Ayreon - Timeline (2008)

Label: Inside Out

1. Prologue (3:17)
  2. The Awareness (6:36)
  3. Eyes of Time (5:05)
  4. The Accusation [Acoustic Version] (3:43)
  5. Sail Away to Avalon [Single Version] (3:40)
  6. Listen to the Waves (4:40)
  7. Actual Fantasy (1:31)
  8. Abbey of Synn (9:25)
  9. Computer Eyes (7:17)
  10. Back on Planet Earth (7:04)
  11. Isis and Osiris (11:09)
  12. Amazing Flight (10:21)
  13. The Garden of Emotions (9:40)
  14. The Castle Hall (5:48)
  15. The Mirror Maze (6:23)
  16. The Two Gates (6:23)
  17. The Shooting Company of Captain Frans B Cocq (7:42)
  18. Dawn of a Million Souls (7:44)
  19. And the Druids Turned to Stone (6:32)
  20. Into the Black Hole (10:17)
  21. The First Man on Earth (6:54)
  22. Day Two: Isolation (8:46)
  23. Day Three: Pain (4:53)
  24. Day Six: Childhood (5:04)
  25. Day Twelve: Trauma (9:23)
  26. Day Sixteen: Loser (4:47)
  27. Day Seventeen: Accident? (5:41)
  28. Age of Shadows [Edit] (5:39)
  29. Ride the Comet (3:39)
  30. The Fifth Extinction (10:27)
  31. Waking Dreams (6:23)
  32. The Sixth Extinction (12:16)
  33. Epilogue: The Memory Remains (9:16)
avatar van Harribo
tjonge wat is dat toch met al die bands die zonodig verzamelaars uit moeten brengen?
hoewel ik ayreon trouwens wel oke muziek vind

een verzamelaar van Ayreon nog wel. Complete onzin. Hoe verzamel je de beste nrs uit een conceptplaat. dan ruk je die concepten uit zn verband en lijkt het al helemaal nergens meer op.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)

Hier is duidelijk een kritisch selecteur aan het werk geweest!

avatar van vigil
om nog maar over de kunstenaar te zwijgen welke de hoes in elkaar heeft gefotoshopt...

En er staat 1 nieuw nummer op (nummer 33), en er komt een DVD bij.
Zie link voor meer info: http://www.arjenlucassen.com/ayreon/ay_albums_timeline.html

walgelijke verkooptruuk

nijme255@adsl
ThirdEyedCitizen schreef:
walgelijke verkooptruuk

Eens!

avatar van horned_reaper
joh joh... niet zo negatief hier allemaal :S

met een gemiddelde van 4:62 ben jij wellicht wel iets te positief

avatar van horned_reaper
Ik stem eigenlijk alleen op dingen die ik goed vindt.
Dingen die ik niet goed vindt heb ik automatisch niet in bezit, dus kan ik ook niet op stemmen

mensen mensen mensen tog .. kom op hebben jullie dit wel geluisterd ?? hebben jullie wel ( het geweldige ) boekje gelezen dat hier bij zit ?? meneer lucasen wou eerst geen "best of"maken maar na het album 01001011 was het ayreon verhaal compleet en alle lossen stukjes aan elkaar geknoopt. dit was een project dat in 1995 begon met "the final expiriment" hij wou nu de mensen een kort en bondig beeld geven van het verhaal en de muziek, en dit is hem zeker gelukt! wat een fantastiese cd box is dit geworden!! 3 cd's met de beste/belangrijkste nummers ( al had het voor mij ook 4 cd's mogen zijn want ik mis tog een paar van mijn persoonlijke favorieten) en ook zit er dus een dvd bij met leuke clips en stukjes live. ( wat jammer is dat er nergens een speel alles knopje is en alles apart moet aanklikken ) en als klap op de vuurpijl een posster met de timeline van het verhaal en een boekje met alle song teksten en wat extra uitleg van mister lucas him zelf.

ow en als laatste site note, de art van het hoesje is helemaal nieuw en niks aan gefotoshopt laat het maar niet aan de kunstenaar horen (jef bertels) want hij heeft er duidelijk veel werk in gestopt

avatar van Ayreonfreak
Tja,..... Ik ben het met het gros van de mensen eens dat dit een behoorlijke verkooptruc is, al zou je er niet van failliet raken, aangezien de gemiddelde prijs van 29 euro voor een box waar zoveel muziek op staat en veel achtergrond info/video's niet onredelijk is. De term "walgelijke verkooptruc" is dus volkomen misplaatst, aangezien elke band een keer een best off of verzamel uitbrengt, waar aanzienlijk minder op staat. Alleen voor iemand die alles al heeft wat met Lucassen te maken heeft, (ik dus) is het weinig interessant, aangezien er maar een paar tracks op staan die nieuw zijn. Ik ben het ook eens met de critici die zeggen dat je geen nummers uit de conceptalbums kunt halen, zonder dat het afbreuk doet aan het geheel.

