The Rapsody - Overture (1997)

Alternatieve titel: Hip Hop Meets Classic

Label: Def Jam

1. Intro (1:15)
  2. E Lucean le Stelle (3:51)

met Xzibit

3. Dear Mallika (4:05)

met LL Cool J

4. E Lucean le Stelle [Reprise] (1:45)
  5. Dalilah (4:00)

11. Vissi D'Arte (4:29)

met Onyx

12. Schwanensee (3:02)

met Scoota

13. Recondita Armonica (4:26)

met Nikki D.

14. Nessun Dorma (4:26)

met Mobb Deep

15. Prince Igor [Ries Class Jazz Extended] * (6:03)

met Warren G en Sissel

Mala Chica
Hip Hop & Klassieke muziek?

Toen ik voor het eerst in '97 de track ‘Prince Igor’ hoorde schrok ik eigenlijk een beetje. De fascinerende fluitsolo, de hiphop beat, Warren G’s raplyrics, en de prachtige stem van Sissel pasten gewoon niet bij elkaar maar toch klonk het ongelooflijk mooi!

Het idee alleen al om twee aparte genres te combineren kun je revolutionair noemen. Want wie had ooit gedacht dat ‘Hip Hop’ in zee zou gaan met ‘Classic’? Maar in ‘97 gebeurde het en het resultaat is adembenemend: The Rapsody Overture: Hip Hop Meets Classic.

Het intro brengt je gelijk in het juiste klassieke sfeertje en schakelt over naar de track ‘E Lucean Le Stelle’. In het begin klinkt dit als een gewone hiphoptrack van Xzibit totdat een operamelodie uit Puccini's Tosca te horen is. Xzibit en klassieke muziek is een leuke combinatie maar niet nieuw: Xzibit heeft met 'Paparazzi' al eerder bewezen dat Hip Hop goed kan samengaan met klassieke muziek.

Daarna volgt 'Dear Mallika'. Deze track kun je het best beschrijven met de term: paradise trip. 'Dear Mallika' is paradijselijk mooi. LL Cool J heeft een prachtige rapsong geschreven en de operarefrein uit Lakmé genaamd ‘Duo Des Fleurs’ (Bloemenduet) is hemels mooi. Persoonlijk vind ik 'Dear Mallika' na 'Prince Igor' de mooiste track op dit album.

Na een korte reprise volgt de track 'Dalilah'. Reverend Run van Run DMC vertelt het verhaal van Samson en Dalilah in een old-school jasje en sluit af met een passend boodschap: ‘Don't diss God, think with your brain.’

'Prince Igor' is ongetwijfeld de mooiste track op dit album. Niet alleen de originele track is mooi, maar ook de remixes op de single zijn stuk voor stuk meesterwerken. Vooral de Ries 7’’ Remix vind ik geniaal.

'Belle Nuit' van Mother Superia is een leuke opera-achtige track met een funky beat. Daarna volgt Jay met twee tracks. 'Präludium' is een track met een pianosolo van Bach en 'Ach So Fromm' bevat een mooie operarefrein uit 'Martha': ‘Ach so fromm ach so traut hat mein Auge sie erschaut.’

Redman brengt je met 'Syrinx' naar een Egyptische sfeertje. En 'Vissi D’Arte' is ook een track met een operarefrein van Puccini’s Tosca. Het refrein bestaat uit een leuk duet van Onyx met een operadame die ‘Vissi d’arte, vissi d’amore, non feci mai male ad anima viva’ zingt en Onyx schreeuwt tussendoor: 'Is it the ghetto way of thinkin', cause we be smokin' blunts and drinkin'…Geweldig!

'Schwanensee' is net als 'Dear Mallika' een paradise trip. De overgang van rap naar klassiek is mooi gedaan. 'Recondita Armonica' bevat naast een leuke beat ook een operarefrein uit Tosca. Mobb Deep probeert het ook met Puccini in de track Nessun Dorma, maar dit keer kun je een operarefrein uit Turandot horen.

Wil je even iets anders dan alleen hiphop? Ben je iemand die klassieke muziek kan waarderen? Wil je Xzibit, Warren G, Mobb Deep, Puccini, Tschaikowsky en Debussy allemaal op één cd horen? Dan is The Rapsody Overture een aanrader. Hip Hop & Klassieke muziek? Geniaal!

The Rapsody Overture: Hip Hop Meets Classic is een unieke meesterwerk. 5*

avatar van Kos
Kos
Het moet je liggen denk ik, die rap/klassiek combi. Persoonlijk vind ik het echt verschrikkelijk.

vondeich
Dit lijkt me dus wel erg vet. Kan het alleen nergens gevonden...

RedLightCityBoy
Warren G & Sissel - Prince Igor is wel lekker.

Maar die opera stem doet mij maar weinig.

|Joël|
Ik heb deze nog uit de collectie van mijn moeder. Ik had voorheen weinig interesse in dit interessante project, inmiddels ben ik deze gaan luisteren en ik vind een aantal nummers erg mooi.

CaliLove
Dat opera gezang door die track van Onyx is echt verschrikkelijk....

RedLightCityBoy
Op die van Warren G is het ook wel hinderlijk soms.

avatar van ThingMan
Ja mooie cd. Er staan mooie nummers op. Ik vind die van Reverend Run, LL Cool J, Warren G en Redman erg goed.
Bij het liedje van Mobb Deep wordt er in het boekje, waar de lyrics bij staan, meer gerapt dan in het liedje. Best vaag.

avatar van Psycholamp
Het had heel geslaagd kunnen zijn en sommige nummers zijn ook best leuk. Maar over het algemeen klinken de beats een beetje blikkerig en cheap. Dat nummer van Mobb Deep is echt een zware tegenvaller en bij LL Cool J waardeer ik het hijgerige gerap niet zo.

avatar van JLjuju
Dit lijkt me echt heel erg vet. Luister veel hiphop en klassiek. Hier moet ik achteraan.

avatar van JLjuju
Helaas is hier overwegend gebruik gemaakt van keyboard-violen, in plaats van echte. Zonde hoor.

avatar van Twinpeaks
Aardig idee toendertijd ,maar anno 2013 klinkt dit toch wel behoorlijk achterhaald.De beats zijn van blik en klinken erg zwak.De singles waren nog het leukst,maar de houdbaarheidsdatum is reeds ver overschreden.Een jeugdzonde zullen we maar zeggen al was ik toen al 25

avatar van thomzi50
Wat staan hier eigenlijk veel gedrochten van nummers op - en Prince Igor natuurlijk als eenzame klassieker.