Nits & The Netherlands Radio Symphony Orchestra - Hjuvi (1992)

Alternatieve titel: A Rhapsody in Time

Label: Columbia

1. Room #1 - Introduction (3:19)
  2. Room #1 - Part 2, The Breathing Orchestra I (1:27)
  3. Room #1 - Part 3 (3:16)
  4. Room #2 - Audindes (5:56)
  5. Room #3 (3:53)
  6. Room #4 - Frandiden, Part 1 (2:40)
  7. Room #4 - Frandiden, Part 2 (4:17)
  8. Room #5 - Room for Percussion (6:05)
  9. Room #6 - Energa, Part 1 (2:58)
  10. Room #6 - Energa, Part 2 (1:22)
  11. Room #7 - Moved by Her (3:18)
  12. Room #8 - Reprise (2:25)
  13. Room #8 - The Breathing Orchestra II (1:04)
  14. Room #8 - The Breathing Orchestra III (0:37)
  15. Room #9 - Cars & Cars (4:37)
  16. Room #10 - Pianata, Part 1 (2:16)
  17. Room #10 - Pianata, Part 2 (2:11)
  18. Room #11 - Night Fall (3:16)
  19. Room #12 - Coda (2:31)
Een waarschuwing vooraf:
Aangezien ik deze plaat al ken zolang ik me kan herinneren, zal op de achtergrond van dit bericht een diepgeworteld jeugdsentiment meespelen.

Zo, Hjuvi dus. Een samenwerking tussen de Nits en het Nederlands Radiosymfonie-orkest. Het behelst een combinatie tussen de kunstzinnige popmuziek van de Nits en (moderne) klassieke muziek.

Deze combinatie blijkt een symbiose te zijn. Verschillende stijlen muziek, van romantische strijkers (Audindes) tot Gershwin-achtige jazz (track 3, Pianata Part 2) en écht modern werk (Room For Percussion), gaan naadloos in elkaar over en vullen elkaar prima aan. Hierdoorheen gelardeerd zijn vier popnummers van de Nits. Twee hiervan verschenen al eerder op het 'Ting'-album, de andere twee ('Room 3' en 'Moved By Her') zijn speciaal voor dit stuk gecomponeerd.

Het resultaat hiervan is een zeer afwisselend geheel, dat steeds weer interessant is en hier en daar (vooral bij 'Room 3' en 'Cars & Cars') een bijzondere, duistere sfeer oproept.

Zelf ben ik opgegroeid met de door mijn vader getapete live-radioversie uit juni 1992, en die is echt nog een klap sfeervoller dan de reguliere cd-versie. Deze indruk kan echter ook te maken hebben met mijn eerdergenoemd (vals?) sentiment. De reguliere opname is hoe dan ook wel mooi genoeg.

Hier en daar dreigt er echter wat langdraderigheid in te sluipen, vooral in de stukjes die 'The Breathing Orchestra' heten. De derde hiervan loopt echter wel weer prachtig over in 'Cars & Cars'. Nog steeds vind ik 'Hjuvi' een prachtwerk, wat bovendien door zijn tegendraadsheid de creativiteit van de Nits nog eens onderstreept.

avatar van dennisversteeg
Toetsenist Stips componeerde dit klassieke stuk met inspiratie van veel, voornamelijk moderne, componisten. Het resultaat mag er zijn en er blijven veel dingen in te ontdekken. De 4 zangnummers geven het album wat lucht hier en daar. De opname klinkt trouwens prachtig.

ichiman38
dit is echt alleen maar klassiek en verder

wat moet je ermee

ik hou gewoon niet van klassiek zelf niet als het van the nits is

avatar van dennisversteeg
ichiman38 schreef:
dit is echt alleen maar klassiek en verder

wat moet je ermee

Naar luisteren lijkt me. Of niet naar luisteren.
Wat je wil.