Mijn conclussie; Als je Ayreon nog niet goed kent, is dit een erg goede box om met het project van Lucassen kennis te maken. Hier staan veel van zijn beste nummers op. Ik koop de box voorlopig zelf niet, aangezien ik voor dit geld nog wat andere albums kan kopen wat ik nog niet goed ken, en dit voor mij alleen maar "dubbel" materiaal zou zijn.

Maar goed, onbegrijpelijk voor mij; zijn er nog al veel mensen die een afkeer hebben tegen de artiest Arjen Lucassen. Waarom is mij een raadsel, maar je wil niet weten hoeveel shit je over je heen krijgt op forums als je zegt dat je een liefhebber van Lucassen's werk bent. Terwijl het toch in mijn ogen een authentiek artiest is, die alles zelf voor elkaar heeft gekregen en goede albums maakt.

mja. Ik ben een groot aanhanger van The uman Equation, maar vind de rest ook zeker een klasse minder. Er zit een zekere emotie in dat album, doordat het eens geen scifi verhaaltje lijkt en de muzikantensamenstelling echt geweldig is daar. maargoed...tis allemaal redelijk constant verder.

Father McKenzie
Ik ken nog niet zo heel veel van deze band, maar wàt ik ervan hoorde vond ik zeer goed, dus voor mij zal dit de perfecte "instapper" worden, daar twijfel ik niet aan.
Dus verzamelaars hebben altijd wel een doel en zijn niet zo nutteloos als men denkt...

avatar van DikkeDarm
Wat nou verkooptruc? gewoon een keiharde verzamelaar met de beste nummers van de afgelopen cd's oplopend in tijdlijn en vooral mooi aan elkaar gemixt zodat je eigenlijk naar 1 cd zit te luisteren.Er wordt door vele (gast) artiesten fantastisch gespeeld en gezongen. Voor diegene die Ayreon niet kennen en gek zijn op symfonische rock, gewoon zonder aarzelen kopen. Ik ben ingestapt bij de The Final Experiment en gestopt bij The Electric Castle. de laatste werken vond ik wat minder totdat deze weer voorbij kwam. En voila weer enthousiast. Voorlopig geef ik deze een 4,5 en een plaatsje in de top 10 2008.

Joy
welke is het beste werk van meneer lucassen betreft ayreon?

of waar te beginnen?

Joy schreef:
welke is het beste werk van meneer lucassen betreft ayreon?

of waar te beginnen?

hier:

te loat

deze loopt nu binnen

me benne benewd

pff, dit is wel het meest chaotische en meest slechte om mee te beginen, kan ik me zo voorstellen Joy. Ayreon maakt conceptalbums. Een best of van conceptalbums is in mijn ogen gewoon niet realistisch. Doe jezelf een plezier en begin bij The Human Equation ofzo.

01001101000200110 loopt ook binnen

ik zie het wel

ik snap je ook wel, queensryches OM draai je ook niet gemixt met the warning en empire

avatar van horned_reaper
Ik zou met, The Human Equation beginnen.
Dat vind ik persoonlijk weer het beste en meest makkelijke Ayreon album.

mm, hoe kun je nou een best of maken van voorgaande conceptplaten

het geheel, inmiddels binnen, doet erg chaotisch aan

waar te beginnen

dit is alleen handig voor de doorgewinterde fan die alles al kent, hoewel? waarom zou je dit dan aanschaffen

ik mieter hem er weer af en ga bij een ander begin beginnen

avatar van freitzen
die van vigil lijkt mij ook wel een goed idee ja

Electric Castle - Human Equation: 2-2

mm, hoe kun je nou een best of maken van voorgaande conceptplaten

het geheel, inmiddels binnen, doet erg chaotisch aan

waar te beginnen

ik mieter hem er weer af en ga bij een ander begin beginnen

Je geeft het lekker de tijd om het om je op je in te laten werken. ...het is goed aan elkaar gemixt.Maar goed het blijft natuurlijk een persoonlijk verhaal...En de compilatie zijn soms chaotisch dat heb je nou eenmaal met rock opera's...

avatar van Ayreonfreak
Volgens mij moet de muziek van Ayreon je ook gewoon liggen. ITEC is voor mij wel het beste album, maar voor anderen is het weer The Human E. (THE) Dat blijkt wel uit deze poll;

Lucassen heeft ook meer "metal" gerichte muziek gemaakt. Het eerste album van Ayreon, The Final experiment, is veel eenvoudiger en minder gecompliceerd dat ITEC. Maar bijv THE is in mijn optiek nog meer gecompliceerder, met meer folk invloeden en bijzondere instrumenten.

