Antony and the Johnsons - Another World (2008)

Pop / Folk
Label: Secretly Canadian

1. Another World (4:02)
  2. Crackagen (2:32)
  3. Shake That Devil (5:19)
  4. Sing for Me (2:30)
  5. Hope Mountain (5:11)
avatar van Justinx
Kijk, dit willen we zien: Dé sneak-peak voor het nieuwe album The Crying Light van Antony and the Johnsons. Deze Ep kwam mij geheel als verrassing en gezien de Ep nog niet eerder was toegevoegd, vast ook wel voor anderen. De album art van de Ep is in ieder geval prachtig geworden; het laat weer lekker tot de verbeelding toe. Het is niet geheel onaardig om een stukje over deze Ep van de Secretly Canadian site te plaatsen:

On "Another World", Antony lists the things he treasures about the natural world, and then expresses how much he will miss them. "Another World" is hypnotic and affecting, as well as timely.

The EP Another World also includes "Shake That Devil". Part exorcism and part Shangri La, Antony calls out shape-shifting perpetrators, and banishes them one by one.

Two other songs, "Crackagen" and "Sing For Me" are pastoral and surreal. Finally the epic "Hope Mountain" closes the EP; an episodic narrative set after a flood; people gather on a mountain to witness the emergence of a holy girl.

Klinkt dat weer niet lekker 'Antony' ? Dit zal ongetwijfeld een van de weinige Ep's worden die in mijn kast zal komen te staan.
Overigens is het nog niet duidelijk welke nummers (of welke niet) van de EP ook op de nieuwe plaat zullen komen. Dat wachten we dan nog wel af.

Naast deze EP doet er zich binnenkort nog een verrassing voor in de folkscene, maar daarover hou ik nog even mijn mond

avatar van Bart
O, wat ben ik benieuwd naar deze EP. En wat een mooie cover. Deze sluit naadloos aan bij de cover van 'I Am A Bird Now' en bij de EP's die eerder verschenen met nummers van 'I Am A Bird Now'. Zou dat betekenen, dat het nieuwe album een vervolg is op 'I Am A Bird Now'? Ik hoop het! Antony And The Johnsons hoeven van mij geen nieuwe muzikale weg in te slaan!

Zo, dit is even volledig langs me heen gegaan. Ik weet dat The Crying Light vertraagd is en blijkbaar heb ik me daar een beetje op gefocust. Ik zal eens kijken wat de releasedatum hier van is want die staat nu nog niet vermeld zie ik.

edit: 7 oktober (en dat had ik wel kunnen weten want deze EP was ook voor het najaar aangekondigd..... de tijd gaat snel ).

oehhhhhhhhh. mooie hoes weer

avatar van Safri
Ben ook wel weer benieuwd.

DevendraBan
Ja, wachten is zo moeilijk in tijden van een digitale revolutie.

avatar van Marmelstein
De spanning is aan het opbouwen. Eerst een nieuw nummer voor de Prada campagne (zie prada.com) en dan deze EP, hopelijk allemaal nieuwe nummers op The Crying Light.

avatar van Bart
Gelekt; het luisteren kan dus beginnen!

avatar van Bart
Ha-ha! Een jazzy Antony op 'Shake That Devil'!

oehhhhhhhhh. mooie hoes weer

Zeker, kijk hier best wel naar uit ook.

Een nieuwe Antony is natuurlijk wel iets om naar uit te kijken maar tevens loert er toch wel een gevaar.
Het nieuwe album The Crying Light is het eerste album van Antony 'de grote ster'. Het debuut was namelijk aan vele oren voorbij gegaan en de meeste mensen maakten pas kennis met het tweede album I Am a Bird Now. Met dat album en ook het debuut dat met terugwerkende kracht ontdekt werd sloten velen zijn muziek in hun hart. Maar kan hij de de hoge verwachtingen waarmaken? Deze EP is in elk geval al een goede test.

