OMD - Messages (2008)

2. Electricity (3:31)
  3. Enola Gay (3:32)
  4. Souvenir (3:37)
  5. Joan of Arc (3:48)
  6. Maid of Orleans (4:12)
  7. Genetic Engineering (3:37)
  8. Telegraph (2:56)
  9. Locomotion (3:57)
  10. Talking Loud and Clear (3:56)
  11. Tesla Girls (3:35)
  12. So in Love (3:30)
  13. Secret (3:57)
  14. If You Leave (4:30)
  15. (Forever) Live and Die (3:36)
  16. Dreaming (3:58)
  17. Sailing on the Seven Seas (3:45)
  18. Pandora's Box (4:06)
  19. Dream of Me (Based on Love's Theme) (3:53)
  20. Walking on the Milky Way (4:04)
Kijk daar staat hij!

Behalve dat de geluidskwaliteit weer iets verbeterd moet zijn (geremasterd vanaf de OMD Singles verzamelaar) is deze uitgave vooral interessant door de bijgevoegde dvd waar alle clips op staan welke de mannen ooit hebben uitgebracht. Nu ishet enkel nog wachten op de remaster van het Crush album met de dvd Crush movie bijgesloten en we zijn helemaal blij

avatar van foxhusky
Vandaag per post binnen gekomen: het nieuwe verzamelalbum van Orchestral Manoeuvres in the Dark, oftewel OMD. Eigenlijk kocht ik dit album vooral voor de DVD die erbij zit: een DVD met (alle?) 31 videoclips die OMD gemaakt heeft. Hoewel, van 'Joan of Arc' bestaat geen clip, dus staat op de DVD het optreden bij Top of the Pops.

Die DVD is geweldig, een mooi overzicht van de clips van OMD door de jaren heen. Helaas en onbegrijpelijk is de geluidskwaliteit van een aantal clips niet voldoende. Zo zijn de clips van 'Talking loud and clear' en 'So in love' in mono. Ook was het leuk geweest als Andy McCluskey en Paul Humphreys de clips hadden voorzien van een audio-commentaar, zoals ook de Pet Shop Boys gedaan hebben. Maar helaas, geen audio-commentaar. Toch een mooie collectie clips.

Na 'The Best of OMD' uit 1988 en 'The OMD singles' uit 1998, is 'Messages - OMD Greatest Hits' nu het derde verzamelalbum. Iedere 10 jaar een nieuw verzamelalbum, in 2018 de vierde?

Erg jammer dat het nummer 'La Femme Accident' er niet op staat. De clip staat wel op de DVD trouwens. Fijn dat er wel veel van de beginperiode op staat, zoals 'Messages', 'Enola Gay', 'Genetic Engineering' en 'Telegraph', dat was toch wel de sterkste periode van OMD.

avatar van vigil
het afsluitende Walking on the milky way is anders ook prima te verteren om nog maar te zwijgen van de Sugar Tax singles. Helaas staat de gelijknamige single van het Universal album er niet op want dat was het beste nummer van het album.

avatar van LucM
Een volledigere compilatie van OMD dan "The OMD singles" want hier staan "Genetic Engineering" en "Telegraph", toch 2 van de beste OMD-nummers, er wel op.
Misschien dat ik deze ga kopen, al hadden ze beter een dubbel-album uitgebracht met de betere albumtracks (en ook "La Femme Accident") bijgevoegd.

avatar van dazzler
Ik heb hem voorlopig nog niet gezien in de winkels,
maar ga hem zeker kopen omwille van de videoclips.

Ik dacht trouwens dat Andy zich sterk maakte dat alle clips
in stereo zouden zijn (niet dus, blijkbaar volgens foxhusky).

Dit is de eerste keer dat Tesla Girls Locomotion niet vooraf gaat
in de tracklijst: en zo hoort het ook, alles lekker chronologisch.

Of toch niet: waarom staat Messages bovenaan?
Antwoord: omdat het album Messages heet natuurlijk.
Maar dat vind ik echt zonde: respecteer nu toch eindelijk eens
de chronologie (Electricity is trouwens een veel betere opener).

Ik had ook graag La Femme Accident op het album gehad.
Tesla Girls mocht er van mij best uit (drie singles van Junk Culture
volstaan, nu staat er maar eentje van Crush in de tracklijst).

Telegraph is wel een steengoed nummer, maar was geen grote hit.
Ik zou het nummer vervangen hebben door Stand Above Me (van Liberator).

Ik heb ook gepleit om de single versie van Shame er bij te zetten.
Die is trouwens nog nooit op CD verschenen ... maar helaas,
pindakaas ... Shame was een te grote flop en ontbreekt.

Hoe dan ook: de meest complete verzamelaar van de drie.

avatar van foxhusky
dazzler schreef:

Ik dacht trouwens dat Andy zich sterk maakte dat alle clips
in stereo zouden zijn (niet dus, blijkbaar volgens foxhusky).

