Blitzen Trapper - Furr (2008)

Rock / Pop
Label: Sub Pop

1. Sleepytime in the Western World (3:29)
  2. Gold for Bread (2:46)
  3. Furr (4:07)
  4. God & Suicide (2:21)
  5. Fire & Fast Bullets (2:51)
  6. Saturday Nite (2:07)
  7. Black River Killer (3:28)
  8. Not Your Lover (2:50)
  9. Love U (3:01)
  10. War on Machines (3:19)
  11. Stolen Shoes & a Rifle (2:46)
  12. Echo / Always on / EZ Con (3:28)
  13. Lady on the Water (2:26)
nijme255@adsl
Hoop, dat-ie beter is dan Wild Mountain.
Dat er echte liedjes op staan...

Hij is zeker beter dan Wild Mountain Nation, maar die was al geweldig. En sorry hoor, maar daar stonden ook al "echte liedjes" op.. Niet alles wat afwijkt van de standaard popliedjes-structuur is per definitie geen "echt liedje", wat dat ook moge zijn.

avatar van verstrooid
Of ie beter is durf ik persoonlijk nog niet te zeggen, maar dat ie beter te pruimen is voor mensen die "liedjes" zoeken is een feit. Er staat bijvoorbeeld geen Woof & Warp .... op.

avatar van Lars11
12 oktober in Paradiso...Ik heb al kaarten! Paar maanden geleden European Tour EP gekocht tijdens hun optreden in Paradiso. Ook aan te raden. Die Ep neemt nog een grotere afstand van Wild Mountain Nation dan Furr. Persoonlijk vind ik Furr beter al mis ik wel een nummer als "Devils a gogo"., want dat nummer vind ik uitermate briliant.

avatar van itchy
Erg fijne gevarieerde plaat met voornamelijk traditionele liedjes die toch genoeg stekeligheden bevatten om interessant te blijven. Een hoog nivo van songwriting de hele plaat door, een paar nummers horen echt tot de beste liedjes die ik dit jaar hoorde. Vooral het op Youngiaanse wijze door merg en been gaande Not Your Lover vind ik erg fraai. Maar ook Sleepytime in the Western World, Furr, God & Suicide, Black River Killer en Lady on the Water blijevn maar door mijn hoofd spoken. Vind hem toch beter dan Wild Mountain Nation, al springen er minder uit. Maar dat komt omdat het nivo iets hoger en constanter is.

avatar van Lepel
Grandioze plaat. De vorige was al wonderschoon, maar 'Furr' overtreft wellicht dat album uit 2007. Waar 'Wild Mountain Nation' wel eens neigde naar 'rommelrock', zijn de liederen op deze plaat gladder. In positieve zin. Daarnaast blijkt Blitzen Trapper thuis in uiteenlopende stijlen. Vrolijke, Beatlesque nummers worden afgewisseld met onvervalste country/rocksongs (inclusief slide-gitaar) en prachtige, akoestische ballads. Hout in de open haard, vlam erin, 'Furr' aan en wegkwijnen.

avatar van Mctijn
Redelijke plaat. Misschien iets te eentonig. Blitzen Trapper gebruikt vaak opnieuw hetzelfde trucje (het zgn "Elton John vroege jaren stemtrappetje"). Daarbij hebben ze creativiteit ingeleverd t.o. vorige albums (die ik persoonlijk ook al niet geweldig vond).
3* voor mij.

avatar van bommel
Misschien teveel van verwacht (gemiddeld 4 !)
Maar mij valt de CD ERG tegen.
Weliswaar afwisselend, maar nooit echt goed
niet meer als 2,5

Nihilisme
Het titelnummer blijft hoe dan ook briljant.

Voor mij een van de beste platen van de afgelopen jaren. Per luisterbeurt wordt'ie beter. Prachtige melodieen, vette sound, heerlijke ritmes. Mijn favorieten zijn God & Suicide, Furr en het uitermate coole Black River Killer.

avatar van Urbanoetang
Eerste kennismaking met deze band. Solide album - fijn tussendoortje wat nergens goed, maar ook nergens slecht is. Een album zonder uitschieters, doordat het een constant niveau weet vast te houden. Nummers vertellen elk een eigen verhaal (inderdaad sterke songwriting), maar vormen tezamen toch een geheel. De sound is traditioneel, met een aantal country-invloeden, doch modern op enkele momenten. Ja, erg leuk dit. 3,5* met kans op verhoging.

edit: Ook erg fijn, de clip van Black River Killer

Wat berichten over concerten verplaatst naar Blitzen Trapper

avatar van timing
nieuw album is onderweg! wordt verwacht in juni 2010....