Another World is gewoon de Antony zoals iedereen hem kent: rustige pianoklanken met de kenmerkende zang daaromheen gedrapeerd. Een schitterende binnenkomer maar eerlijk is eerlijk: ook weinig verrassend natuurlijk.
Crackagen maakt waar wat Antony al aankondigde: het zou allemaal heel sober gaan worden en dat is dit nummer ook. Het is klein gehouden en de piano speelt een grotere rol dan ooit in dit ietwat jazzy nummer. Het is een goed nummer maar tegelijkertijd raakt het nu ook weer niet die fijne snaartjes bij mij die telkens weer voor 5 sterren zorgen.
Shake That Devil opent met de nadruk op de vocalen: wederom heel sober met op de achtergrond ongrijpbare klanken. Best zware kost en duidelijk een wat andere richting dan wat we gewend zijn van hem (alhoewel hij het experiment op andermans albums ook niet bepaald schuwt). En dan opeens de drums die een beat onder het nummer legt waar zelfs een saxofoon bij komt (heel in de verte hoor ik een Morphine-echo). En ondertussen krijgt hij het wel voor elkaar om je langzaam in het nummer te trekken maar wel op een compleet andere wijze dan het oudere werk. Mooi? Eerder intrigerend.
Sing for Me is wat vertrouwder maar klinkt toch ook wel wat zwaarder dan de meeste nummers op de eerste twee albums. Er ontbreekt wat luchtigheid lijkt het wel.
Hope Mountain is de afsluiter van dit bijna 20 minuten durende eerste, echt nieuwe levensteken van Antony. Ook hier opent hij op piano. Maar na ruim een minuut krijgt het heel even toevoeging van een trompet (alsof we door een heraut worden aangekondigd bij de koning). Hierna vervalt het weer in eenzame piano maar krijgt de zang toevoeging in meerdere zanglagen van Antony zelf. Vervolgens fluistert hij even door om wederom dat middeleeuwse gevoel terug te laten klinken m.b.v. de trompet. Een apart nummer dus.

Al met al hou ik wat gemengde gevoelens over aan deze EP. Het is een schitterend werkje geworden maar zoals al eerder gezegd raakt hij deze keer niet mijn gevoelige snaar. Het is me allemaal net even te donker en het valt toch wel wat zwaar op de maag. Maar dat Antony niet een gemakkelijk vervolg maakt op zijn vorige album mag duidelijk zijn terwijl hij zijn stijl heel goed weet vast te houden. En wie weet blijkt deze EP nog wel te groeien: het is en blijft immers Antony

avatar van Bart
'Shake That Devil' verrijkt deze EP, vind ik. Dit ''nieuwe'' (''nieuw'' in de zin van: dit hebben we nog niet eerder bij Antony gehoord!) geluid spreekt me erg aan. Ik hoop, dat we meer van zulke nummers op het nieuwe album aantreffen.

De andere nummers liggen meer in het verlengde van het eerdere werk. Het zijn sterke nummers, vooral 'Hope Mountain' vind ik mooi. Wat een heerlijk nummer; die trompet is echt mooi subtiel toegevoegd! Al met al een prima EP! Laat het nieuwe album maar komen!

Ik merk ook dat deze nieuwe nummers sluipenderwijs hun werk doen: het is de eerste keren net even wat meer doorzetten voor mij maar langzaam ontvouwt de pracht zich weer en vallen ze steeds makkelijker.

Ik weet het niet, het gaat niet zo erg meer door merg en been.

Het is nu juist de stem van Antony die me erg raakt, die erg door merg en been gaat. Dat had ik toch minder op de vorige albums en EP's. Zijn stem in het intro van 'Shake That Devil' en zijn stem op 'Hope Mountain' raakt me. 'Hope Mountain' is sowieso een nummer, dat je moet raken, toch?

handsome_devil
Het doet me helaas vrij weinig. Het klinkt allemaal nog mooi en zo, ik had ook niet anders verwacht, maar ooit was het mooi en pijnlijk tegelijk en nu is het alleen nog maar mooi

Ik weet het niet, het gaat niet zo erg meer door merg en been.

Ik denk dat ik helemaal begrijp wat jij hier mee wil zeggen. Ik denk dat dat bij mij ook zo is. Jouw laatste opmerking hierover kan ik wel beamen: 'het is alleen nog maar mooi'. Het pijnlijke is weg. Ik ben er niet achter of dat komt omdat we allen inmiddels vertrouwd zijn met het werk van Antony waardoor het minder weet te verrassen of dat dit net even te gekunsteld is. Wat ik bij Sigur Ros heb met ( ) t.o.v. hun andere albums ervaar ik hier ook een beetje. Slecht? Welnee, deze EP is schitterend. Maar de combinatie van al die factoren waaronder pijnlijk, pure emotie, mooi etc. etc. is hier wat in kracht afgenomen. Blijft over: gewoon erg mooie muziek (maar dat levert niet de volle 5* op).
Ik ben dus benieuwd hoe dit straks op het te verschijnen album gaat uitpakken.

