Nena - Nena feat. Nena Edition 2003 (2003)

Alternatieve titel: 20 Jahre

Duitsland
Label: Warner Bros.

1. 99 Luftballons [New Version / Album Version 2] (5:05)
  2. Anyplace, Anywhere, Anytime [New Version] (4:03)

met Kim Wilde

3. Nur Geträumt [New Version] (2:54)
  4. Leuchtturm [New Version] (4:14)
  5. ? (Fragezeichen) [New Version] (4:07)
  6. Wunder Geschehen [New Version] (3:48)

met Witt

7. Jetzt Bist du Weg [New Version] (4:46)

met Udo Lindenberg

8. Lass Mich Dein Pirat Sein [New Version] (3:29)
  9. Es Regnet [New Version] (4:42)
  10. Lichtarbeiter [New Version] (4:54)
  11. Vollmond [New Version] (2:42)
  12. Irgendwie, Irgendwo, Irgendwann [New Version] (4:02)
  13. Ich Häng Immer Noch an Dir [New Version] (3:41)

met Tok Tok

14. Wunder Geschehen [New Version] * (4:40)

met Ben, Udo Lindenberg, Sasha, Helge Schneider, Jasmin Tabatabai en Joachim Witt

15. Haus der Drei Sonnen * (4:29)
  16. Tanz Auf dem Vulkan * (3:37)
  17. Dafür Ist das Leben zu Kurz * (5:49)
  18. Du Kennst Die Liebe Nicht * (5:48)
  19. 99 Luftballons [Old Live Version] * (4:57)
  20. Carpe Diem * (7:26)
avatar van c-moon
Als Nena-fan, was en is dit een enorme teleurstelling. Op "Nena Featuring Nena Edition 2003" (want dat is de correcte titel), is het bloearmoede troef. Helaas.

In de jaren '80 pakte de band Nena, de formatie rond Nena Kerner, uit met enkele knappe albums waaronder "Nena", "Eisbrecher" maar vooral "?". Toen het sprookje over was ging Nena Kerner onder de bandnaam solo verder met middelmatige bedenkelijke album zoals ondermeer "Chokhmah".

Live bleef Nena altijd nog een senstatie, maar het nieuwe werk was matig tot slecht. Wel verschenen met regelmaat van de klok nog verzamel albums.

En dan was er in 2003 het album Nena Featuring Nena, waarop Kerner een poging doet om de oude Nena-nummers in een nieuw jasje te steken, daarbij geholpen door een schare Duitse artiesten en ook Kim Wilde.

Eigenlijk voegen deze nieuwe versies helemaal niets toe, en zijn ze in het beste geval even goed als de orginelen. Opener "99 luftballons" krijgt van mij nog het voordeel van de twijfel, hetis een goede poging tot herwerking, naar een meer hedendaagse rocksound, maar de synthesizers die er dan toch nog in voorkomen klinken oh zo plastiek. En de ohohohoh's en jejejejejejejee's zijn ook een beetje te veel van het goede. Het origineel is zovele keren krachtiger!

"Nur Getraumt" is een beetje sneller, maar verschilt verder niets van het origineel, hetzelfde gaat eigenlijk op voor "Leuchtturm". "Wunder Geschechen" is ronduit flauw, en over de bonustrack waar ze het nog eens overdoet met Udo Lindenberg & Co, zullen we maar best zwijgen.

"Jetzt Bist Du Weg" is in een stroopversiegegoten als duet met Udo Lindenberg. Met strijkers natuurlijk. Neen, geef mij dan maar het origineel zoals het op "Eisbrecher" staat. Dat gaf me echt kippenvel. Dat kan ik hier niet echt zeggen, neen.

Ook bijna op het stroperige af, maar kan nog net door de beugel: de nieuwe versie van "Lass Mich Dein Pirat Sein".

