Arthur "Big Boy" Crudup - That's All Right Mama (1992)

Blues
Label: Bluebird

1. If I Get Lucky (3:03)
  2. Gonna Follow My Baby (2:48)
  3. Mean Old Frisco Blues (2:35)
  4. Cool Disposition (3:06)
  5. Rock Me Mama (2:57)
  6. Keep Your Arms Around Me (2:31)
  7. That's Your Red Wagon (3:11)
  8. She's Gone (3:59)
  9. So Glad You're Mine (2:45)
  10. Chicago Blues (3:10)
  11. Crudup's After Hours (2:54)
  12. That's All Right (2:53)
  13. Shout, Sister, Shout (2:40)
  14. She Ain't Nothin' But Trouble (2:41)
  15. My Baby Left Me (2:28)
  16. Too Much Competition (2:52)
  17. Second Man Blues (2:51)
  18. I'm Gonna Dig Myself a Hole (2:57)
  19. Mr. So and So (2:39)
  20. My Wife and Woman (2:23)
  21. I Love You (2:44)
  22. She's Got No Hair (2:00)
avatar van L_T_B
In 1954 verscheen Elvis Presley's eerste Sun-single "That's All Right Mama", het begin van een imposante carrière. Maar zoals bij vele opnames van Elvis vind het nummer zijn oorsprong in de jumpblues scene van de jaren '40 en vroege jaren '50. Het nummer werd namelijk bijna een decennia eerder al opgenomen door diens auteur Arthur Crudup. Naast "That's All Right" zou Elvis later ook nog de Crudup-songs "My Baby Left Me" en "So Glad You're Mine" opnemen.

Arthur "Big Boy" Crudup werd in 1905 in Forest, Mississippi geboren en was in zijn jonge jaren - zoals vele gekleurde Amerikanen - werkzaam als landarbeider. Pas op latere leeftijd begon hij te musiceren, in eerste instantie als gospelzanger en later als blueszanger en -gitarist. Crudup speelde eind jaren '30 als dakloze straatmuzikant in Chicago en verdiende daar bitter weinig mee. Producer Lester Melrose haalde hem van de straat, koppelde hem aan Tampa Red en liet hem teken bij het RCA Victor's Bluebird label. Ook toen Melrose achteraf Crudup's contract doorverkocht aan Hill & Range (de muziekuitgeverij die de Elvis-belangen behartigde), veranderde dat niets aan de hulpeloze positie waarin Crudup bleef verkeren. Hij brak met Melrose toen bleek dat hem helemaal geen royalties werden uitbetaald.

Het album bevat 22 nummers die allen zijn opgenomen in de periode 1941 - 1954 voor het Bluebird label en geeft een perfecte dwarsdoorsnede van zijn carrière. Verwacht hier echter geen swingende Elvis-taferelen. Dit is geen rock & roll of zelfs rhythm & blues, dit is pure Delta blues met enkel Crudup en zijn gitaar. Deze (letterlijke) bluesgrootheid mag dan enigszins in de vergetelheid zijn geraakt. Hij verdient zeker zijn plaats naast bluesgiganten als Muddy Waters en Skip James.