DevendraBan
Dat eerste nummer is zo verschrikkelijk mooi. Zo indringend en ontroerend. Antony flikt 't 'm weer.
Voorts volg ik aERo helemaal.

avatar van Tha)Sven
Ik spring hier ongeveer een gat in de lucht!
Helemaal aan mij voorbijgaan en ik ga ook maar meteen op zoek en dit eens uitproberen.

avatar van thebestfreaks
Erg mooie Ep. En wat is dat 'Shake That Devil' toch heerlijk zeg. Wanneer de drums opkomen wordt de indruk gewekt dat er een hele band los gaat komen, maar vooral het uitblijven van dat volle geluid lijkt het nummer erg dichtbij te halen.

Davez
Zozo ik wacht wel op het nieuwe album. Gezien aERo niet echt superpositief is wil ik een teleurstelling nog veen tegenhouden. Niets is trouwens zeker of dit op de nieuwe plaat zal terechtkomen, of wel?

Ik zou graag The Lake eens op een plaat terugvinden. Dat nummer hoort niet op een EP.

Davez schreef:

Ik denk niet dat dat zal gaan gebeuren. Dat nummer is oud en de liefhebbers kennen dat nummer door en door.
Ik had al eerder melding gemaakt van het feit dat Antony zelf al aangaf dat de nieuwe nummers meer geconcentreerd op solo-piano zou zijn en dat proef ik ook wel terug in de nummers op deze EP.
Overigens vind ik dit wel degelijk schitterend hoor, maar de euforie die ik voel bij ouder werk ontbreekt wel wat ja en dat kan verschillende oorzaken hebben zoals ik al schreef, maar wie weet denk ik daar bij The Crying Light heel anders over. Het blijft in elk geval spannend en het is een release waar ik enorm naar uitkijk, ook na deze EP.

aERodynamIC schreef:
dat de nieuwe nummers meer geconcentreerd op solo-piano zou zijn

Geldt dat ook voor het nieuwe album? Dat zou ik erg jammer vinden, want vooral de subtiele drums spreekt me altijd erg aan in het werk van Antony. Ik kan bijna niet geloven, dat de drum helemaal verdwijnt. De drummer is the Johnson van het eerste uur. Maar goed, de nummers op deze EP worden inderdaad ook - op 'Shake That Devil' na - niet begeleid door drums.

he said that "a lot" of the 25 songs he tracked for the record "are just piano songs." He also explained the album is "a little more experimental structurally. But some of the songs are really normal... I'm hoping to weave things together so it will be a little more of a collage of songs."

En met deze EP lijkt dit wel te kloppen.

avatar van Woody
Ik ben best tevreden met deze EP. Het klinkt allemaal een stuk minimalistischer en de songstructuren zijn toch wel anders te noemen. Maar het zorgt er voor dat het allemaal interessant blijft. Het gebruik van saxofoon en trompet vindt ik vooral erg geslaagd. Deze EP mist nog wat structuur en ik vindt "Sing for me" iets minder maar ik kijk hoopvol uit naar de nieuwe volledige plaat.

Vanavond viel het kwartje: de magie sloeg toe. Opeens kropen de nummers onderhuids en de klanken vermengden zich met alle vezels in mijn lijf. Een rare intense ervaring die je heel af en toe wel eens heb met muziek en wat me bij de muziek van Antony vaker overkomt op de juiste tijd. Blijkbaar was het nu pas tijd voor Another World. Toch een halfje er bij.

avatar van Carolaah
Ahhhhhhh hier word ik blij van, ben nooit echt goed op de hoogte van nieuwe releases.. Ben zeer benieuwd naar deze plaat..

Eens even uitproberen vandaag

avatar van djarend
Alleen voor het eerste nummer al 4 sterren waard, verder moet ik hem nog eens goed beluisteren, straks thuis even op mijn i-phone zetten, kan ik hem nog vaker en intensiever horen, maar dit stemt hoopvol voor de nieuwe cd.

avatar van Montorsi
Heb nooit iets gehad met Antony's muziek. Vind het vooral gewauwel eerlijk gezegd (dit is ongetwijfeld vloeken in de kerk), en de enkele nummers die ik af en toe heb gehoord pakte me totaal niet.

Nu weet ik dat dit natuurlijk geen enkele garantie biedt over een artiest, en ook een EP geeft dat eigenlijk nooit goed weer, maar heb Another World toch maar een paar keer geprobeerd. Vind er echter nog steeds weinig aan. 2.5 *

Montorsi schreef:

Wat deed je dan besluiten om deze EP dan toch te gaan beluisteren? Voor mij zouden dit soort kwalificaties genoeg zijn om zoiets dan compleet links te laten liggen. Ben wel benieuwd naar je beweegreden. Het zal best nieuwsgierigheid zijn maar als je vooraf al zo stellig bent verwondert het me wel eerlijk gezegd. Juist met een artiest als deze die heel erg sterk in de categorie love it or hate it valt.