Ik heb dat bericht van Andy gelezen op het OMD forum. Ik was dan ook verbaasd dat bijvoorbeeld "Talking Loud and Clear' in mono was. Vaak worden op DVD's oude clips met origineel mono geluid opgepoetst met stereogeluid. Tot ver in de jaren 80 werden clips vaak voorzien met mono geluid. De meeste mensen in die tijd hadden immers nog een mono TV en bovendien werd het geluid ook meestal in mono uitgezonden. Dus nam men vaak niet de moeite om een stereotrack achter een videoclip te plaatsen.

Zo zal het ook bij de DVD van OMD zijn gegaan. Bijna alle oude clips met origineel geluid kregen een mooie stereotrack. Maar bij 'Talking Loud and Clear' is die klus een stuk lastiger, want in die clip begint de muziek pas veel later. Eerst zien en horen we een soort sneeuwstorm. Dat geluid moest natuurlijk behouden blijven. Dat was al in mono en ik denk dat ze voor het gemak de rest van de clip dan ook maar in mono hebben gelaten. Erg jammer, een gemiste kans.

avatar van vigil
OMD will be performing in concert alongside the Royal Liverpool Philharmonic Orchestra for a special performance scheduled for Saturday 20th June 2009.

The first half of the concert will feature the RLPO performing The Energy Suite against a backdrop of film footage.

The second half of the concert will feature Andy McCluskey and Paul Humphreys performing a range of OMD songs including Enola Gay, Souvenir, Joan of Arc, Sailing on the Seven Seas and Electricity with specially-written arrangements by Ian Gardiner, Louis Johnson and Ian Stephens.

Tickets are priced at £15, £18, £28 and £35 and are scheduled to be available from Noon today. Please visit the following sites/contact info for ticket ordering details and further information:

www.liverpoolphil.com

Ook zijn de mannen bezig met de nieuwe plaat. Rond deze periode worden de drums opgenomen, dus dat gaat de goede kant op

avatar van dazzler
Het nieuwe album staat geprogrammeerd voor de lente van 2010.
Reden voor dit opschuiven in de tijd is mij onbekend, al heeft de strijd
van McCluskey's vrouw tegen kanker daar wel iets mee te maken.

Maar 2010 ligt zo ver verwijderd van hun comeback vibe
(de A&M tour in 2007 en de 30th anniversary tour in 2008)
dat ik vrees dat het in stilte aan de media zal voorbij gaan.

Duimen maar, al ben ik wat pessimistisch gestemd hierdoor.

avatar van dazzler
Eindelijk kunnen vinden in een Belgische platenwinkel: 8 euro en een beetje.
Vooral gekocht omwille van de bijhorende dvd met werkelijk alle videoclips.

Vervang Secret door La Femme Accident en je hebt de 20 beste hits van OMD.
Belachelijk ook dat men Messages aan Electricity laat voorafgaan
enkel en alleen omdat de compilatie zelf Messages heet.

Vandaag gekocht als cadeautje voor mijn jongste broer. Als OMD introductie een geslaagde verzamelaar lijkt me zo. Zeker met de dvd.

avatar van LeRoi
Voor wie de band niet (of nauwelijks) kent, niet alle platen wil aanschaffen maar toch een goed overzicht wil: This Is It! Prima overzicht met wat mij betreft, maar ik heb dan wel een groot deel van hun platen, het beste van deze TOP-band.

avatar van LucM
Deze compilatie heb ik dan toch aangeschaft vanwege de DVD en deze is - wat ik in een eerder bericht zei - ook vollediger dan de vorige compilaties van OMD.
Belachelijk dat de eerste 2 nummers van volgorde zijn verwisseld maar globaal is dit een puike hit-compilatie met het beste wat de synthipop te bieden heeft (Electricity, Enola Gay, Souvenir, Maid of Orleans ...) al vind ik de eerste 10 nummers uit hun beginperiode merkelijk beter dan de rest. Maar kom, vanwege de vele uitstekende hits en de prima DVD toch 4,5*.

avatar van kaztor
Gister meegenomen uit Fame. Ik vind het een mooi pakket samen met die dvd erbij.

OMD klinkt als het jongere, meer vrolijke broertje van Depeche Mode met hun ietwat springerige new wave-geluid. Vanaf halverwege de jaren '80, meer bepaald vanaf Locomotion, is de angel er wel wat uit, vind ik. Toch is het al met al een goede aankoop die we hier al eerder hadden moeten overwegen.

avatar van Twinpeaks
Ooit meegenomen voor zeer weinig deze dvd en cd combi.Leuke verzamelaar al krijg je niet echt een beeld waar OMD voor staat ,daarvoor zijn de singles te fragmentarisch tov een volledig album.Zijn ze daarom dan slecht ? Hell No! Gewoon een prima verzameling liedjes die ieder kind van de jaren 80 probleemloos kan meeneurieen ,want catchy tunes schrijven konden de heren wel.Jammer dat La Femme Accident ontbreekt op d'r cd ,want dat vond ik toch wel een hele fijne single destijds.