MFSB - Mysteries of the World (1980)

Soul / Funk
Label: Philadelphia

1. Manhattan Skyline (4:47)
  2. Mysteries of the World (5:34)
  3. Tell Me Why (3:58)
  4. Metamorphosis (4:54)
  5. Fortune Teller (6:11)
  6. Old San Juan (4:32)
  7. Thank You Miss Scott (4:16)
  8. In the Shadow (3:40)
'mysteries of the world' is een knap staaltje van instrumentale soul die je nog nauwelijks hoort of vind

avatar van E-Clect-Eddy
MFSB ken ik voornamelijk via de soundtrack Saturday Night Fever (1977) waarop het heerlijke K-Jee staat.

Op Discogs is MFSB's laatste album met Disco aangemerkt.

Dit wel een iets wat mellow Jazzy variant waar meer ruimte is voor de synth die de rol van echte strijkers lijken te hebben overgenomen. Verder is er nog steeds genoeg lekkere Funk en Soul te horen, maar het tempo ligt iets lager dan op oude producties.

Grotendeels een instrumentaal album, met op enkele nummers beperkte zang / achtergrond zoals Metamorphosis en Old San Juan. Op deze laatste een fijne rol voor een akoestische (Spaanse) gitaar die een wat Latin / romantisch sfeertje toevoegt.

Tell Me Why is één van de weinige nummers met zang, Carla Benson neemt de lead op zich en klinkt als Donna Summer op haar mid 70s albums, wat zoetig en dromerig.

Op In the Shadow gaat het tempo iets omhoog, meer focus op de percussie en klinkt er wat Synthpop in door, naast een wat grotere rol voor de piano.

Dit album doet denken aan het Jazzy album Pucker Up (1980) van Lipps, Inc. dat ook een mix is van Jazz / Funk / Soul en Disco.

Meer een album voor laat op de avond of een intiem diner.