Calexico - The Black Light (1998)

Roots / Rock
Label: Quarterstick

1. Gypsy's Curse (4:17)
  2. Fake Fur (2:36)
  3. The Ride (Pt. II) (3:08)
  4. Where Water Flows (1:56)
  5. The Black Light (3:20)
  6. Sideshow (2:02)
  7. Chach (3:33)
  8. Missing (6:01)
  9. Minas de Cobre (For Better Metal) (3:08)
  10. Over Your Shoulder (4:10)
  11. Vinegaroon (1:06)
  12. Trigger (2:33)
  13. Sprawl (1:27)
  14. Stray (2:54)
  15. Old Man Waltz (2:29)
  16. Bloodflow (5:10)
  17. Frontera (4:18)
  18. El Morro * (4:46)
  19. Man Goes Where Water Flows * (4:19)
  20. Glowing Heart of the World * (4:51)
  21. Too Much Sprawl * (6:55)
  22. Rollbar * (5:08)
  23. Minas de Cobre [Extend-O-Mix] * (6:20)
  24. Minas de Cobre [Spatial Mix] * (4:22)
  25. Minas de Cobre [Acoustic Mix] * (2:16)
  26. Lacquer * (4:03)
  27. Drape * (4:13)
  28. Bag of Death * (1:47)
avatar van Paap_Floyd
Ik denk dat er minstens twintig momenten zijn dat ik bij het beluisteren van deze plaat keihard "OLE" wil roepen. Toch zijn dit niet zomaar leuke Spaanse riedeltjes.

Dit is een uitgebalanceerde mix van latin, blues, jazz, rock en lieve popliedjes (waarom horen we anders het en der een xylofoontje? )

Bevat misschien minder grote uitschieters naar boven dan "Feast of wire", maar is daarentegen een stuk evenwichtiger en beter over de gehele linie. Ik kom dan ook terug op mijn uitspraak dat ik "Feast of wire" beter vond dan dit pareltje.

4,5* en grote kans op meer, want dit is meer dan aanstekelijk!

OLE!!

Calexico is van Tucson, Arizona, USA. Calexico is Joey Burns en John Convertino. Bevriende muzikanten werden door hen ingeschakeld om de klussen te klaren. Beide heren hebben gespeeld in Howe Gelb’s Giant Sand. Ze hebben zich naar boven weten te werken ondanks Howe’s overweldigende persoonlijkheid. Ze maakten sindsdien muziek die zo zou passen in een spaghetti western. Ennio Morricone muziek dus. Muziek waarbij een jonge Clint Eastwood eindeloos door woestijnen dwaalt en met zijn te grote revolver zijn tegenstanders neerknalt. Tenminste als hij ze af en toe tegenkomt ergens op die grote, dorre, eenzame woestijnvlaktes. Af en toe staat gelijk aan toeval. Wanneer sprake is van eindeloze woestijnlandschappen, dan moet het wel toeval zijn je tegenstanders te treffen (tenzij het filmscript dit voorschrijft). Calexico is een samentrekking van California en Mexico en is tegelijkertijd een grensstadje op een plek waar the USA en Mexico elkaar treffen. Volop woestijn dus. Calexico muziek kan dan ook niet anders dan onvervalste desert rock zijn.
Joey Burns was net klaar met zijn muziekstudie aan UCLA (University Of California) toen hij John Convertino ontmoette. John speelde op dat moment in Giant Sand. Joey deed een tijdje mee met de groep als bassist om ervaring op te doen. Toen hij het trucje doorhad, was het tijd om op eigen benen te gaan staan. Tot chagrijn van Howe Gelb nam hij Joey John Convertino mee en kwam Calexico tot stand. Spoke (1997) was in 1995 al klaar. Het was een vingeroefening voor wat komen zou. Black Light (1998) is Calexico’s hoogtepunt. Aantrekkelijke deuntjes met akoestisch gitaarwerk, wat Mexicaans klinkende blazers (mariachi) en allerlei authentieke instrumenten resulteren in songs die een dreigende, desolate en erg zuidelijke sfeer uitademen. Het is de crux en aantrekkingskracht van Calexico ’s muziek.
Wat daarna gebeurde is dat Joey Burns’ brede muzikale belangstelling begon op te spelen. Je hebt op een universiteit gezeten en je weet zoveel meer over andere muziekgenres dat je die ook wilt incorporeren in jouw muziek. Dat begon op Hot Rail (2000) en werd uitgebouwd op Feast Of Wire (2003). Het oorspronkelijke concept werd verbreed met andere muziekinvloeden. Door de experimenten raakte Calexico verwijderd van haar muzikale kern. Waar Black Light nog een samenhangend geheel vormde, daar was dat op de navolgende platen minder het geval. Hoe valt Franse accordeon muziek te rijmen met de kale woestijn gitaar-blazer muziek van Black Light? Natuurlijk is het lovenswaardig om diverse muziekstijlen met elkaar te verbinden Het werd alleen te geforceerd, te gemaakt, te gefragmenteerd.
Op Garden Ruin (2006) werden de liedjes popsongs. Calexico probeerde commerciëler te worden om zo naar het grote publiek door te breken. Carried To Dust (2008) is een titel die perfect past bij de weidse ruimte die desert rock tracht te suggereren. De popliedjes doen dat alleen niet.
Algiers (2012) is de hoofdstad van Algerije maar ook een voorstadje van New Orleans, Louisiana. Het album is in die laatste plaats opgenomen. Algiers bestaat uit afgewogen liedjes waarbij de desolate sfeer van hun 1e albums weer enigszins hoorbaar is. Edge Of The Sun (2015) is hun laatste worp. Het is een album vol met popsongs. Popsongs waar de Mexicaanse vrolijkheid van af straalt. En daarmee verwijdert Calexico zich weer verder van het uitgangspunt dat hun belangrijkste kracht is. Niet zo’n succes dus.
Voor mij is Calexico’s muziek desolate americana met een dreigende cinematische ondertoon. Iedere riff van de gasten versterkt het beeld van een eenzame ruiter die zich door het woestijnzand heen ploegt. Calexico is een ingedut grensstadje omgeven door kale, dorre woestijn. Een plaatsje waar alles even traag gebeurt. Eenzaam en alleen alsof het ieder moment door die woestijn kan worden verzwolgen. Beeldende desert noir geluidslandschappen. En op Black Light (1998) wordt die dreigende, duistere sfeer het beste getroffen.
(Uit: Van Melancholie Tot Herrie – Jan Koenis)