Lamb of God - New American Gospel (2000)

Label: Metal Blade

1. Black Label (4:54)
  2. Warning (2:26)
  3. In the Absence of the Sacred (4:39)
  4. Letter to the Unborn (2:59)
  5. Black Dahlia (3:22)
  6. Terror and Hubris in the House of Frank Pollard (5:40)
  7. Subtle Arts of Murder and Persuasion (4:12)
  8. Pariah (4:27)
  9. Confessional (4:04)
  10. O.D.H.G.A.B.F.E. (5:15)
avatar van ASman
Ik denk dat ik hiermee tot een minderheid behoor, maar ik vind dit debuutalbum eigenlijk een van de sterkste platen waarmee Lamb Of God op de proppen is gekomen. Het klinkt allemaal nog erg rauw en Randy Blythe's typerende grom was nog niet volledig ontwikkeld: in plaats daarvan krijst, grunt en scheurt hij zijn stembanden aan flarden alsof het een lieve lust is. Bij sommige van zijn uithalen kreeg ik soms zelfs het idee dat er nog een stevige klonter bloed achter in zijn keel aan het gorgelen was. Zij die Lamb Of God leren kennen vanaf hun latere albums zullen bij het horen van Blythe's zang op dit album toch een vervreemdend gevoel krijgen. Rauw, dat misschien wel, maar naar mijn mening daarom zeker niet slechter. Het is vooral op dit debuutalbum en de twee vervolgen "Palaces" en "Ashes" dat de ondertussen bijzonder populaire bottenbrekers uit Virginia een wervelende, niet te stoppen barrage van hondsbrutale en soms zelfs behoorlijke sinistere riffs op plaat weten te toveren. De structuren van de nummers zijn op deze eerste drie albums ook een pak interessanter voor de metalfan die net graag 'dat beetje meer' wil in zijn muziek: strakke tempowisselingen, verrassende wendingen...ik zou het zelfs wel redelijk technisch willen noemen. En dat zonder die moddervette, zuidelijk getinte groove te verliezen. Het is deze sound die nog verfijnd op "Palaces" en "Ashes".
Eens ze "Sacrament" uitbrachten, begon het naar mijn mening allemaal een tikje doorsnee te worden: minder durf, minder geïnspireerd, en op de een of andere manier (en ik weet dat dit vreemd kan klinken) "braafjes". Slecht? Dat nu ook weer niet. Maar zo speciaal als het voor mij is op "New American Gospel", "As The Palaces Burn" en "Ashes Of The Wake" werd het nooit meer (ook niet met hun nieuwste trouwens). Maar goed, drie klasbakken uitbrengen...het is iets waar veel bands graag voor zouden tekenen.

avatar van Kondoro0614
Toch met een lichtelijke hoop dat na het inluiden van de nieuwe naam, de band ook wat veranderd had in hun doen. Echter vind ik het nog steeds iets wat te chaotisch over komen (zeker vanaf 'Pariah' had het album geen indruk meer) en ben ik nog steeds geen fan van de jongere stem van Randy Blythe wat ik persoonlijk in latere albums als één van mijn favoriete zangers beschouw met een heerlijk grunt geluid. 'Black Label' was een lekker nummer, de rest vond ik niet echt héél interessant worden.

Ook had ik gehoopt dat de band wat muzikaler werd, wat ik nu nog wel mee vond vallen maar er zit schot in de zaak, de eerste solo's komen er door en daar ben ik toch wel een voorstander van. Toch weet de productie dit wel weer te verkloten door dat geluid juist zacht op de achtergrond te laten draaien, iets wat ik een weggegooide kans vond. En dan is ook dit album van Lamb of God een wat mindere vergeleken met zijn nakomelingen, toch blijft het wel één van mijn favoriete bands (die net de top tien niet weet te halen).

Voorlopige tussenstand:
01. New American Gospel