Blitzen Trapper Talks New Album :: Music :: News :: Paste - pastemagazine.com

avatar van midnight boom
0,5 verhoogt, vind dit echt een hele goede plaat!

avatar van Cor
Cor
Ik dus ook. Wat een ontzettende mooie verrassing. In 2008 zijn ze langs me heen gegaan (wat een misser!), maar toen 'Destroyer Of The Void' zich aandiende, ben ik toch ook dit 'Furr' eens gaan opzoeken. En wat een ontzettend mooi album is het. Ze doen me in de veelzijdigheid van stijlen en de elegantie waarmee gespeeld wordt, aan Wilco denken. Zonder dat het een loze kopie is geworden. Het titelnummer, 'Black River Killer' en 'Lady On The Water' zijn schitterende pareltjes. En dat afgewisseld met van alles en nog wat. Ik ben echt heel erg onder de indruk van deze plaat.

avatar van Lennonlover
Ah, héérlijk albummetje! sublieme popsongs en veel invloeden van de jaren zestig. Neil Young, ELO, Beatles,... . Jaja, dit is echt wel mijn ding. Alleen zijn de laatste 3-4 nummers van de plaat toch aan de zwakke kant.

De toppers zijn Saturday Night, Sleepytime in the Western World (één van de beste popsongs van de laatste jaren), Gold for Bread, Black River Killer en Furr. Enfin, de helft van de plaat dus

Een pak beter dan hun laatste.

SPAROOD
Deze band ontdekt door de serie CHUCK waar ik echt helemaal gek van ben. Enorm verslaafd haha Echt een heerlijke cd met lekkere nummers waarbij Furr er voor mij het meest uitspringt. In ieder geval blijft die het meest hangen.

avatar van Co Jackso
Dit tweede album van Blitzen Trapper is een stuk minder consistent dan zijn opvolger. Tot Saterday Nite is het een uitstekend album, maar voornamelijk met Love U lijken ze volledig de weg kwijt te zijn. Het herstel is minimaal. Hoogtepunten zijn eigenlijk de eerste 6 nummers. De nummers zijn niet te lang en ook niet al te complex.

avatar van Lennonlover
Verdomme, Black River Killer is zo'n AWESOME lied! Ik beluister het al een paar maanden elke dag eenpaar keer, ik geraak het maar niet beugehoord. Melodie is prachtig, geweldig refrein, grijpend verhaal, mooi gitaarrif. Gewoon een subliem nummer. oh, het is één van mijn favorieten aller tijden.

avatar van Ducoz
Mooi Lennon, al een keer live gehoord? Zeker een aanrader, binnen kort een nieuw album dus wellicht een nieuwe tour!

avatar van Madjack71
Op dit album kun je al goed horen dat ze wat in hun mars hebben en heel de Furr door je aandacht kunnen vasthouden en boeien. Op Wild Mountain Nation vond ik dat nog niet in balans, maar hoe anders op dit Furr, muziek zoals ik het graag mag horen, niet vies van invloeden, maar wel hun eigen ding er mee doen en het ook uitstralen. De opvolger van Furr ging net nog een stapje verder in die ontwikkeling, moet hun laatste vrucht nog beluisteren, maar als dat in diezelfde stijgende lijn zit...dan komt dat wel goed.

avatar van Ducoz
Dan komt dat met American Goldwing voor jou helemaal goed.
Het is als het ware of Blitzen Trapper met de laatste tijdlijn bepaalde tijdperken pakt.
(al hoop ik dat dan de '80's worden overgeslagen )
Destroyer of the Void klinkt heel erg '60's en American Goldwing klinkt juist weer heel erg jaren '70!

Wild Mountain Nation vind ik meer een soort van "collage", een soort van collectie van experimenten en geluiden en dan omgetoverd in muziek. Niet slecht, maar de balans zit daar inderdaad niet echt in.
Hier experimenteren ze wel een beetje met synthesizers en dat soort dingen, en neigt het soms wat naar noise, maar dat staat ze helemaal niet slecht. Toch luister ik liever naar de folk/rock Blitzen Trapper, en die krijgt op de laatste 2 albums de volle aandacht!

avatar van Cor
Cor
Blijft een geweldig album. Zo'n mooie plaat!

avatar van Ducoz
Blitzen Trapper heeft een nieuw live album uit, dat je voor een willekeurige prijs kunt downloaden.

Live in Portland | Blitzen Trapper - blitzentrapper.bandcamp.com