg!
In het vakjargon heten we dit dan ook rifjes-muziek ; het constant herhalen van een catchy refreintje, dus.

avatar van LennartDG
DOGON schreef:

0,5 punt voor de moeite.

je zegt nauwelijks iets dat met de muziek te maken heeft. Je argument van "43 minuten voor 12 nummers" slaat al helemaal nergens op. Als de nummers op zich goed zijn, maakt dat toch niet uit? Er zijn zoveel nummers die elk nog geen 4 minuten lang zijn, die wél briljant, geniaal, wat dan ook.. is. Of Sonic Youth nu beter is of niet heeft daar niets mee te maken

En ik zeg dit niet als fanboy ofzo, want ik ken nauwelijks iets van A Brand buiten de singles, en die vind ik niet eens zo goed,

avatar van Erwin.c
DOGON schreef:

0,5 punt voor de moeite.

Ik persoonlijk vindt dat een cd/lp niet langer dan 45 minuten hoeft te duren.
Rifjes muziek? Leg uit!
Ken de cd ook niet van haver tot gort maar dit is 1 keer luisteren voor jou geweest en een emmer stront er over heen gooien.

Guardian of Isis
Wat een achterlijke redenering; The Beatles zijn dan ook een boysband, zeker? Abbey Road: 17 nummers voor 47 minuten. Bijgevolg moet het wel slecht zijn zeker? Of Nevermind, met 12 nummers voor 42 minuten. Ik wil maar zeggen: je redenering slaat op niets.

Ik kwam hier toevallig op uit; deze ken ik nog niet, enkel Time wat me wel nog redelijk bevalt.

DOGON
Even ernstig : Hammerhead is naar mijn mening vrij puberaal, Time vind ik al een heel stuk sterker & volwassener klinken, al ben ik bij dat nummer niet overtuigd van de gekozen instrumentatie.
Mijns inziens zou het refreintje beter gewerkt hebben met keyboard, dan met elektrische gitaar.
Op een bepaald moment gaan ze toch moeten vernieuwen, want dit concept zie ik alvast geen 5 albums meegaan.
Waar ik wel moeite mee heb, zijn de titels van de nummers ; kom zeg, 'Where's your heart' of 'Love you better' hadden net zo goed van Roxette kunnen zijn, bij wijze van spreken.
Die kostuumpjes hebben toch echt wel iets van een boysband, vind ik ; en het wordt al zoveel gedaan door andere groepen.

Deze jongens hebben veel meer in hun mars, al lijken ze dat zelf nog niet te beseffen : ik weet immers tot wat ze in staat zijn!
En ik ben niet onder de indruk : maar dat komt misschien nog wel.

En wat hebben de Beatles hier nou mee te zien?
Is het een wet dat je die ook goed moet vinden, misschien?
Zwaar overschatte groep, vind ik dat.
Ik hou meer van Lennon solo, sorry.

Korte nummers boeten altijd in aan compositie, dat zouden jullie toch moeten weten, heren experts!

Als blijk van goede wil, verhoog ik mijn waardering voor Judas naar 2,5!

Alstublieft!

avatar van VanDeGriend
Wat onaardigheden uit diverse posts verwijderd.

strudelhund
Destijds gekocht om het nummer mad love, sweet love. Hoewel (of doordat..) het album volstaat met alleen maar catchy deuntjes is de houdbaarheid beperkt.

avatar van vantagepoint
Nog steeds een geweldige plaat die bol staat van de kitscherige 70's rock. Met uitschieters als Judas, Mad Love Sweet Love, ...