Dr. Mastermind - Dr. Mastermind (1986)

Label: Shrapnel

1. Domination (2:42)
  2. The Right Way (2:10)
  3. Man of the Year (2:51)
  4. The Villa (2631) (7:49)
  5. We Want the World (2:55)
  6. Control (2:33)
  7. Abuser (2:54)
  8. Black Leather Maniac (2:40)
  9. I Don't Wanna Die (5:01)
avatar van ZAP!
Drie stemmen maar en dan ook niet hoger dan 3,5*? Toch wel frappant, want deze Dr. Mastermind plaat is in mijn oren toch een metal okkultklassiekertje, met het klapstuk 'The Villa' (kan me nog altijd dat interview met Matt McCourt = Dr. Mastermind in de AMH herinneren over de oorsprong van de tekst) dat volgens mij ook ergens op een verzamelplaat stond, maar dat vind ik nergens terug... wacht, hier heb ik 'm: Guitar Masters (1989)... heb ik ooit nog gehad.

Denkend aan Cacophony, Vicious Rumors, Wild Dogs (waar McCourt ook in gezeten heeft) en meer van zulks met het nodige Shrapnel shred geweld (van Kurt James, mij verder niet zo bekend), vind ik dit er niet of nauwelijks voor onderdoen. Maar misschien ligt het aan de zang? Ik heb er geen enkel probleem mee. Misschien zijn de nummers wat meer rechttoerechtaan dan bij de voorgaande bands, maar ook dat drukt de pret niet. Drumbeest Deen Castronovo, die het toen maar druk had, mag in het slotnummer nog even uitpakken.

Ik ga voor dik vier sterren. 'The villa' zou het nog een halfje hoger trekken, alleen is dat slotnummer toch net wel een wat zwakkere broeder, de solo's daargelaten. Kort plaatje, trouwens.

avatar van hnzm
Vroeger veel geluisterd. De hoes was waarschijnlijk vroeger al fout en kan naar huidige maatstaven helemaal niet meer. Volgens mij kregen ze een goede beoordeling in de Aardschok Metal Hammer. Zanger Dr. Mastermind doet naar mijn zin iets teveel zijn best om een krachtige strot te laten horen. Hetzelfde geldt voor de andere muzikanten die iets te graag hun muzikale krachtpatserij etaleren. Desondanks kan ik er nu bij een nieuwe draaibeurt bij vlagen nog best van genieten.

avatar van ZAP!
hnzm schreef:
...De hoes was waarschijnlijk vroeger al fout en kan naar huidige maatstaven helemaal niet meer...
Lachen, toch? Mooi was die tijd. Heb zonet nog even een grote versie kunnen vinden, dus die komt eraan!

avatar van hnzm
ZAP! schreef:

Mooie tijd was het, zeker qua nuziek. Maar van de hoes wordt ik niet vrolijk. Ik heb hem ook op vinyl.