Texas - Mothers Heaven (1991)

Pop / Roots
Label: Mercury

1. Mothers Heaven (5:44)
  2. Why Believe in You (4:10)
  3. Dream Hotel (4:22)
  4. This Will All Be Mine (2:57)
  5. Beliefs (6:45)
  6. Alone with You (4:44)
  7. In My Heart (4:15)
  8. Waiting (1:51)
  9. Wrapped in Clothes of Blue (4:19)
  10. How It Feels * (4:12)
  11. Return (2:34)
  12. Walk the Dust (6:03)
  13. In My Heart [12" Remix] * (6:36)
avatar van Hanszel
Vind het best een fijn plaatje, nog steeds. Eigenlijk verbaast me dat zelf, het is niet echt een meesterwerk maar heeft voor mij sentimentele waarde omdat het een van de eerste cd's is die ik kocht. Had Southside (1989) van een vriend geleend en op een bandje (ja, een echt cassettebandje) en die vond ik erg goed. Dus deze wilde ik zelf hebben. Misschien dat ik 'm daarom wel goed moest vinden van mezelf.

Hoe dan ook, nummers 1 en 5 staan wat mij betreft nog altijd als een huis en de rest blijft ook overeind. Stabiele 4 sterren.

avatar van Twinpeaks
Prima tweede van Texas .Het zwoele stemgeluid van Spiteri gevangen in prima liedjes. Goed verzorgde pop/rock . Niks meer niks minder . Titelnummer en afsluiter zijn voor mij de beste liedjes hier. 4 sterren.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Prima plaatje, wel iets minder indrukwekkend dan hun debuutalbum.
Op mijn versie ontbreekt het nummer How It Feels.
Zangstem van Sharleen Spiteri blijft een meerwaarde.
Mothers Heaven, Dreamhotel & In My Heart zijn voor mij de prijsnummers.

avatar van Hanszel
Om de twee jaar een bericht, steady. Da's ook wat waard...

Heb deze weer eens opstaan, op koptelefoon zodat ik de omgevingsgeluiden niet waarneem. Nee, ik heb geen noisecancelling want dat klinkt slecht, daarom zet ik het nu extra hard.

Stem van Sharleen is echt goed. Muzikaal ook weinig op aan te merken. Vier sterren? Misschien beetje meer? Ik ben nu bij Dream Hotel, goeie baslijn. Toonhoogte gaat van laag naar hoog naar laag. Klinkt zuiver, zonder autotune.

Volgend nummer, This Will All Be Mine. Lekker duister maar muzikaal niet heel bijzonder. Qua sfeer wel, lekker dreigend, beetje spooky.

Ik skip en kom bij Beliefs. Mijn god, dit is goed. Vanaf die eerste lage tonen herken ik het al. Die drum die erin komt en dan de bas.
Tekst heb ik nooit echt goed laten doordringen. Ik was 16 toen ik dit kocht en was allang blij dat ik de Engelse woordjes kende en de tekst een beetje begreep. Maar een diepere betekenis of bedoeling heb ik er nooit achter gezocht.
Nu kan ik er vanalles bij bedenken. Best wel actueel of zelfs tijdloos, het verlangen om zelf je eigen geloof en voorkeuren te willen bepalen.

"to put your beliefs on me" betekent letterlijk natuurlijk iemand jouw geloof opdringen. En "I don't want to live that way" is sterk. Rot op met je geloof. Ik wil zo niet leven!

Hopsa, een halve * erbij, dat is zeker wel te rechtvaardigen. Hoewel nu 'Alone With You' klinkt met het typische jaren '90 drumloopje sla ik dit over en kom bij In My Heart en dat is ook weer klasse.

Over twee jaar kan Twinpeaks weer een update geven en in 2027 mag TEQUILA SUNRISE weer. Langzaam maar zeker iedere twee jaar 0,01 punt erbij

Toeval o toeval, vandaag juist als 2e hands vinyl op de kop kunnen tikken. Want ja, begin jaren 90 vinyl ligt niet voor het oprapen. Zelfs niet in Texas neen. In prima staat dus de wat hogere prijs ware gerechtvaardigd. Wie dem auch sei, voor mij staat dit album nog steeds fier overeind. Texas zoals ik ze graag hoor. Lekkere vette gitaren prominent in de mix, de dragende ritmescetie, drums en bas en de herkenbare stem van Sharleen waan, de melodieën staan fier, kortom music with balls. Het is dan ook, naar mijn immer bescheiden mening hun beste album dus. Niet Southside neen, dat ware een goede tweede, zeker. Maria McKee horen we ook nog op wat songs voorbij komen, eveneens, haar stem, heel herkenbaar. De nummers beklijven nog steeds, soms zelfs soulful gezongen met achtergrond stemmen. Kortom wat een PLAAT!!!

avatar van vielip
Ik heb deze een tijd terug ook voor een mooie prijs op vinyl weten te scoren. In mijn geheugen vond ik deze een stuk minder dan het prachtige debuut. Maar toen ik de lp na aanschaf draaide bleek dat ook dit tweede album heel erg prima is. Ligt toch veel meer in het verlengde van het debuut dan ik me altijd meende te herinneren. Puike plaat derhalve.