Grails - Doomsdayer's Holiday (2008)

Label: Temporary Residence

1. Doomsdayer's Holiday (3:24)
  2. Reincarnation Blues (4:25)
  3. The Natural Man (4:41)
  4. Immediate Mate (5:42)
  5. Predestination Blues (6:19)
  6. X-Contaminations (4:56)
  7. Acid Rain (7:59)
avatar van Bruno Banani
Ik zet weer hoog in...
Ze blijven een constant vernieuwend hoog nivo erop na houden, zonder langdradig te worden, wat in dit genre, als het al een genre is, want post-rock is het toch niet meer?
post-wereld-rock?
naja, boeiend van begin tot eind weer, en dat nu al 3 en een halve plaat lang...

avatar van we tigers
hij is een stuk donkerder dan wat ik gewend ben... maar het smaakt weer erg goed.

avatar van trebremmit
Heb hem nu een keer geluisterd en zo donker is hij helemaal niet, het laatste nummer lijkt zelfs erg op Pink Floyd, moet hem nog een paar keer luisteren voor ik een cijfer geef maar ik vind hem een beejte tegenvallen.

avatar van Tha)Sven
Ik vind hem wel redelijk donker, zeker in vergelijking met Burden of Hope.
Predestination Blues is een geweldig nummer, de rest moet wat beter inwerken.

avatar van andnino
Wat te verwachten? Niet enkel positieve reacties en toch een gemiddelde van 4*?

avatar van Tha)Sven
Als je nog niet bekend was met Grails, het is inderdaad post-rock met een flinke scheut wereldmuziek er door heen. Een band met zwakke momenten, maar ook met erg sterke momenten vind ik.

Opener Doomsdayer's Holiday zet meteen de toon. Als dit het titelnummer is, weet je dat je in bent voor een plaat met een drukkende, zware, en bombastische sfeer. Het nummer ontspoort op het einde en dat geeft een erg goed effect, het laat je even duizelig achter na het eerste gitaargeweld.
Reincarnation Blues opent op de wereldse manier die we gewend zijn. Plotseling knallen de gitaren erdoorheen en geven een heerlijk groovy rock 'n roll effect. De hard-zacht formule wordt goed gebruikt in dit nummer. Alsof het een trend wordt, ontspoort dit nummer ook. Het wordt gevolgd door een zachte toon. Het vormt een inleiding en overgang naar het volgende nummer.
The Natural Man geeft een lekker fijn en warm gevoel. Lekker ontspannend nummer na al dat eerdere geweld.
Aardig nummer, maar ik ben niet zo weg van de melodielijn.
De toon lijkt nu langzamerhand te veranderen. Immediate Mate opent met een groovy basslijn. Dan valt alles weg krijgt de noise de overmacht. Als de basslijn terugkomt, weet je dat er een climax zit aan te komen en die krijgen we dus ook mooi voorgeschoteld...
Nee, geen overduidelijke climax, maar eentje die mooi verborgen zit. Mooi gedaan en fijn dat er niet te simpel wordt omgegaan met die bekende post-rock formule. Toch merk je nu ook dat die positieve toon weg is, waarschijnlijk dankzij de noise.
Predestination Blues is zoals ik zei, een fantastisch nummer. Zo hoor ik ze graag, knallende climaxen, goede opbouw en mooi instrumentengebruik. Absoluut dé reden om dit album te beluisteren.
Opnieuw een nummer waar noise wordt gebruikt als subtiele overgang. X-Contaminators brengt ons daardoor helemaal terug in die zware sfeer. Lekker mysterieus nummer ook. Het pakt me wel, het pakt me niet, ik weet het niet zeker.
Als ik bij Acid Rain aankom denk ik, nu al bij het einde beland? Maar stiekem grijpt het album me wel aan. De sfeer zit er opnieuw goed in. Groovy weer, maar toch valt me dit nummer een beetje tegen. Het lijkt een beetje een vreemde eend.

Dit album verdient het eerst tot iemand door te dringen. Het grijpt je aan, maar waar weet je niet precies. Het ge-experimenteer bevalt me wel en ook de noise stukken en inleidingen. Toch heeft dit album zoals bij alle platen van Grails zwakke en sterk momenten. Dat maakt het wel interessant de plaat helemaal te luisteren, maar kan je ook leeg achterlaten. In dit geval ben ik wel tevreden, er zitten op deze plaat misschien wel de mooiste stukken van Grails tussen. Vreemd genoeg is Predestination Blues wel de enige knaller in mijn ogen.
Ik zit tussen de 4-4,5 omdat het zo interessant is en moeilijk te doordringen. De plaat heeft vele lagen en is daarom moeilijk te beoordelen. Voorlopig houd ik het even op 4,5 om zo wat meer interesse te wekken voor deze interessante band.