De strijkers waren blijkbaar goedkoop, want ook bij de nieuwe versie van "Es Regnet" zijn die veelvuldig aanwezig. Er worden dan nog wat effectjes toegevoegd, maar echt beter wordt de, anders al niet heel sterke song er niet echt op. En bij "Lichtarbeiter" wordt het blik strijkers nog maar eens opengetrokken, maar goed, de zangpartijen zijn hier dan wel uitstekend, eigenlijk beter dan op "Chokmah".

"Ich Hang Immer Noch An Dir", was al geen favoriet, maar in deze versie, met een of andere Duitse rapper erbij, hoeft het voor mij al helemaal niet meer.

Is het dan allemaal kommer en kwel? Gelukkig niet. Ik kan bijvoorbeeld de nieuwe versie van "Vollmond" (origineel op "Eisbrecher") wel smaken, het is wat uitgekleed, dus niet meer de elektrische gitaren van op Eisbrecher, maar piano, akoestisch gitaar en mondharmonica. Echt een lichtpuntje op deze toch zwaar tegenvallende plaat.

Ook een meevaller is de nieuwe interpretatie van "? (Fragezeichen)", al vreesde ik ook hier het ergste. In zijn nieuwe arrangementen is de song akoestischer en breekbaarder. Toch nog een lichtpuntje dan...

De nieuwe versie van "Irgendwo, Irgendwie, Irgendwann" klinkt zeker niet slecht, maar verschilt niet zo gek veel van het origineel, dus waarom dit opnieuw inspelen? Het staat er ook op in het engels "Anyplace, Anywhere, Anytime", zij het in duet met Kim Wilde. Met zelfde commentaar als bij zijn Duitse evenknie.

13 nummers, met de bonus meegerekend, 14, waarvan er 2 echt geslaagd te noemen zijn, een paar door de beugel kunnen, en de rest best snel vergeten worden. Ik denk niet dat dat een goede balans is voor mevrouw Kerner.

Ik denk dat ik nog maar eens het album "?" opleg, bij wijze van troost...

De nieuwe Vollmond is wel heel goed, hoor.

avatar van c-moon
Martin schreef:
De nieuwe Vollmond is wel heel goed, hoor.

erh.. ja, dat schreef ik toch ook?

avatar van NewYorkCityLight
Anyplace Anywhere Anytime behoort in mijn ogen echt tot 1 van de beste nummers aller tijden! Luister ik nog steeds geregeld en met plezier naar. Niet naar de album versie, net iets te langzaam. Maar de normale radio versie is geweldig.

avatar van lennon
Ik heb altijd een handje vol Nena nummers goed gevonden in de jaren 80, waarvan Irgendwie, Irgendwo, Irgendwann er 1 was.. de remake is ook echt zeer geslaagd, en komt nog steeds vaak langs op de radio.

Ook bij dit album geldt.. handje vol leuk, maar niet boeiend genoeg.

Alleen de remake van 99 luftballons vind ik een misser. Daar had echt meer in gezeten naar mijn idee.

Heb haar ooit nog eens zien optreden op de cd beurs in Utrecht in de jaren 90... Hoe diep kan je zinken na zulke hoogtepunten.. gelukkig is het weer een beetje goed gekomen met haar

avatar van sheep67
Vreselijk dit! Nena had hele leuke nummers in de jaren '80 en die worden nu om zeep geholpen.
Snel vergeten dus.....

Doordat ik vanmiddag weer eens een nummer van Nena hoorde op, jawel, NPO Radio 5 (In meinem Leben, wat ik een mooi nummer vindt) werd bij mij weer een beetje stof weggehaald van mijn liefde voor Nena uit de jaren '80. Woonde in de tijd van 99 ballons in Duitsland en toentertijd enkele concerten bijgewoond.

Nu zijn we ruim 20 jaar verder na het uitkomen van de CD Nena feat. Nena maar ik kan deze CD niet terugvinden in Spotify en Apple Music. Of kijk ik er overheen?

Ik had de nummers graag gehoord om een eigen oordeel te krijgen.