Volgens mij moet je gewoon alle albums uitproberen, en vooral op je in laten werken. Het wordt pas een belevenis als je het een aantal keren hebt gehoord, niet pas na één luisterbeurt. Het is tenslotte geen Backstreet boys, of Frans Bauer, waar de melodie lijnen wat simpeler zijn.

Joy
sjot, meer dan 3 keer beluisteren?

dan toch maar frans bauer of backstreet bangers, mijn favorieten

avatar van vigil
het was leuk je even geholpen te hebben...

Heb ik net weer ITEC in de auto aangeslingerd, wha wat is die Rainbow Bridge toch een LEKKERE plaat zeg.

Kom ik tegen dat er eenverzamelaar komt. Een paar schijfjes zijn echt kapotgedraaid, deze ga ik eens even bestellen, gaaf zeg.

Ik denk trouwens, de discussie terug lezend, dat ik met sommige mensen eens moet zijn: ik ben nog geen album tegen gekomen waarvan ik steeds weer zo onder de indruk ben als ITEC.

avatar van king_pin
Een verzamelaar is meestal voor beginners, dan moet je er toch geen pakket van gaan maken dat €30 kost!?!

avatar van Ronald Vermeij
Ik schaf 'm aan al is het alleen al aan vanwege de cover-art en om de discografie compleet te houden.
Wat ik echter niet begrijp is waarom deze verzamelaar, die menig conceptverhaal van de albums stevig uit zijn verband rukt, een hoger gemiddeld cijfer krijgt dan even welk album waarvan geplukt is.......

Akron777
Iedere band brengt toch compilaties uit? Waarom zou die van Ayreon nu ineens een verkooptruc zijn? Ik zie het gewoon als een samenvatting van het hele project. Er zit een hartstikke dik booklet in (ten opzichte van andere compilaties), en een heel interessant dvd'tje. Ik denk bij een band als Iron Maiden (mijn grote favoriet), die een stuk of drie compilaties uitbrachtten (Best of Beast, Ed Hunter, Edward the Great) in zo'n 10 jaar tijd, meer sprake is van een verkooptruc dan bij deze. Ik beschouw het zelf als een soort afscheidsgeschenk van project Ayreon. Het ding heeft mooi artwork in een leuk kartonnen doosje, 3 cd's boordevol muziek, 1 dvd met clips, live-dingen en weet ik wat nog allemaal, een dik booklet met songteksten en commentaar en een poster met een tijdlijn (het album heet niet voor niets zo) enerzijds en de cover anderzijds. en dat voor een prijsje voor 30 eurootjes...Wat wil je nog meer? Er staan 33 nummers op, waarvan de chronologie van het concept gehandhaafd blijft, en de nummers zo gekozen zijn dat ze het concept inderdaad inkorten, maar op zo een manier samenvatten dat de essentiele punten binnen het concept behouden worden. Ik kan me daarnaast nog een citaat van Arjen herinneren van: Jouw favorite nummer staat er niet op.

avatar van ricardo
Een verzamelaar van concept albums lijkt me inderdaad niet erg handig, daarom heb ik laatst The Human Equation maar gekocht. Blind aangeschaft zelfs. Dat album begint steeds beter en beter op me in te werken. Als je In The Elecktric Castle hebt kun je die daar redelijk mee vergelijken, en in wat voor opzicht is dat album evt anders?

En bijna 4 uur voor een verzamelaar voor een beginner lijkt me ook aardig overdreven. The Human Equation duurt bijna 2 uur en dat vind ik mooi zat. Dan koop ik nog liever ITEC erbij dan alleen maar deze verzamelaar. Waarom ze zoiets uitbrengen is voor mij een compleet raadsel, want iemand die alles al heeft van deze band koopt hem denk ik niet, net als iemand die aan Ayreon beginnen wil. Bij deze verzamelaar komt bij mij de term 'overdaad schaad' als eerste boven, en ik denk dat ik er niet veel naast zit.

Ik ben trouwens ook een Ayreon beginner.