Die hoes is trouwens wel prachtig, enorme vooruitgang op de voorgaande hoezen.

avatar van trebremmit
Ik vind hun album Black tar prophecies stukken beter eigenlijk.
Dit album is eigenlijk meer van hetzelfde niet echt origineel meer in vergelijking met hun vorige albums Black Tar en Burning Of Impurities. En het laatste nummer Acid Rain is gewoon een dikke tegenvaller veel te proggy voor Grails begrippen.

avatar van Tha)Sven
Ik zie nu ook dat ik Burning Off Impurities 4 heb gegeven, dus moet deze inderdaad wat omlaag. Want hij is niet beter als die plaat.

avatar van Game
Ik log even in op MM en zie nu dit. Mag zo'n cover wel in de winkel liggen? Vraag ik me af.

avatar van andnino
di's nog niks. noem maar geen voorbeelden maar het kan veel erger

khonnor
Game schreef:

hoop dat je dit niet meent. zo kijkende naar je top 10 luister jij vaak naar muziek waarin een pak denigrerender wordt gedaan tov vrouwen dan via dat koppel blote borsten op deze cover.

trouwens, dit is de cover van de ltd edition lp die enkel via de site van het label te krijgen is.

en ja, dit is weer een voltreffer van grails. lekker slepende psychedelische stuff....

avatar van Game
Aha, dus we gaan meteen op iemands muzieksmaak/cultuur afkraken omdat ik een vraagje stelde over een cover? Geweldig. Jij bent vast zo'n iemand die hiphop ziet met alleen gelul over bitches dit, bitches dat.

Ik meende het trouwens wel, het komt niet echt vaak voor dat je een naakte vrouw op een albumhoes ziet. Maar goed, ik ben natuurlijk geen echte kenner op dat gebied.

RedLightCityBoy

avatar van Jorge-E
Damn, dit is toch wel een mooie cover

khonnor

ekskjoez me he

ik ben idd geen hiphopkenner. ben wel een beetje fan van eerder underground stuff als madvilain en clouddead en oudere dingen als sugarhill gang. en daarin wordt vrij weinig over bitches gesproken. voor t overige ken ik hiphop vooral van de clipjes op tv waarin in mijn ogen debielen als 50 cent en the game over candy shops en het aantal bullet holes in hun lichaam lopen te pochen

opmerking was niet zo bedoeld. vond het enkel bizar dat iemand die veel naar hiphop luistert aanstoot zou nemen aan een dergelijke cover. ik verwacht dat eerder van fans van jan smit, bzn en consoorten. that's all.

avatar van Game
Nee, ik heb geen problemen met die cover hoor. Vind 'm trouwens erg mooi, daar niet van. Maar ik vroeg met het alleen af.

En ff offtopic, 50 Cent mag je wel afkraken. Maar The Game maakt echt geen tracks hip-pop zoals Candy Shop ofzo!

avatar van Bruno Banani
oet, wat neigt dit hard naar de 5.
Wederom een meesterwerk en 'serious contender for album of the year', zoals Rock-arolla magazine al schreef, is het dus zeker!

avatar van Nakur
Ik wacht nog even met een score (ik heb de cd pas vandaag voor het eerst gehoord en overigens gelijk gekocht) maar ik ben behoorlijk onder de indruk.

avatar van Nakur
ben ik trouwens de enige die vind dat Immediate Mate halverwege opeens Supersilent aan het imiteren is?

avatar van andnino
Deze heb ik al sinds 'ie hier op de frontpage stond in m'n updates staan, maar heb nog nooit de motivatie gehad om er echt naar te gaan luisteren. Ik weet ook totaal niet wat ik ervan moet verwachten, en de fragmentjes op last.fm zijn ook van alles wat. Wat is dit nou precies en is er een kans dat het voor mij de moeite waard is?

avatar van we tigers
kleine moeite... druk op play.

avatar van andnino
Ik download dan wel koop tegenwoordig niet alles zo maar, want alle tijd van de wereld heb ik niet, en er is zoveel te ontdekken. Dan bespaar ik mij liever de mindere releases...
Er is vast wel iemand die bij het zien van mijn muzikale voorkeur (profiel, klik) mij kan vertellen of ik dit wat vind.

Sietse
andnino, dit kun jij wel waarderen als ik zo naar je top 10 kijk.

maar idd, beetje zoeken op internet vind je al snel een link naar iets logisch.

avatar van trebremmit
Halfje erbij, toch wel een origineel en donker album na de lichtere voorgangers. Op dit moment werken ze aan een nieuw album, ik ben erg benieuwd of ze dit geluid houden of met compleet iets anders komen. interessante band!

avatar van robbizzel
Geweldig donker plaatje. Predestination Blues springt er wel echt bovenuit, wat een briljante track is dat zeg. De rest is lekker vervreemd en behoorlijk duister op momenten. Afsluiter is dan weer een lichtpuntje in de duisternis en toch wel een bijzonder lekker nummer eigenlijk ( wel echt een Pink Floyd feeling maar who cares.. )